WERKVELD ARBEIDS- en ORGANISATIEPSYCHOLOGIE 2006-2007 LES Marktonderzoek OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Catherine Schepers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FRIESE HOUTWALLEN SEM: SOCIALE MONITORING Lectoraat in Service Studies: duurzaam gedrag 7/9/20141 |
Advertisements

1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?
WERKVELD ARBEIDS- en ORGANISATIEPSYCHOLOGIE LES VDAB OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Catherine Schepers.
Inhoud Wie is Gerrie Eijkhout? Introductie AsqY Online.nl
Marktonderzoek Danneels
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Marktonderzoek als proces
WERKVELD ARBEIDS- en ORGANISATIEPSYCHOLOGIE LES De Uitzendwereld OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Catherine Schepers.
1 UITGAAN VAN POTENTIES WERKEN AAN EXCELLENTE KINDEROPVANG.
Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf 3.1
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Infosessie master academiejaar
Sociaal-Agogisch Werk
WERKVELD ARBEIDS- en ORGANISATIEPSYCHOLOGIE LES HR-adviesbureaus OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Catherine Schepers.
Informatie 1 ORTHOPEDAGOGISCH WERKVELD DOCENT: Lut Theunis 1.Arbeids- en organisatiepsychologie: C. Schepers 2.Schoolpsychologie: I. Bernaerts 3.Klinische.
WERKVELD ARBEIDS- en ORGANISATIEPSYCHOLOGIE LES HR-afdeling
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
Vormen van marktonderzoek
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Dataverzamelingsmethoden
Inleiding tot marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 10 Kwalitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Wat is een communicatieplan?
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Geld verdienen met trends
Business Marketing Management
Doelen Soorten vormgeving.
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Soorten en typen onderzoek
Kwantitatief onderzoek
Instrumentarium voor het meten van outcomes
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Verantwoordelijke marktonderzoek.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Procesevaluatie individuele trajectwerking voor werkzoekenden
Psycho-zot “zot van psychologie “. inhoud 1.Brainstormen 2.Algemeen doel 3.Verdieping in theorieën 4.Praktijk 5.Stereotype 6.Toekomstvisie.
Communicatie en Instumenten
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Afstuderen Woensdag
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Evaluatie Cursus.
Kwalitatief interview(en) Maar waaróm geeft de respondent dat antwoord? Samen onderzoeken.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 8 observatie en registratie.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv MARKTONDERZOEK Schooljaar Kennistentamen onderdeel van management accounting Leerwerktaak statistiek.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Inleiding tot marktonderzoek
Profiel Product Presentatie
Dataverzamelingsmethoden
Cliëntenparticipatie
Marketing Week 1 Les 1 Introductie opdracht Marktonderzoek.
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Transcript van de presentatie:

WERKVELD ARBEIDS- en ORGANISATIEPSYCHOLOGIE LES Marktonderzoek OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Catherine Schepers

werkveld arbeids- en organisatiepsychologie2 LESSENREEKS CASUSGESTUURD LES 1: VDAB LES 2: VDAB (vervolg) en start de ‘uitzendwereld’ LES 3: ‘de uitzendwereld’ (vervolg) en HR-adviesbureaus LES 4: HR-adviesbureaus (vervolg) en de interne HR-afdeling LES 5: Marktonderzoek + monitoraat

werkveld arbeids- en organisatiepsychologie3 Wat is een marktstudie? Informatie verzamelen en analyseren met subjectieve en objetieve onderzoeksmethodes. Deze informatie vormt de basis om een marketingstrategie te definïeren, te evalueren en bij te sturen. De informatie gaat over: gedrag houding motivatie Moet de marketeer in staat stellen gefundeerde marketingbeslissingen te nemen

werkveld arbeids- en organisatiepsychologie4 welke rol spelen studiebureaus?  NIVEAU 1: - Geeft advies i.v.m. analyse van het probleem - Keuze van werkwijze, methodologie  NIVEAU 2: - Fieldwork - Deskresearch  NIVEAU 3: verwerking van de verzamelde gegevens  NIVEAU 4: adviesverstrekking

werkveld arbeids- en organisatiepsychologie5 Welke soorten studies bestaan er? Volgens de doelstelling: –Beschrijvend –Verklarend –Kwantitatief/ kwalitatief Volgens de geanalyseerde sector: –Studies die een markt analyseren –Sociale studies –Mediastudies –Marketing-actiestudies

werkveld arbeids- en organisatiepsychologie6 Welke technieken? Kwantitatief –Face to face interviews (met/zonder CAPI) –Telefonische enquêtes (met/zonder CATI) –Enquêtes per post –CASI – Computer Assisted Self Interviewing –Enquêtes met behulp van nieuwe technologieën Kwalitatief –Individuele diepgaande interviews –Groepsdiscussies/ focusgroepen

werkveld arbeids- en organisatiepsychologie7 Hoe werkt een studiebureau? Uitwerking van de enquête –Directie, projectleiders, onderzoeksassistenten De productie –Verantwoordelijken van het kwantitatieve, kwalitatieve en telefonische field Uitvoering op het terrein –Enquêteurs Uiteindelijke analyse van de resultaten –Directie, projectleiders, onderzoeksassistenten

werkveld arbeids- en organisatiepsychologie8 OPZOEKVRAGEN (1) OPZOEKVRAAG 1: Het management van Concentra wil graag weten wat het lezersprofiel is van hun kranten (GvA en BvL). –Welk soort onderzoek is dit? Leg uit. –Waarom is dit belangrijk om weten? OPZOEKVRAAG 2: Lees hier de resultaten van Dove onderzoek.hier –Verklarend of beschrijvend? –Kwantitatief of kwalitatief

werkveld arbeids- en organisatiepsychologie9 OPZOEKVRAGEN (2) OPZOEKVRAAG 3: Generatie Y Het resultaat van welk soort studie? Nuttige site!