De Lessius Hogeschool - departement Handelswetenschappen, Design Vlaanderen, Designcenter De Winkelhaak, VKW-Antwerpen-Mechelen en Optimo heten u van harte.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
10 tips voor een gouden start Groeitips
Ondernemen in de praktijk
14 februari 2014 Ondernemersplan - Financieel plan.
Agenda 1 Even voorstellen 2 Over ING 3 Financieren 4 Vragen.
‘Is er geld nodig voor de onderneming?’
Het dynamisch ondernemingsplan
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
HET FINANCIEEL PLAN.
Macropus CVBA Mathias Lang Voorzitter Macropus CVBA
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
BUSSINSSPLAN Anabel D’hulster Sophie Tavernier Eline Vandenberge
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Een startersgids voor innovatie
Kostprijsberekening bij KMO
Ondernemen na je studie!
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Faillissementspreventie Oproep Wat? De oproep geeft via een wedstrijdprocedure steun aan projecten van werkgeversorganisaties, beroepsfederaties.
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
International Business Adviser
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf. Algemeen  Een eigen bedrijf  Freelancer  Voordelen  Grote vrijheid Leuk werk Brede oriëntatie  Nadelen 
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf.
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf. Algemeen Een eigen bedrijf Freelancer Voordelen – Grote vrijheid Leuk werk Brede oriëntatie Nadelen – Alles zelf.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Wanneer draai ik break-even en hoeveel ga ik overhouden
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Mijn eerste stappen als ondernemer. Aan welke voorwaarden en formaliteiten moet ik voldoen? Frans Vanommeslaeghe 10u15 – 11u.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Ondernemen moet je doen
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
50.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Van idee naar onderneming Wat brengt het idee op? FEBRUARI 2016JAN PAUL TER KEURST.
Van harte welkom!. Financiële administratie 22 januari 2015 Leon te Brake.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Aantekeningen hoofdstuk 8. Een ondernemingsplan maken 1. Een goed idee en jezelf kennen als ondernemer. 3. Zoek naar benodigde vergunningen, diploma’s.
Vernieuwing in het VMBO
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Financieel Plan deel.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
What will you do to change the
Begroten & Budgetteren
Presentatie bedrijfsplan
Financiële planning (deel 2)
Resultatenrekening prognose
liquiditeitsbegroting
Financiering Onderneming richtlijnen Bank bij aanvraag
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Basiskennis Ondernemerschap
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

De Lessius Hogeschool - departement Handelswetenschappen, Design Vlaanderen, Designcenter De Winkelhaak, VKW-Antwerpen-Mechelen en Optimo heten u van harte welkom op het workshop van: 29 april 2005 - 14 uur Gesteund door het Europees Sociaal Fonds ESF: Bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid en gelijke kansen, en door het investeren in menselijke hulpbronnen.

24 februari 2005 - 14 uur Gesteund door het Europees Sociaal Fonds     14.00 u Verwelkoming Door prof. dr. Paul Verheyen, departementshoofd HW - Lessius Hogeschool     14.10 u. Voorstelling CONCreaS-project                       Concept en programma, een blik op wat CONCreaS in 2005 te bieden heeft, door dr. Ysabel Nauwelaerts, coördinator wetenschappelijk onderzoek dept. HW - Lessius Hogeschool.     14.15 u. Toelichting bij het ondernemingsplan                       Door prof. Eugeen Dieltiëns docent Lessius Hogeschool, secretaris Directiecomité Centea en Inge Van Gheel, productdesigner, laureaat Henry van de Velde - prijs, www.ingevangheel.com     15.50 u.    Deelsessies :                      - SWOT-analyse                      - Investerings- en financieringsplan                        - Kostenplan, break-even, kasplanning                        - Startwijzer     16.10 u. Koffiepauze     16.20 u. Toelichting resultaten deelsessies                       Vragen, opmerkingen en bedenkingen     17.45 u.    Receptie

Partnerschap tussen het departement Handelswetenschappen van de Lessius Hogeschool, Design Vlaanderen, Designcenter De Winkelhaak, VKW Antwerpen-Mechelen en Optimo

