Een visie op J.F.W. Kok Door

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De (on)gezonde leerling?
Advertisements

Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Dienst Time Out Projecten
Gedragsproblemen
Wat is het OCB? Het Orthopedagogisch Centrum Brabant is een instelling voor behandeling van jongeren met een licht verstandelijke beperking die gedragsproblemen.
Beslissen over beschermen Vrije Universiteit Amsterdam 31 mei 2005.
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Observatie & Diagnostiek binnen een behandelgroep van het OCB in de wijk
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
ORTHOPEDAGOGIEK Eric Broekaert
Integratieve handelingsorthopedagogiek
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Wanneer doelen doelloos blijven. Over weerstand en doelen
GEDRAGSTOORNIS DEFINITIE GESCHIEDENIS ORGANISATIE MODELLEN
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Residentiële hulpverlening: Veiligheid en praktijkgericht onderzoek C. Schuengel © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14.
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Workshop evalueren Dcp
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Opvoeden.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Opvoeding en pedagogiek
Pedagogische theorieën
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
opvoeden en pedagogiek
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Verpleegkundig redeneren
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Begeleiden en Coachen week 5
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Inleiding in de (ped)agogiek Hoorcollege 4
Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 6
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Willem Evert Vliegenthart 29 december 1904 Zaandam Nederland.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Handelingsgericht werken
Zorglokaal DE EVALUATIE.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
BEELD “ DE VOORSTELLING VAN HET GEHEEL, VOOR ZOVER HET IN HET GEHEEL VAN HET AANSHOUWBARE IS GEBRACHT”
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Welkom op de Toermalijn:
In de vuurlinie van een pos
Auteur: Magrite Kalverboer Gemaakt door Jolien Vanoverbeke
Transcript van de presentatie:

Een visie op J.F.W. Kok Door Nathalie Bekaert, Hélène De Clerck, Griet Delhaye, Sofie Demeyere, Charlotte Devliegere, Katrien Maesen, Noëmi Vandenhoven, Elke Van Imp, Eline Willems Onder begeleiding van Veerle Soyez

INHOUDSTAFEL 4.1 Centrale Categorie 1. Inleiding 2. Kok in het kort 3. Casus 4. Theorie van Kok 4.1 Centrale Categorie 4.2 Vraagstellings- en behandelingstypes 4.3 Begeleiding van specifiek opvoeden 5. Slot 6. Referenties

Orthopedagogische theorie en praktijk 1. INLEIDING J.F.W. Kok Specifiek opvoeden Orthopedagogische theorie en praktijk

- Interne onderwijsopleiding - in 1962 afgestudeerd als pedagoog 2. KOK IN HET KORT Jacobus Fredericus Wilhelmus KOK, 26/01/1929, Amsterdam Schoolloopbaan - Interne onderwijsopleiding - Pedagogisch instituut - in 1962 afgestudeerd als pedagoog

Carrière - ‘72 hoogleraar Rijksuniversiteit Utrecht - Publicaties (structopathische kinderen, opvoeden en hulpverlening in behandelingstehuizen) Invloeden - Kok en holisme - Integratieve handelingswetenschap *cyclisch handelen *hypothetisch - deductief vs ervaringsinductief model (fenomenologie)

een reportage uit Koppen over ADHD 3. CASUS “ Zit stil!” een reportage uit Koppen over ADHD

4. THEORIE VAN KOK 4.1 Centrale categorie Orthopedagogische theorie: “ een systeem van begrippen waarmee men de waargenomen realiteit van het specifiek opvoeden kan verklaren” De concepten die samen dit theoretisch systeem vormen zijn in onderlinge relaties gegroepeerd, rond een kern, een centraal begrip: de centrale categorie.

SYSTEMATISCH GEHEEL VAN BEGRIPPEN THEORIE I centrale categorie I B I I B B V REALITEIT PROCES VAN OPVOEDEN EN ONTWIKKELEN

De centrale categorie vervult 2 functies: de visiofore functie: de visie, het uitgangspunt van de auteur.  intersubjectief karakter theorie de influent-integratieve functie: dit wil zeggen dat rond de centrale categorie verschillende begrippen, al dan niet afgeleid, worden gegroepeerd.  specifieke kleur t.o.v. andere theorieën

SYSTEMATISCH GEHEEL VAN BEGRIPPEN THEORIE I centrale categorie I B I I B B V REALITEIT PROCES VAN OPVOEDEN EN ONTWIKKELEN

In Kok zijn orthopedagogische theorie is de centrale categorie: de orthopedagogische vraagstelling. Belangrijke begrippen als procesoptimalisering, opvoedersperspectief, kindperspectief en opvoederspresentatie vloeien eruit voort.

