WivO presenteert: Deel 1: Ambachten. De lesmethode met schoolplaten uit de jaren 40 en 50 van de vorige eeuw. Deel 1: Ambachten.
Klas bij klas opstellen in rijtjes van twee en rustig naar binnen. De schoolbel klinkt. Klas bij klas opstellen in rijtjes van twee en rustig naar binnen. Plaatsnemen in de bankjes, lesmateriaal uit de lessenaar {incl. kroontjespen), armen over elkaar en luisteren naar wat genoemd werd het aanschouwelijk onderwijs.
Een klaslokaal van toen.
In de kleimolen worden de steenmallen gevuld.
Een meer geavanceerde kleimolen.
Dit heette een steenoven.
In de bouw waren vele handen nodig.
Maar het resultaat mocht er zijn.
Turfwinning in de veenkolonie.
Het komt voor de bakker.
De slager (beenhouwer) slachtte nog zelf.
De kleermaker voor de ``betere`` klasse.
De kruidenier moest nog alles afwegen.
De smederij: Enkele facetten.
Van dik hout zaagt men planken.
De loodgieter en loodbewerkingen.
De molenaar in zijn element.
De scheepstimmerwerf.
Boekbinderij: Er kwam nogal wat bij kijken.
Van schelpen tot kalk.
Glasfabriek: Portie maken, blazen, aftikken.
Leerlooien: Smerig werk. ( schrapen der huiden)
De schoenmaker repareerde en maakte schoeisel.
De bouwmarkt bestond nog niet. Einde De bouwmarkt bestond nog niet.