Een ondernemingsplan als leidraad Eugeen Dieltiens Inge Van Gheel Vrijdag 29 april 2005

Voor wie maak je een ondernemingsplan? in de eerste plaats voor jezelf voor participant / medevennoot in je project voor kredietverstrekker (/kapitaalverstrekker)

Waarom een ondernemingsplan ? oorzaak van groot aantal mislukkingen - niet zozeer gebrek aan inzet - eerder: te weinig aandacht voor planning & organisatie ideeën onderbouwen met 'redelijke' argumenten <-> intuïtieve management risicobeperking via: - systematische aanpak - tijdig problemen / wijzigingen onderkennen - tijdig heroriënteren => niet enkel bij de opstart

Waarom een ondernemingsplan ? (2) inzicht in haalbaarheid managementinstrument / kompas toont samenhang tussen financiële organisatorische marketing - aspecten kansen & risico's

Waarom een ondernemingsplan ? (3) systematische evaluatie concreet inzicht: hoeveel omzet nodig ? hoeveel winst ? troef naar buitenwereld:  investeerders  financiers  stakeholders

Waarom een ondernemingsplan ? Inge Van Gheel : «  Om een overzicht te krijgen van wat ik ga doen. Schept duidelijkheid. Iets om op terug te vallen. Geeft vertrouwen aan dat waarmee je bezig bent. »

Hoe begin je aan een ondernemingsplan ? Software:  niet domein- of sectorspecifiek  vooral berekeningsmodules zijn nuttig voor grotere projecten Literatuur: aantal gemeenschappelijke facetten  inzake persoon van de ondernemer  inzake de onderneming

Businessplanningsoftware: een vergelijkend onderzoek Rangschikking door Geert Van den Bosch (thesis 2003) EasyStart (Nl):  gebruiksvriendelijk  informatief, uitgebreid Starterscoach (Unizo):  stapsgewijze, heldere opbouw  Startwijzer  Vlaamse product  beperkter in lay-out, grafieken Businessplan Pro (VS):  krachtige opmaak & rekenfuncties  minder gebruiksvriendelijk Plan Magic:  weinig flexibel  laat inconsistenties toe

Onderdelen van een businessplan Managementsamenvatting Businessidee & missie Marketingplan Managementplan Financieel plan Kostenplan Kasplanning Projectbeoordeling

Managementsamenvatting essentieel wanneer je een derde wil overtuigen synthese: duidelijk & coherent zeer helder overzicht van alle relevante aspecten overtuigt: waarom is dit een goed project ? nodigt uit om rest van het businessplan door te nemen; kort & krachtig (max. 2 pagina's)

Onderdelen van een businessplan Managementsamenvatting Businessidee & missie Marketingplan Managementplan Financieel plan Kostenplan Kasplanning Projectbeoordeling

Businessidee Welke activiteiten wil je ontplooien? welke producten/diensten bied je aan? Hoe speelt jouw businessidee in op een specifieke behoefte? Wat maakt je idee waardevol in de markt?

Businessidee Inge Van Gheel design Ontwerp van meubels/producten Oplossingen bieden binnen woon/leefsector voor een breed publiek Gericht op grote niche van bevolking, goedkoper segment Gericht op kleinere niche; exclusievere meubels Vb. meubels voor binnen en buiten, decoratie artikelen, textielvoorwerpen, keukenaccessoires,… Ontwerp van interieurs Ruimtelijke indeling, conceptrealisaties,.. Vb. particulier, winkels, kantoren, horeca,.. Creatief advies binnen verscheidene sectoren

Onderdelen van een businessplan Managementsamenvatting Businessidee & missie Marketingplan Managementplan Financieel plan Kostenplan Kasplanning Projectbeoordeling

Marketingplan Omgevingsanalyse SWOT Omzetprognose Marketingdoelstellingen Marketingmix

Omgevingsanalyse Vraagzijde Marktvraag Aan welke duidelijke behoefte in de markt voldoet mijn idee ? Welke indicaties heb ik dat dit idee zal verkoopbaar zijn in de markt & hoe toets ik dit ? Bestedingspatroon (groeiend, stabiel,...) & verwachte toekomstige evolutie

Omgevingsanalyse Inge Van Gheel design Vraagzijde Fabrikanten beseffen meer het belang van design binnen hun sector Consument zoek meerwaarde / herkenbaarheid in producten die hij / zij koopt Stijgende vraag Observatie / analyse van markt De interesse voor design als marketingwaarde & de meerwaarde van het product naar de klant toe. Producten kunnen aanbieden op verschillende budgetaire niveaus.

