psychcom-research Know-how een stapje vooruit helpen Ruimte 1 Vrijdag 3 maart 2000 12u30 tot 13u30 Oog voor jezelf en de ander ! - deel 1 Psychcom Research.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Ontmoeting van mens tot mens.
Uitslag enquête over online pesten
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
“Het touw” Van een onbekend auteur A presentation by Booker.
voor iedereen die van zijn hond houdt…
Verborgen vormen van pesten
Visie, missie en kernwaarden
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Wat heb u er nu aan, dat u dit alles gelooft?
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Problemen oplossen—vreugdevol
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
DE GOEDE WEEK verzamelviering.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Listige minnaars in de liefde
WoW EMEG-LIJST.  Vrienden  Nieuwsgierig  Enthousiast broertje WAAROM?
Men vraagt zich soms af : waarom...
GOD.
Deze voorstelling is speciaal voor jou! GENIET!!
Benieuwd naar wie ik ben ...
Geloven en nu….
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Mantelzorg, ook zelfzorg
Interpreteren van data
Welkom op TOV!.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Leven zoals God het bedoelde?!
Voor Aranka... Van Aart.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
CanDo Coaching.
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Aardige jongens…hoezo? Jan Bransen Nijmeegs Boekenfeest, 13 maart 2010.
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Preek Jakobus 2:
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Goedendag computerbezitter!
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Dictee 6.2 succes.
Aanvaarding en tolerantie
Rouw & Verlies Les 3.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Groepsdynamica & Interactief communiceren
De domeinen & Niveau bij ABB.
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
gespreksvaardigheden
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Psychologieles 7 lesweek 7
De kracht van positief opvoeden
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Dit verhaal wil jou onrustig maken. Het Evangelie maakt onrustig.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Welkom op onze thema-avond
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Transcript van de presentatie:

psychcom-research Know-how een stapje vooruit helpen Ruimte 1 Vrijdag 3 maart u30 tot 13u30 Oog voor jezelf en de ander ! - deel 1 Psychcom Research vzw Oog voor jezelf en de ander ! - deel 1 door Psychcom Research vzw Er is vandaag veel te doen over de sociaal-emotionele ontwikkeling van jongeren. Dit komt best tot uiting in de interesse voor emotionele intelligentie. De omgeving waarin jongeren terecht komen wordt steeds complexer, gevarieerder en ruimer. Het is belangrijk dat jongeren zichzelf voldoende leren kennen, evenals de omgeving. Know-how een stapje vooruit helpen. Een denkmodel & werkmethodiek.

psychcom-research Know-how een stapje vooruit helpen Ons verhaal begint waar andere meestal eindigen. Ons verhaal richt zich zowel tot jongeren, als hun begeleiders. Ons verhaal richt zich zowel op. hun denken. hun praten als. hun doen En wel op : En wel op het hoe ervan :. hoe samen denken. hoe samen praten. hoe samen doen En... het inoefenen ervan. Ons verhaal begint waar andere meestal eindigen. Ons verhaal richt zich zowel tot jongeren, als hun begeleiders. Ons verhaal richt zich zowel op. hun denken. hun praten als. hun doen En wel op : En wel op het hoe ervan :. hoe samen denken. hoe samen praten. hoe samen doen En... het inoefenen ervan.

psychcom-research Know-how een stapje vooruit helpen Steeds is interactief en ervaringsgericht iets kunnen opsteken onze bezorgdheid geweest. Zo vragen we naar je ervaringen en je reacties. Multimedia helpen ons hierbij. cd-rom. internet. virtuele werkruimte Werkboeken en multimedia zijn in elkaar geïntegreerd. Je vindt ze, bijvoorbeeld, gewoon samen op de cd-rom. Steeds is interactief en ervaringsgericht iets kunnen opsteken onze bezorgdheid geweest. Zo vragen we naar je ervaringen en je reacties. Multimedia helpen ons hierbij. cd-rom. internet. virtuele werkruimte Werkboeken en multimedia zijn in elkaar geïntegreerd. Je vindt ze, bijvoorbeeld, gewoon samen op de cd-rom.

psychcom-research Know-how een stapje vooruit helpen. Know-How van wat zich afspeelt en wat tegenspel veroorzaakt. en wat tegenspel veroorzaakt.. Know-How van hoe inspelen en samenspel tot stand brengen. samenspel tot stand brengen.. Know-How van wat zich afspeelt en wat tegenspel veroorzaakt. en wat tegenspel veroorzaakt.. Know-How van hoe inspelen en samenspel tot stand brengen. samenspel tot stand brengen.. Zichtbaar maken van zich afspelende onzichtbare processen. afspelende onzichtbare processen.. Be-grijpbaar maken van bruikbare formule-ringen. bruikbare formule-ringen.. Zichtbaar maken van zich afspelende onzichtbare processen. afspelende onzichtbare processen.. Be-grijpbaar maken van bruikbare formule-ringen. bruikbare formule-ringen.