SYSTEMATISCH GEHEEL VAN BEGRIPPEN Proces- optimalisering Opvoeders- perspectief Kind- perspectief I I THEORIE I Orthopedagogische vraagstelling I B I I Opvoeders- presentatie B V REALITEIT PROCES VAN OPVOEDEN EN ONTWIKKELEN

4.2 Vraagstellings- en behandelingstypes 4. THEORIE VAN KOK 4.2 Vraagstellings- en behandelingstypes 4.2.1 Vraagstelling Definitie Een vraagstelling is het geheel van aanwijzingen dat gelezen wordt in het gedrag van het kind als participant in stremmend opvoedproces, waarmee aangeduid wordt welke overaccentueringen in dit proces worden gebracht om het betreffende kind weer optimale ontwikkelingskansen te schenken.

Vraagstellingstype Assen In een vraagstelling zijn er verschillende types aan behoeftes aan specifiek opvoeden te onderscheiden, wat Kok definieert als vraagstellingstypes. Assen De vraagstelling kent drie aspecten die in een assenstelsel worden weergegeven. - relationeel-affectief (R-r as) - het cognitieve (s-v as) - het conatieve (z-h as) Deze worden in volgorde van belangrijkheid in een formule gegoten.

Het orthopedagogisch assenstelsel v s r1 …………... z r2 r

Toepassing op de casus: Vraagstellingsformule van Tim: s-z-R s: meer structureren, analyseren van zijn omgeving z: zelfontplooiing R: geen problemen op relationeel vlak

4.2.2 Behandelingsstrategieën Eerstegraadsstrategie - definitie Kent alle aspecten die in normale opvoedingssituatie voorkomen. Er wordt ingewerkt op de relatie, klimaat en situatie. - toepassing op casus

Tweedegraadsstrategie - definitie Het voorzien van therapie in persoonlijkheids- ontwikkeling - Casus Logopedie, therapie voor fijne motoriek

Derdegraadsstrategie - Definitie Gaat uit van de ontplooiing van de eigenheid. In de leefgroep/gezin zijn de hulpverleningsplannen gericht op de behoefte van het kind - Casus Kind aan het woord over zichzelf.

4.3 Begeleiding van specifiek opvoeden 4. THEORIE VAN KOK 4.3 Begeleiding van specifiek opvoeden Algemene stappen tot het formuleren van de vraagstelling Klacht of hulpvraag van ouders of adolescent Medische voorgeschiedenis van het kind (anamnese) Voorlopige onderzoekshypothese Onderzoek - observatie - verzamelen van gegevens Juiste hypothese bepalen Formuleren van de vraagstelling

1. Ambulante begeleiding Specifiek opvoeden naargelang de vraagstelling 1. Ambulante begeleiding Kinderen en ouders worden thuis begeleid en kunnen af en toe langsgaan in een centrum of aan de vakantiewerking deelnemen. Kind-in-gezin begeleiding: Waslijst door ouders met werkpunten voor kind en gezin Planning opmaken Evaluatiegesprekken tijdens de behandeling Nazorg

2. Residentiële orthopedagogische hulpverlening Twee vormen van orthopedagogische residenties: orthopedagogische dagcentra orthopedagogische internaten Orthopedagogische organisaties organiseren antwoord op de vraagstelling om specifiek opvoeden. Het doel is door specifiek opvoeden de individuen van de opgenomen groep optimale ontwikkelingskansen te bieden.

Bij beslissing tot plaatsing in dagcentrum of internaat: Aanvullend onderzoek om exacte vraagstelling te formuleren Planning Evaluatie - bijsturing planning Evaluatie en herziening van de plaatsing met eventuele terugkeer naar het gezin In alle gevallen is er ook begeleiding van de ouders

3. Specifiek opvoeden op school Opvoeden vindt allereerst in het gezin plaats, de school zet aanvullend voort Als in het opvoedproces in scholen problemen ontstaan, moet onderwijs en opvoeden specifiek worden. Leraar en ouders worden door dezelfde orthopedagoog begeleid.

5. SLOT Bruikbare theorie Ruimte voor eigen invullingen Praktijkgericht

6. REFERENTIES Broekaert E. (red.), Handboek bijzondere orthopedagogiek. Leuven/Apeldoorn, Garant, 2000. Schoorl P.M., van den Bergh P.M. & Ruijssenaars A.J.J.M., Inleiding in de theoretische orthopedagogiek: hulpverlenen bij opvoeden. Leuven/Apeldoorn, Garant, 2000. Broekaert E., De Fever F., Schoorl P., Van Hove G. & Wuyts B., Orthopedagogiek en maatschappij. Leuven/Apeldoorn, Garant, 1997. Http://www.uu.nl/uupublish/defaculteit/organisatie/capaciteitsgroep/algemenepedagogi/ges…/14745-169.htm