Omgevingsanalyse Aanbodzijde wie is er nog actief in deze markt ? over welke competitieve voordelen beschik ik ? waarin onderscheid ik mij van andere aanbieders ?

Omgevingsanalyse Inge Van Gheel design Aanbodzijde Fabrikanten beseffen de laatste jaren pas de meerwaarde die design voor hun bedrijf kan betekenen. Voorheen zeer moeilijk als ontwerper om hen te overtuigen. Goed vooruitzicht: openheid van de fabrikanten Overheidsinstellingen ondersteunen ontwerpers. Maken dialoog ontwerper- fabrikant Stijgende vraag naar producten met meerwaarde Ervaringen in verschillende sectoren.

S W O T Strengths Weaknesses Opportunities Threats Sterke & zwakke punten: - van de ondernemer en van zijn concept Kansen & bedreigingen: - ontstaan door confrontatie met - de omgeving - de markt

S W O T - analyse Sterk - Zwak ervaring bestaande contacten toegang tot productiecapaciteit financiële middelen motivatie / flexibiliteit / inzet .....

S W O T - analyse Kansen - Bedreigingen marktomvang concurrentie onvoorspelbaarheid trage opstart

S W O T – analyse Inge Van Gheel -> deelsessie Sterk … Kansen Zwak … Bedreigingen

Omzetprognose & Marketingdoelstellingen Wat zijn haalbare en aanvaardbare doelstellingen (marktpositie, omzet, bedrijfsomvang,....) over 1, 3 en 5 jaar ? Welke mogelijke wijzigingen in de omgevings-elementen kunnen de realisatie van deze doelstellingen dwarsbomen ?

Omzetprognose: klassieke methodes Op basis van cijfers van bestaande zaak / gelijkaardig project Gezinsbudgetenquêtes Te verwachten bedrijfsdrukte Aantal en omvang van projecten werken met hypotheses:  pessimistische prognose  optimistische prognose

Marketingmix welk(e) marketingmixelement(en) ga jij vooral uitspelen? waarom? Productbeleid Prijspolitiek Promotiebeleid ....

Productbeleid Productassortiment afbakening welke diensten & materiële goederen Imago van je aanbod Service Groeistrategie

Promotiebeleid Hoe promoot ik mijn aanbod bij potentiële afnemers? persoonlijke verkoop relatievorming publiciteit beursdeelname website

Onderdelen van een businessplan Managementsamenvatting Businessidee & missie Marketingplan Managementplan Financieel plan Kostenplan Kasplanning Projectbeoordeling

Managementplan Eigen Productie ? Vrijwaren van je rechten Keuze ondernemingsvorm / juridische aspecten

Productieplan redenen om al dan niet eigen productie productieplanning logistiek weerslag op investeringsplan

Vrijwaren van je rechten hoe behoud je vat op je afnemers ? juridische bepalingen nodig ?

Keuze ondernemingsvorm Eénmanszaak versus vennootschap (+ welke?) overwegingen: juridisch fiscaal organisatorisch administratief commercieel

Keuze ondernemingsvorm Inge Van Gheel design Eénmanszaak sinds 2003 overschakelen naar vennootschap? voordelen? nadelen?

Overige juridische aspecten vereiste vergunningen formaliteiten bij opstart / omvorming verzekeringen keuze handelsnaam subsidies & steunmaatregelen ...