psychcom-research Know-how een stapje vooruit helpen Wat we vonden :. Tine kan zowel lief zijn, als onvriendelijk, als vrolijk, als wild, als onaanspreekbaar, als boos, vrolijk, als wild, als onaanspreekbaar, als boos, als onbereikbaar, als speels, als ernstig, als onbereikbaar, als speels, als ernstig, als moedeloos, als enthousiast, als open, als als moedeloos, als enthousiast, als open, als teruggetrokken teruggetrokken. Rino kan zowel ruw zijn, als brutaal, als rustig, als tegenwerkend, als meewerkend, als nabij, als als tegenwerkend, als meewerkend, als nabij, als eigengereid, als grappig, als volgzaam, als kritisch, eigengereid, als grappig, als volgzaam, als kritisch, als expressief, als dominant, als zorgend als expressief, als dominant, als zorgend. Tine kan zowel lief zijn, als onvriendelijk, als vrolijk, als wild, als onaanspreekbaar, als boos, vrolijk, als wild, als onaanspreekbaar, als boos, als onbereikbaar, als speels, als ernstig, als onbereikbaar, als speels, als ernstig, als moedeloos, als enthousiast, als open, als als moedeloos, als enthousiast, als open, als teruggetrokken teruggetrokken. Rino kan zowel ruw zijn, als brutaal, als rustig, als tegenwerkend, als meewerkend, als nabij, als als tegenwerkend, als meewerkend, als nabij, als eigengereid, als grappig, als volgzaam, als kritisch, eigengereid, als grappig, als volgzaam, als kritisch, als expressief, als dominant, als zorgend als expressief, als dominant, als zorgend De vraag was :. hoe kunnen we voor Tine haar zo zijn of doen aan- spreken of hoe kan ze dit zelf activeren spreken of hoe kan ze dit zelf activeren. hoe kunnen we voor Rino zijn zo zijn of doen deactive- ren of hoe kan hij dit zelf loslaten ren of hoe kan hij dit zelf loslaten. hoe kunnen we voor Tine haar zo zijn of doen aan- spreken of hoe kan ze dit zelf activeren spreken of hoe kan ze dit zelf activeren. hoe kunnen we voor Rino zijn zo zijn of doen deactive- ren of hoe kan hij dit zelf loslaten ren of hoe kan hij dit zelf loslaten

psychcom-research Know-how een stapje vooruit helpen. Wij kunnen Rino zodanig trachten benaderen dat het brutale en ruwe in hem stoppen. We laten hem het brutale en ruwe in hem stoppen. We laten hem even alleen, zo hopen we het schema kalmeren in even alleen, zo hopen we het schema kalmeren in hem aan te spreken en het schema protest te de- hem aan te spreken en het schema protest te de- activeren. Rino kan ook zijn zelfbeheersing of activeren. Rino kan ook zijn zelfbeheersing of schema in zichzelf activeren en zijn woede de- schema in zichzelf activeren en zijn woede de- activeren. Hij kan dan het schema opwinding activeren. Hij kan dan het schema opwinding omruilen voor het schema ontspannen-zijn. omruilen voor het schema ontspannen-zijn.. Wij kunnen Rino zodanig trachten benaderen dat het brutale en ruwe in hem stoppen. We laten hem het brutale en ruwe in hem stoppen. We laten hem even alleen, zo hopen we het schema kalmeren in even alleen, zo hopen we het schema kalmeren in hem aan te spreken en het schema protest te de- hem aan te spreken en het schema protest te de- activeren. Rino kan ook zijn zelfbeheersing of activeren. Rino kan ook zijn zelfbeheersing of schema in zichzelf activeren en zijn woede de- schema in zichzelf activeren en zijn woede de- activeren. Hij kan dan het schema opwinding activeren. Hij kan dan het schema opwinding omruilen voor het schema ontspannen-zijn. omruilen voor het schema ontspannen-zijn. Ons antwoord is :. Wij kunnen Tine zodanig aanspreken of zo’n situatie of context doen ontstaan dat bepaal- de cognitieve schema’s bij haar worden geac- tiveerd. Zeggen we, bijvoorbeeld : ‘Hé, Tine ! Wat tof zeg !’ dan is er veel kans de lieve Tine aan te treffen. Tine kan ook de vrolijk meid of schema in zichzelf activeren. We zien dan een levendig en speels iemand. situatie of context doen ontstaan dat bepaal- de cognitieve schema’s bij haar worden geac- tiveerd. Zeggen we, bijvoorbeeld : ‘Hé, Tine ! Wat tof zeg !’ dan is er veel kans de lieve Tine aan te treffen. Tine kan ook de vrolijk meid of schema in zichzelf activeren. We zien dan een levendig en speels iemand.. Wij kunnen Tine zodanig aanspreken of zo’n situatie of context doen ontstaan dat bepaal- de cognitieve schema’s bij haar worden geac- tiveerd. Zeggen we, bijvoorbeeld : ‘Hé, Tine ! Wat tof zeg !’ dan is er veel kans de lieve Tine aan te treffen. Tine kan ook de vrolijk meid of schema in zichzelf activeren. We zien dan een levendig en speels iemand. situatie of context doen ontstaan dat bepaal- de cognitieve schema’s bij haar worden geac- tiveerd. Zeggen we, bijvoorbeeld : ‘Hé, Tine ! Wat tof zeg !’ dan is er veel kans de lieve Tine aan te treffen. Tine kan ook de vrolijk meid of schema in zichzelf activeren. We zien dan een levendig en speels iemand.

