Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenproblemen en Dyscalculie
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Zeer Intensieve Behandeling
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Gedragsproblemen
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Divera TWISK SWOV - Nederland
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
1e Bachelor Toegepaste Psychologie A
Autismespectrumstoornissen
Autisme en het verwerken van sociale informatie
BIJ JONGEREN MET AUTISMESPECTRUMSTOORNIS
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Rehabilitatie en autismespectrum-stoornissen (ASS)
Rekenproblemen en Dyscalculie
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autismespectrumstoornis
Focus op motivatie en communicatie
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
Is de vereniging auti-proof?
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.
Dossier Empowerment.
Het syndroom van Asperger
Expressie van emoties bij autisme
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
De domeinen & Niveau bij ABB.
Ontwikkeling van het jonge kind
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
De kracht van positief opvoeden
Woordjes leren.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Executieve functies Marije Ruben.
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Communicatie met LVB-ers, maatwerk!
De juiste route naar het juiste doel
HERSENGYMNASTIEK in de forensische zorg voor LVB
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Introductie in de filosofie van ACT
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
DEEL TWEE Beschrijvende schalen
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Denken en doen.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs

Inleiding Autisme komt vaak voor bij kinderen met een ernstige verstandelijke beperking (IQ lager dan 35) Moeite met adaptief gedrag: communicatie, sociale vaardigheden spel en zelfredzaamheid = gedrag om zich in allerlei situaties te redden Schaal om zelfredzaamheid te berekenen = Vineland Adapive Behavior Scales

Zelfredzaamheid en autisme Kinderen met ASS, met of zonder een verstandelijke beperking, tonen vooruitgang op verschillende ontwikkelingsgebieden en de ontwikkeling op de zelfredzaamheid is het grootst. Vroegtijdige training van vaardigheden is belangrijk

Training van zelfredzaamheid Minderheid leert op de gewone manier: trial and error voordoen, uitleggen en vaak herhalen Meerderheid leert via training

Training = het tot stand brengen van waarneembare veranderingen in het gedrag als gevolg van systematisch toegepaste instructiemethoden Groepsgewijze training is niet effectief Foutloos leren: voorkomen dat het kind fouten maakt

Training van eenvoudige vaardigheden Bestaat uit slechts één handeling Systematische manier geven en wegnemen van hulp vormen van hulp (prompt): Fysieke hulp Voordoen Afbeelding of voorwerp Instructie geven Methoden: Most-to-least prompting en least-to-most prompting Time delay Fading Shaping

Training van meer complexe vaardigheden Een reeks eenvoudige vaardigheden die in een bepaalde volgorde worden uitgevoerd = een gedragsketen Taakanalyse uitvoeren Trainig: Backward chaining Forward chaining Total task training

Beloners Een aangename consequentie die de kans vergroot dat kind het gedrag nog eens laat zien Belangrijk dat de beloning bij het kind past  Betrekken bij het kiezen van de beloners Methoden om beloners te kiezen: Paarsgewijs Gelijktijdig apart

Generalisatie Vaardigheden zijn pas functioneel als ze in verschillende situaties en bij verschillende mensen toepassen Generalisatie bevorderen: Varieer oefeningen en materiaal Oefen in verschillende situaties en met verschillende opvoeders Betrek ouders en begeleiders actief bij de training Geef ouders en begeleiders feedback in de natuurlijke situatie

Concrete voorbeelden Wouter: Sjors 9 jaar, ASS en een ernstige verstandelijke beperking Training: uittrekken en ophangen van jas Sjors 7 jaar Zindelijkheidstraining Beloners zoeken