Het belang en functie van spel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Advertisements

Rijdend op een paard hoeft een handicap, geen beperking te zijn. Het geeft een gevoel van vrijheid, je bouwt een band op met het paard. Het geeft je een.
Het nieuwe spelen is oud
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ontwikkelingstraject kinderen
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Inhoud van deze synthese :
Snoezelen snuffelen doezelen.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Dementie Omgaan met de gevolgen van dementie .
Van harte welkom bij de workshop veilig een brug bouwen terwijl je er op loopt! Zzocon Zorg voor rendement Zzocon Zorg voor rendement.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Is de vereniging auti-proof?
Dossier Empowerment.
Aanpak problematisch gedrag
Volksuniversiteit Zwolle
Eerstejaarsproblemen
Fitheid en gezondheid.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Inhoud Introductie Pameijer Doelgroepen Dienstverlening
Opvoeden.
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Pedagogische theorieën
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Pedagogische theorieën
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
opvoeden en pedagogiek
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
Hoe pedagogisch handelen?
Westfriezen Hoe gaan wij de club nog mooier maken? Jeugdbeleid
Oudertevredenheidsonderzoek:
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
Doelen behalen met activiteiten
Wat is DRAMA??.
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Betrokken ouder, tevreden ouder
Begeleiden Les 7.
In de vuurlinie van een pos
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Het belang en functie van spel Uit: Wat je speelt, ben je zelf Door Kelly Vandorpe – 1BaSWB

Inhoudstafel Spel als motor voor ontwikkeling Spel als verbeelding Spel als zelfverwerkelijking Spel en kwaliteit van bestaan Spel in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking Bronvermelding

Spel als motor voor ontwikkeling PIAGET: spel als oefenterrein => kinderen leren nieuw verworven vaardigheden met groter gemak & efficiëntie toe te passen => krijgt hechtere plaats tussen de reeds verworven denk-en gedragsstructuren = CONSOLIDERENDE functie v. spel VYGOTSKY: spel als zone van de naaste ontwikkeling Confrontatie met dingen die ze net nog niet zelf kunnen of snappen => kinderen maken deze zich eigen door te spelen => Spel als context waarbinnen kinderen veilig nieuwe competenties en inzichten kunnen ontwikkelen

Spel als motor voor ontwikkeling ! kenmerk: speler kent eigen regels en betekenissen toe aan zijn bezigheden en omgeving Uit onderzoek: ouders meer geneigd om speelgoed met educatieve waarde te kopen In onderwijs, zorg en hulpverlening: spel om te stimuleren en ondersteunen bij de cognitieve, sociale en motorische ontwikkeling

Spel als verbeelding Accent op verbeeldende Є Verwerkende en wensvervullende functie (psychoanalyse) Kind kan wereld invullen en vormgeven naar eigen wil en behoefte; kind baas, alles = mogelijk Waarde zit in de mogelijkheid om altern. werkelijkheid te creëeren; biedt speler gelegenheid om zich op een andere manier te verhouden tot zijn omgeving Toep. in therapeutische hulpverlening

Spel als zelfverwerkelijking Spel = geheel eigen en persoonlijke manier van omgaan met de wereld Fenomenologen: spel als het opbouwen v.e. zelf VERMEER zag spelen als: - de wereld op een andere manier tegemoet treden dan op de alledaagse manier - wijze van in-de-wereld-zijn => duidelijke relatie tss spel en opbouwen v.d. persoon CSIKSZENTMIHALYI: flow = toestand waarin men zich niet meer bewust is v. zichzelf en van de wereld om zich heen, maar volledig ‘opgaat’ in het bezig zijn op zichzelf => steviger ego en groter zelfvertrouwen, tot een complexer zelf = essentie v.d. flow-activiteit Onderzoek: mensen die flow beleven voelen zich steviger en gelukkiger

Spel en kwaliteit van bestaan ! overeenkomst tussen 3 voorgenoemde stromingen: spel als middel om je steeds beter te verhouden tot de wereld om je heen, manier om beter greep te krijgen op de omgeving 1e stroming: verwerven v. competenties 2e en 3e: nadruk op waarde van spel in het ontwikkelen van een gezond zelf In alle 3 de stromingen: spel geeft gevoel v. beheersing => speler in evenwicht met omgeving => emotioneel welbevinden In 2 laatste stromingen: VERMEER en CSIKSZENTMIHALYI: spel = middel om het zelf te verrijken => gezonder zelf

Spel in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking In zorg en hulpverlening: vaker toep. die gebaseerd zijn op voorgenoemde overtuigingen => aanbieden v.e. zinvolle en plezierige dagbesteding = stimuleren om zichzelf te ontplooien Spel steeds vaker als middel om leven v. kinderen (en volwassenen) te verbeteren

Bronvermelding Van der Poel, L. & Blokhuis, A. (2009). Wat je speelt ben je zelf. Het belang en functie van spel. I, 25- 35, Doi: 10.1007/978-90-313-6949-2_2