psychcom-research Know-how een stapje vooruit helpen Cognitieve schema’s vormen een van de voorname vernieuwende onderdelen van ons denken en onze methodiek om iemands ontwikkeling in goede banen te leiden en problemen te begrijpen en te overwinnen. Cognitieve schema’s vormen een van de voorname vernieuwende onderdelen van ons denken en onze methodiek om iemands ontwikkeling in goede banen te leiden en problemen te begrijpen en te overwinnen. Cognitieve schema’s vertonen veel gelijkenis met waarden en normen, waar we zo erg veel hoop in stellen. Ze vormen meer bepaald de persoonlijke begrips- en gedragsinvulling die iemand activeert in zichzelf of die door de omgeving worden geactiveerd. Cognitieve schema’s vertonen veel gelijkenis met waarden en normen, waar we zo erg veel hoop in stellen. Ze vormen meer bepaald de persoonlijke begrips- en gedragsinvulling die iemand activeert in zichzelf of die door de omgeving worden geactiveerd. Bij cognitieve schema’s gaat het om de denkinhoud en de gedragsinhoud, terwijl we ons tot nu meestal concentreerden op iemands denkwijze en gedragswijze. Bij cognitieve schema’s gaat het om de denkinhoud en de gedragsinhoud, terwijl we ons tot nu meestal concentreerden op iemands denkwijze en gedragswijze.

psychcom-research Know-how een stapje vooruit helpen Cognitief schema TOF ZIJN TOF ZIJN IS VOOR MIJ TOF ZIJN DOE IK ZO MIJN TOF ZIJN KAN JE ZO WAKKER MAKEN(OF DOVEN) MIJN TOF ZIJN KAN IK ZO WAKKER MAKEN (OF DOVEN) Cognitief schema TOF ZIJN TOF ZIJN IS VOOR MIJ TOF ZIJN DOE IK ZO MIJN TOF ZIJN KAN JE ZO WAKKER MAKEN(OF DOVEN) MIJN TOF ZIJN KAN IK ZO WAKKER MAKEN (OF DOVEN)

psychcom-research Know-how een stapje vooruit helpen Waar draait het om, daar gaat het vaak om. Vandaar onze benaming referentiële begeleiding. Waar kan het beter om draaien, daar gaat het om. Vandaar onze benaming (p)referentiële begeleiding. Waar draait het om, daar gaat het vaak om. Vandaar onze benaming referentiële begeleiding. Waar kan het beter om draaien, daar gaat het om. Vandaar onze benaming (p)referentiële begeleiding.

psychcom-research Know-how een stapje vooruit helpen weinigveel AANDACHT & ZORG VOOR KWESTIE AANDACHT & ZORG VOOR MEZELF AANDACHT & ZORG VOOR DE ANDER AANDACHT & ZORG VOOR DE RELATIE AANDACHT & ZORG AANDACHT VOOR DE CONTEXT& ZORG VOOR HET KADER AANPASSEN VERMIJDENVECHTEN EXPLOREREN ONDERHANDELEN SAMENWERKEN assertiviteit coöperatie solidariteit Waar kan het beter om draaien ?

psychcom-research Know-how een stapje vooruit helpen Vele manieren van zijn. Vele manieren van zijn. Jij wekt energie in me op, bij jou voel ik me groot en sterk ! Jij dooft energie in me, bij jou voel ik me klein en zwak ! Wat wil jij wekken of doven ? Waarmee wil jij me helpen om te wekken of te doven ? Kan je er op letten door het een te wek- ken het ander niet te doven of andersom ! Mijn eigenwaardegevoel gaat op en neer M i j n e i g e n w a a r d e g e v o e l g a a t o p e n n e e r