Nadelige effecten van pogingen tot controle van oncontroleerbare pijn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Powerpoint gemaakt door
“Stretchen of stollen”
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk
muzikale bewerking van
Oplossingsgericht coachen
Leer- en gedragskenmerken
CPN 6 oktober 2011 Marianne Volleberg GZ/ neuropsycholoog
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Van kwaliteit van ondersteuning naar kwaliteit van leven bij personen met een autismespectrumstoornis Doctorandus: Jo Renty Promotor: Prof. Dr. Herbert.
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Doctorandus: Melanie Hendrickx Promotor: Prof. Dr. G. Crombez
Psychologie van de beweging: afspraken
Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren
Arousal, angst & stress Definities
Premeting LSCI-onderzoek
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Laat ons met elkander, Laat ons met elkander zingen prijzen loven de Heer. Laat ons dat tesamen doen: zingen, prijzen loven de Heer,
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Psychologische behandeling van depressie na een beroerte
Pijn.
Kinesiofobie bij lage-rugpijn: kan het eenvoudig en toch ‘’evidence-based? Prof.dr. Rob Oostendorp, Nancy Demolon MSc, Olaf van der Zanden MSc, Prof dr.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
18 november 2011.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Mindfulness.
Leren omgaan.
Kwaliteit van leven en coping bij broers en zussen van kinderen met kanker Tijdschrift voor Kindergeneeskunde Jaargang 71 nr. 3 Iris Willen 1BaoD.
In het model worden 3 fasen onderscheiden:
Zorg op maat voor kankerpatiënten; het voorkomen van nadelige effecten
Psychosociale begeleiding bij kanker
Psychiatrie, Somatiek en Verstandelijke Beperking
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
De donkere kleur van armoede
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Minder moe door verbetering van het lichaamsbewustzijn?
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Bronnen van stress bij jeugdigen Femke Vanschaemelhout.
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Psychologieles 7 lesweek 7
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Multimorbiditeit bij mensen met verstandelijke beperkingen de rol van informatie-uitwisseling NHG Wetenschapsdag 8 juni 2012 Mathilde Mastebroek, arts.
Stress op de middelbare school
Vermoeidheid staat in de top 5 van revalidatiedoelstellingen met de hoogste prioriteit voor visueel beperkte cliënten. Daarnaast komt uit wetenschappelijk.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Eigen regie bij diabetes ir. Inge Swen, Projectleider zorg onder eigen regie.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
POP poli Traumatische partus
Musculoskeletal complaints in Young Musicians. An explanatory study
Vereenvoudiging schema SOLK
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Het effect van een preventieve behandeling van latente tuberculose-infectie op de levenskwaliteit van de patiënt LIEN JESPERS VUB, 4de Master HAGK Prof.
Experimenteren.
Premeting LSCI-onderzoek
Gedragsproblemen en stoornissen
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
Transcript van de presentatie:

Nadelige effecten van pogingen tot controle van oncontroleerbare pijn. Doctorandus : Petra De Vlieger Promotor : Prof. Dr. Geert Crombez Begeleidingscommissie : Dr. Debora Vansteenwegen Prof. Dr.Jan De Houwer Prof. Dr. André Vandierendonck Dr. Sabine Anne Janssen

Situering : Seligman: aangeleerde hulpeloosheid Het niet hebben van controle = negatief Is dat altijd zo negatief ??? Controle versus geen controle Wat zegt onderzoek over controleverlies ??? Nadelige effecten van pogingen tot controle bij oncontroleerbare pijn experimenteel & klinisch luik

Theoretische achtergrond Brandstädter & Rothermund (1998): controleverlies hoge quality of life bejaarden Contradictie ???? Oplossing : assimilatieve en accomodatieve coping

Stressvolle situaties : responsen Assimilatieve coping : situatie aanpassen aan eigen normen, wensen, doelstellingen Cfr. Problem-solving (Mikulincer, 1994) Primary control (Rothbaum, 1982) Accomodatieve coping : eigen waarden, wensen, doelstellingen, attitudes e.d. aanpassen aan de situatie Cfr. Emotion focused strategy (Mikulincer,1994) Secondary control (Rothbaum, 1982)

Experimenteel luik : Onderzoeksvragen Gaat het blijven hanteren van assimilatieve copingstrategieën, in een oncontroleerbare aversieve situatie, gepaard met meer anticipatie-angst, meer piekeren, meer aandacht voor de aversieve prikkels, meer negatieve reacties ? Is er een invloed van de mate waarin mensen catastroferen op anticipatie-angst, piekeren, aandacht voor de aversieve prikkels en negatieve reacties ? Wordt dit effect versterkt door dreiging ?