Onderdelen van een businessplan Managementsamenvatting Businessidee & missie Marketingplan Managementplan Financieel plan Kostenplan Kasplanning Projectbeoordeling

Financieel plan Investeringsplan Financieringsplan Kasplanning (zie later)

Investeringsplan Welke investeringsgoederen moet ik aankopen? zgn. vaste activa; geen huur of algemene kosten ! Gebouw Installaties, machines & uitrusting: Computer + printer Klein materieel Meubilair & rollend materieel Bureau, tekentafel Personenwagen

Investeringsplan Vlottende activa: Voorraden nodig ? Openstaande klantenfacturen Nodige geldmiddelen om de overige uitgaven (= algemene onkosten) van de eerste maanden te kunnen dragen Vaste + vlottende activa = balanstotaal = te financieren bedrag

Financieringsplan Hoeveel eigen vermogen kan je inbrengen en hoeveel moet je ontlenen ? Lange termijn of korte termijn  vaste activa (investeringen) moet je op LT financieren Welke aspecten illustreren je persoonlijke en materiële kredietwaardigheid? Welke aanvullende waarborgen kan je bieden?

Financieringsplan Toets de haalbaarheid om de vereiste kredieten te bekomen: soort krediet kredietbedrag looptijd rentevoet waarborgen

Onderdelen van een businessplan Managementsamenvatting Businessidee & missie Marketingplan Managementplan Financieel plan Kostenplan Kasplanning Projectbeoordeling

Vaste kosten  Variabele kosten   Kostenplan Vaste kosten  Variabele kosten   schommelen niet variëren rechtstreeks met de omzet met de omzet vb. Huur, verzekeringen, vb. Aankoop goederen verwarming, kantoorkosten bepalen risicovolheid van je project

Inventaris Vaste Kosten (op jaarbasis) Gebouwen /lokaalkosten: Huur, onderhoud, verwarming Afschrijvingen aanschafprijs investeringen spreiden over ec. levensduur Machines & uitrusting Onderhoud, klein materieel Verzekeringen Brand, B.A., voertuigen,… Vervoerkosten Brandstof, herstellingen Beroepsbijdragen Verkoopkosten: Reclame, PR, representatie Kantoor & administratie Kantoorbenodigdheden, telefoon ereloon boekhouder,… Personeelskosten brutolonen, soc. zekerheid Gewaardeerd loon eigen loon + soc. zekerheid Andere bedrijfskosten provincie,-, milieubelasting Financiële kosten Intresten, bankkosten

% Variabele kosten Welke ? Aankoop handelsgoederen, grondstoffen Vervoerkosten Onderaanneming Personeelskosten (uitzendkrachten) Steeds in % van de omzet

Break-even omzet Minimale omzet om alle kosten te dekken  vaste + variabele Geen winst maar ook geen verlies BE = vaste kosten / (100% - % var. kosten) Indien omzet > break-even omzet: winst = meeromzet X (100% - % var. kosten)

Onderdelen van een businessplan Managementsamenvatting Businessidee & missie Marketingplan Managementplan Financieel plan Kostenplan Kasplanning Projectbeoordeling

Kasplanning Ontvangsten- en uitgavenstromen Per trimester (indien geen sterke seizoenale schommelingen) Benodigde financiering op korte termijn

Onderdelen van een businessplan Managementsamenvatting Businessidee & missie Marketingplan Managementplan Financieel plan Kostenplan Kasplanning Projectbeoordeling

Projectbeoordeling Break-even-analyse Risicobeoordeling Conclusies inzake haalbaarheid of bijsturing

Conclusies inzake haalbaarheid Zou je dit project al dan niet uitvoeren onder de beschreven voorwaarden ? Suggesties tot aanpassing ? & beoordeling van alternatieven Gefundeerde slotappreciatie

Uitwerking in deelgroepen SWOT Investerings- en financieringsplan Kostenplan, break-even SOFTWARE : Startwijzer

Verdere uitwerking Uitwerking van ondernemingsplan door licentiaatsstudenten handelswetenschappen samen met een (kandidaat-)ondernemer: periode: oktober ’05 – maart ’06 belangstelling melden vóór 15 mei Vragen n.a.v. eigen uitwerking: na afloop van de volgende workshop

Alle resultaten van deze workshop  CONCreaS website