Synthese artikel ANOUK KETELERSINFORMATIEVAARDIGHEDEN 1BATPA3VIVES SAW KORTRIJK
Nurse faculty members’ ego states: Transactional Analysis Approach Uit het tijdschrift: Nurse Education Today
Algemene inhoud Introductie Methode Onderzoeksvragen Resultaten Discussie Conclusie
Introductie Professioneel verpleegkundige opleidingen Creatief problemen oplossen Kritisch nadenken Beslissingen maken Transactionele Analyse Model van Eric Berne Gebruikt in psychologie, communicatie, ontwikkeling, psychopathologie, onderwijs en raadpleging
Methode Doel en onderzoeksopzet Communicatieproces evalueren tussen studenten en faculteit Test Populatie: 32 verpleegkundige faculteiten leden Doel: de gehele populatie bereiken Probleem: enkele scholen weigerden om deel te nemen
Onderzoeksvragen Welke egotoestanden gebruiken verpleegkundige faculteitenleden het meest in de communicatie met de studenten, volgens de studenten? Welke egotoestanden gebruiken verpleegkundige faculteitenleden het meest in de communicatie met studenten, volgens de faculteitenleden? Is er een verschil tussen de opinies van de studenten en de faculteitenleden?
Resultaten Socio-demografische data 54,8 % jarigen 98,8 % vrouwen 66,5 % moeders en 55,4 % vaders diploma lager onderwijs Kwantitatieve resultaten ego toestanden Volgens de studenten: faculteitenleden Adult Ego State Kwalitatieve resultaten ego toestanden Volgens nieuwe studenten: faculteitenleden Adult and Critical Parent
Discussie Volgens de kwantitatieve bevindingen was the Adult ego state het meest gebruikt in communicatie Enkele verschillen tussen de opinies van de faculteit en de studenten Verschil was niet statistisch significant Nurturing Parent ego states blijkt goed te zijn voor de studenten hun zelfvertrouwen
Conclusie Gebruik Adult en Nurturing Parent in onderwijzende omgevingen is belangrijk Bereiken leerdoelen Vormen veilige opvoeder-student commicatie Instandhouden veilige opvoeder-student communicatie Preventie en oplossen van communicatieproblemen Faculteitenleden gebruiken de Adult ego state het meest Faculteitenleden gebruiken het Free Child ego state het minst
Bedankt voor uw aandacht Bronvermelding: Nurse faculty members’ ego states: Transactional Analysis Approach: Keçecia, A., Taşocakb, G. (2009). Nurse faculty members ego states: Transactional Analysis Approach.Nurse Education Today, 29, 746–752. Doi /j.nedt