Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 1 Reformatie Martin Luther F. Truyen - K. Vermeire 1999.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Leer de namen van de noten 1
Prekenserie Handelingen - deel 3 ‘...hoe Gods Woord zich verder verspreid: doorgeven en loslaten!’ Hand 12,24-25.
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
De uitvinding van de boekdrukkunst en de eerste boeken en geschriften
Stagedagboek IAB opleiding - 16/02/2013.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Het oude Egypte Frankie Schram 1 Het oude Egypte Werken met een website-onderdeel Fr. Schram 29/011/2003.
Naar het Jaareinde toe
Leer de namen van de noten 2
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Paragraaf 5.3 Vorige les: humanisme en renaissance
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Sagen en legenden Leren doe je niet alleen in de klas. Het grootste deel van wat je weet, heb je wellicht zelfs elders opgestoken. Je wordt via televisie,
De conquistadores: wereldveroveraars met oogkleppen
Walking with Dinosaurs Frankie Schram 1 Walking with dinosaurs Werken met een website Fr. Schram 20/03/2000.
Jezus vroeg zijn leerlingen: `Wie is de Mensenzoon volgens de mensen?' Matt 16/13.
De Republiek in een tijd van vorsten
Veranderen van binnenuit
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
CityInMyPocket- studiedag 26 september CityInMyPocket “Kan dat in een vrouwensacoche?”
PRESENTATIETECHNIEKEN
Godsdienst.
Wie nodig je als eerste uit?
De Kerkhervorming 1.3.
Vrijheidsrechten en politieke rechten in Nederland
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
SEPTEMBER 2007 : ICT-EINDTERMEN= werken aan ICT-COMPETENTIES informatiecommunicatie (in) (be) oefenen twee richtingen (op) zoeken één richting ICT op een.
Al doende leren training docenten
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Enquête.
Prekenserie Handelingen - deel 5 ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 19,20.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
ALGEMENE VRAGEN. VRAAG 1 In de nieuwe tijd komt de mens met zijn eigen mening en waarden centraal te staan in het leven. Geef hiervoor 1 woord. antropocentrisme.
BLIND DATE. VRAAG 1 Ik werd waarschijnlijk in 1469 geboren als de bastaardzoon van een priester.Ik ben vooral bekend gebleven door mijn boek waarin ik.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
Hoeveelheidsaanpassing II
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
‘t Is tijd voor een quiz!.
De Reformatie De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had.
Hoofdstuk 1 Reformatie en Opstand
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
Lucas 18: Bijbel in Gewone Taal
Voorbereiding SE 1 Aardrijkskunde 2015.
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
1.3 Karel V en de reformatie
Vraag 1: Wat is het thema van de kinderboekenweek?
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Hoofdstuk 1: de 15e en 16e eeuw
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Katholieke kerk Rond 1500 is bijna iedereen in Europa christen
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
Reformatie als propagandaoorlog KA 21: de protestantse Reformatie had splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg.
Transcript van de presentatie:

Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 1 Reformatie Martin Luther F. Truyen - K. Vermeire 1999

Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 2 De Martin Luther website –In welke talen is de site beschikbaar? –Kan je een verklaring geven voor die keuze? –Wie heeft deze site gemaakt?

Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 3 Hoe ga je te werk? voorbereidend... Roep de site op Maak daarvan je homepage voor de les Maak een nieuwe folder voor je bookmarks Open je kladblok of tekstverwerker, of neem er wat papier bij :=)

Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 4 Hoe ga je te werk? lezen Na een eerste verkenning van een tiental minuten zal je de site bekijken vanuit een aantal vragen Heb aandacht voor wat precies gevraagd wordt! Zoek in de site naar relevante informatie voor het beantwoorden van de vragen

Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 5 Hoe ga je te werk? noteren Leg bookmarks aan naar relevante passages m.b.t. tot de vragen (structureer eventueel je bookmarks per vraag) Kopieer relevante passages in je kladblok Volg de hyperlinks niet te ver!

Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 6 Verloop van de les eerste lesuur Eerste verkenning (max. 10 minuten) Eerste lectuur: de figuur Maarten Luther (20 minuten) Klassikaal beantwoorden vragen (15 minuten)

Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 7 Verloop van de les tweede lesuur Tweede lectuur: context (25 minuten) Klassikaal vragen beantwoorden (15 minuten) Synthese (5 minuten)

Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 8 Eerste verkenning –surf gedurende een vijftal minuten door de site –probeer de structuur van de site te begrijpen: wat zijn de belangrijkste onderdelen? –Kom je begrippen tegen die je niet duidelijk begrijpt? -> noteer die!

Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 9 eerste lectuur De leerlingen zoeken het antwoord op volgende vragen: –Luther: een curriculum vitae –inhoud van de geloofsleer –Luhers 95 stellingen –woordverklaring

Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 10 Luther: een curriculum vitae Maak een fiche met de personalia van Luther waarin volgende informatie zeker te vinden is: –Wanneer/waar is hij geboren, gehuwd, gestorven? –Welke opleiding(en) heeft hij gevolgd? –Welke (kerkelijke) functies heeft hij bekleed?

Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 11 Inhoud van de geloofsleer Copieer de passage uit de Bijbel die de basisgedachte uitdrukt van de leer van Luther over de “genade” naar je kladblok. Formuleer in eigen woorden deze kerngedachte.

Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 12 Luthers 95 Stellingen Wat waren de eerste reacties: –vanwege de humanisten –vanwege de rooms katholieke Kerk –vanwege de staat (keizer en vorsten)

Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 13 woordverklaring Leg volgende woorden uit (eventueel na consultatie van het woordenboek: –aflaat –scholastiek –Curie

Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 14 Context: Op zoek naar een verklaring voor het succes van Luthers gedachtengoed op godsdienstig vlak op politiek vlak op intellectueel-cultureel vlak op sociaal vlak

Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 15 Succes: Verklaring op godsdienstig vlak Beschrijf de levensomstandigheden en de geloofshouding van onderstaande personen in de late Middeleeuwen: –de hogere clerus –de dorpspastoor –de doorsnee gelovige

Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 16 Succes: Verklaring op godsdienstig vlak (2) Formuleer in eigen woorden hoe de situatie die je in je vorig antwoord schetste een verklaring kan zijn voor het succes van Luthers gedachtengoed.

Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 17 Succes: Politieke verklaring Welk voordeel zagen politieke leiders erin om Luther te steunen.

Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 18 Succes: verklaring vanuit de intellectuele-culturele achtergrond Verklaar de sympathie van de humanisten voor Luthers ideeën Welke belangrijke uitvinding heeft de verspreiding van de leer zeker in de hand gewerkt?

Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 19 Succes: Sociale achtergronden als verklaring Wat was de houding van het proletariaat tegenover de Kerk? Wat was de houding van de burgerij tegenover de Kerk?

Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 20 Actualisering Vind je meer info over Luther op het Web? Vind je een kaart met de verspreiding van het Lutheranisme? Is het conflict eindelijk bijgelegd? Waar, wanneer?