Echtscheiding: gevolgen voor kinderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Advertisements

Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Godsdienst 1.
Altijd heen en weer. Het wereldbeeld van kinderen met gescheiden ouders. Machteld Reynaert.
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Workshop Knallende ruzie
Ontwikkelingstraject kinderen
Door Bart Goering & Niels Morsink
hoe autismevriendelijk ben ik
Leren leven met kanker: hoe doe je dat?
Tips voor een vlotte start!
Workshop Relationele en seksuele vorming
Vrije Tijd Opvoedingsbeleving, sociale vaardigheden en vriendschapsrelaties van adolescenten.
Het patchworkgezin: een nieuwe vorm van gezinsleven
Het belang en functie van spel
Godsdienst.
Perinatale sterfte Irene Vos. Alhoewel de meeste baby's gezond en wel ter wereld komen,
Opvoeden van drukke kinderen
Ouders en kinderen. Gewone mensen “Zwakheden en gebreken” “Zwakheden en gebreken” 2 e rijtje geboden: omgaan met elkaar 2 e rijtje geboden: omgaan met.
De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Kinderen en echtscheiding
Opvoedingsondersteuning
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Ouderschap en scheiding: wetten en regels
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Omgaan met kinderen die een verlies hebben geleden Herma Bode
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
PAD Mindfulness en Yoga
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Crisis en het domino-effect
Pedagogische interventie PEP-poli
Voortijdig schoolverlaten
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Psychologieles 6 lesweek 6 25 jaar tot aan pensioen.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Rauw en troosten.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Beter omgaan met ruzies
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Ruzie maken… een vak apart !?
Ontwikkelingspsychologie
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Speltherapie: als er emotionele problemen zijn
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag’
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Begeleiden Les 7.
Jean dobri, ahlam wa sahlam
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Echtscheiding: gevolgen voor kinderen Een pleidooi voor ondersteuning aan kinderen en ouders Tineke van den Berg

Inleiding http://www.youtube.com/watch?v=JeUXiMwgfwk Gevolgen echtscheiding Negatief: veel problemen, verdrietig Positief: vergroten van zelfstandigheid en zelfvertrouwen Programma’s voor hulpverlening kinderen KIES Zandkastelen JES! Kind Extra ontwikkelingstaken uitvoeren Krijgt geen instrumenten om ermee om te gaan Volwassenen Laat kind teveel in de steek

De ontwikkeling van een kind Geboren  ontwikkelen Bv: huilen  voeding brabbelen  aandacht krijgen Volwassene helpt om vaardigheden aan te leren Tijdens echtscheiding komen extra taken bij  vraagt inzet van ouders om hen hierbij te begeleiden

De ontwikkelingstaken van een kind Normale ontwikkelingstaken: Lichamelijk Verstandelijk Sociaal Emotioneel Extra ontwikkelingstaken: gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling

Extra ontwikkelingstaken voor kinderen, na het meemaken van een echtscheiding 4.1 Het aanvaarden van het einde van het huwelijk van vader en moeder Kind wil opgevoed worden door beide ouders Middel voor goede ontwikkeling Aanvaarden dat Ouders niet meer van elkaar houden Ouders niet meer bij elkaar willen wonen Afvragen ‘Had ik wel geboren moeten worden?’

Extra ontwikkelingstaken voor kinderen, na het meemaken van een echtscheiding 4.2 Losmaken van het conflict van de ouders Leren veel van ruzies ouders, hoe ze opgelost worden Genoodzaakt partij te kiezen -> leren dat ouders er samen verantwoordelijk voor zijn Houden zich bezig met ouders -> minder aandacht besteden aan gewone ontwikkelingstaken (school, vriendjes) Leren dat het niets te maken heeft met conflict Leren dat ouders er samen verantwoordelijk voor zijn

Extra ontwikkelingstaken voor kinderen, na het meemaken van een echtscheiding 4.3 Oplossen van het verdriet en het leren doormaken van een rouwproces Soms kinderen opgelucht Eerder geleerd met verdriet omgaan Leren wat bij hen helpt (wel/niet uiten) Rouwproces: gevoelens van verdriet en gemis Rouwtakenmodel van Psycholoog Worden 4 taken volbrengen na verlies van dierbare

Extra ontwikkelingstaken voor kinderen, na het meemaken van een echtscheiding 4.3 Oplossen van het verdriet en het leren doormaken van een rouwproces 4.3.1 Het aanvaarden van het verlies Verlies onder ogen kunnen zien Verstandelijk niveau: lukt (weet dat papa niet meer komt) Gevoelsmatig aanvaarden: meer tijd Lukt als ouders niet meer samen optrekken in omgeving kind ↔ Ontkenning Kunnen niet onder ogen zien Doen alsof niets is gebeurt (geloven dat ouders terug samenkomen) Kunnen niet met gevoelens omgaan

Extra ontwikkelingstaken voor kinderen, na het meemaken van een echtscheiding 4.3 Oplossen van het verdriet en het leren doormaken van een rouwproces 4.3.2 Het voelen van de pijn die het gevolg is van het verlies Verschillende emoties: verdriet, angst, schuldgevoelens Intensiteit van gevoel: hevigheid Uiten van gevoel: wel/niet uiten ↓ Onvoldoende kans om te leren omgaan met gevoelens Kunnen op onverwachte manier een – rol spelen: niet meer praten met ouder, geen emoties meer tonen

Extra ontwikkelingstaken voor kinderen, na het meemaken van een echtscheiding 4.3 Oplossen van het verdriet en het leren doormaken van een rouwproces 4.3.3 Het aanpassen aan een leven en een situatie waar de ander geen (dagelijks) deel meer van uitmaakt Grote veranderingen: verhuizing, nieuwe school, andere vriendjes Kleine veranderingen: geur van papa’s parfum, vuilnisbak buiten zetten

Extra ontwikkelingstaken voor kinderen, na het meemaken van een echtscheiding 4.3 Oplossen van het verdriet en het leren doormaken van een rouwproces 4.3.4 De (vertrokken) ouder een nieuwe plek geven in het veranderende leven en op die manier verder leven Op zinvolle manier vorm geven aan bestaande band met ouder Klein kind  band ontwikkelen met beide ouders belangrijk Niet even gemakkelijk: lukt niet om band te veranderen  staan ‘vinden van nieuwe plek’ in de weg bv: blijven kijken naar ‘moeder die hen verlaten heeft’ ‘vader die met andere vrouw vertrok’

Extra ontwikkelingstaken voor kinderen, na het meemaken van een echtscheiding 4.4. Oplossen van woede en zelfverwijt Kinderen worden boos op ouders Zwart-wit denken versterkt boosheid Leren de scheiding aanvaarden, los van persoon Leren dat zijzelf niet schuldig zijn aan echtscheiding

Extra ontwikkelingstaken voor kinderen, na het meemaken van een echtscheiding 4.5. Oplossen van woede en zelfverwijt ‘mama en papa zijn uit elkaar en dat verandert niet meer’  maar verlangen blijft naar vertrouwde leven 4.6. Het vormen van realistische, hoopvolle relaties Aangaan van realistische relatie met vader en moeder, ongeacht hun aandeel Door relatie met ouders verder te ontwikkelen  kind later zelf gezonde relaties opbouwen