Experimentele operationalisering Exp. 3 condities, telkens opgebouwd uit 2 fasen cond 1 : ‘controle’ conditie : fase 1 = fase 2 : controle over aversieve prikkel cond 2 : ‘gebrek aan controle’ conditie : fase 1 = fase 2 : geen controle over aversieve stimuli cond 3 : ‘verlies van controle’ conditie : eerste fase : controle over aversieve prikkels (cfr. Cond 1) tweede fase : controleverlies = geen controle (cfr. Cond 2)

Meten van anticipatie-angst, piekeren, aandacht voor relevante stimuli, negatieve reacties t.o.v. de aversieve stimuli Registratie van psychofysiologische reacties : huidgeleidingsresponsen Self-Assesment Maniken (SAM) : self rating scale over arousal en valentie Graphic Rating Scales over anticipatie-angst voor pijn, piekeren & catastrofale gedachten over pijn

Self-Assesment Maniken SAM valentie arousal dominantie

Onderzoekshypothesen : experimenteel luik Blijven hanteren van assimilatieve copingstrategieën ; m.a.w. volharden in zijn pogingen vat te krijgen op de omgeving, in een aversieve situatie zal leiden tot meer anticipatie-angst voor aversieve stimuli, meer piekeren erover, meer aandacht voor relevante stimuli en meer negatieve reacties t.o.v. aversieve stimuli. Mensen die veel catastrofale gedachten hebben, zullen meer anticipatie-angst hebbenvoor aversieve stimuli, meer piekeren erover, meer aandacht hebben voor relevante stimuli en meer negatieve reacties vertonen t.o.v. aversieve stimuli. Deze effecten zullen versterkt worden onder bedreigende omstandigheden.

Vandaar : Klinisch luik Onderzoeksvragen Mensen die vaak geconfronteerd worden met pijn en verlies van controle over hun pijn zijn de chronische pijnpatiënten Vandaar : Klinisch luik Onderzoeksvragen Is er een verband tussen assimilatieve versus accomodatieve coping, angst voor pijn, piekeren over pijn, aandacht voor pijnrelevante stimuli en karakteristieken van chronische pijn ; intensiteit, beperkingen en chronisch worden van problemen?

Operationalisering (1) : klinisch luik Vragenlijststudie Fragen zum Umgang mit Problemen : assimilatieve en associatieve coping Pain Catastrophizing scale (PCS) : catastrofale gedachten over pijn State Trait Anxiety Inventory (STAI) : trek-toestandsangst Worry Domaines Questionnaire (WDQ) : piekeren Self rating scales i.v.m. pijnkarakteristieken

Fragen zum Umgang mit Problemen (Brandstädter & Rothermund) Vragenlijsten die problem-solving of coping in het algemeen bevragen, hebben geen predictieve waarde bij chronische pijnpatiënten aanpassing vragenlijst! Assimilatieve coping : Wanneer mijn pijn verergert, vergroot ik mijn inspanningen om de pijn onder controle te krijgen. Ik zal dan enkel helemaal tevreden zijn, wanneer ik geen pijn meer heb Accomodatieve coping : Ik kan mij goed aanpassen aan de beperkingen door mijn pijn Hoewel de pijn het leven soms moeilijk maakt, ga ik toch telkens na hoe ik er het beste van kan maken

Operationalisering (2) : klinisch luik longitudinaal onderzoek Wat is de predictieve waarde van assimilatieve en accomodatieve coping, angst voor pijn, catastrofale gedachten en piekeren over pijn, voor pijnkarakteristieken bij chronische rugpijnpatiënten. Vragenlijst : omgaan met pijn Pain Catastrophizing Scale (PCS) State-Trait-Anxiety-Inventory (STAI) Worry-Domains-Questionnaire (WDQ) Self-rating Scales over pijnkarakteristieken : intensiteit van de pijn, chroniciteit en beperkingen

Onderzoekshypothesen : klinisch luik Chronische rugpijnpatiënten die geneigd zijn assimilatieve copingstrategieën te hanteren en dus de situatie naar hun hand proberen te zetten, zullen meer angst voor pijn vertonen, meer piekeren over pijn, meer aandacht hebben voor pijnrelevante stimuli, daarmee samenhangend een hogere pijnintensiteit ervaren en meer beperkingen ondervinden van hun pijn, langer lijden onder de problemen (chroniciteit)