Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Onze kernwaarden.
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Ouders en Kinderen Centraal
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Leidinggeven en coachen
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Wie kan er bij ons terecht? §Adolescenten en volwassenen tot ongeveer 40 jaar §Verslaafd aan illegale drugs, alcohol en/of medicatie l extra aandacht.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ervaringen Implementatie in Nederland
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
straffen en belonen vanuit de montessori visie
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Dossier Empowerment.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Presentatie Bijeenkomst 1
vanuit een herstelgerichte visie!
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Het coachende functioneringsgesprek
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Opvoeden.
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Opvoeding en pedagogiek
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Opvoedingsstijlen met een risico.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Hoe pedagogisch handelen?
Hoe pedagogisch handelen?
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
6 interactievaardigheden
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Participerend Leiderschap
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Lespakket Opleidingen
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
JEUGDzorg - voor wie?.
Doubleren.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Doubleren.
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat Pedagogisch handelen in de residentiële zorg

Visie op opvoeden Kinderopvang: pedagogische visie en pedagogisch beleidsplan Jeugdzorg: wel een behandelvisie, geen pedagogische visie Kinderen in residentiële voorzieningen Behandeling, opvoeding en verzorging Basis werkgroep = pedagogisch handelen Gericht op bevordering welzijn & ontwikkeling kinderen Orthopedagogisch handelen = de specifieke aanpak die bijzondere kinderen en jongeren in een bijzondere situatie nodig hebben

Voorwaarde voor hulpverlening Goed pedagogisch klimaat in residentiële jeugdzorg -> rechten van kinderen op verzorging, opvoeding, veiligheid en ontwikkeling Veilig en stabiel leefklimaat Verblijf in de groep Effectiviteit: goede relatie tussen hulpverlener en cliënt Uit de ontwikkelingspsychologie: vruchtbare voedingsbodem voor leren en ontwikkelen ontstaat als een kind zich in de relatie met zijn opvoeders en verzorgers veilig voelt en gezien weet, en ruimte krijgt in combinatie met de juiste mate van begrenzing.

Open groepsklimaat Positief of ‘open’ groepsklimaat Positieve invloed op motivatie voor behandeling, actieve inzet en interne locus of control van de jongeren Locus of control = de mate waarin iemand gelooft dat hij invloed heeft op en verantwoordelijk is voor succes of falen Belangrijkste bestanddelen leefklimaat jongeren Responsiviteit groepsleider De mate van gevoel van iets te leren Structuur Onderlinge relatie tussen jongeren Kenmerken open groepsklimaat Vertrouwen in groepsleiding Zich veilig voelen Met respect behandeld worden Ruimte krijgen

Pedagogische uitgangspunten Pedagogische visie en uitgangspunten onderschrijven en handelen erop baseren Lopen sterk uiteen, van laissez faire tot streng controlerend en bestraffend 3 basale pedagogische principes Veiligheid en ondersteuning bieden Ruimte scheppen voor leren en ontwikkelen Regels en grenzen stellen

Pedagogische uitgangspunten Een model dat als grondslag kan dienen voor een goed pedagogisch klimaat: Positief Pedagogisch Programma, Triple P NCKO-kwaliteitsmonitor -> 6 pedagogische uitgangspunten die zowel van toepassing zijn op de relatie en interactie tussen pedagogisch medewerker en kind.

Pedagogische uitgangspunten 1. Emotionele steun en sensitieve responsiviteit Warmte en ondersteunende aanwezigheid Sensitieve responsiviteit = oog hebben voor de signalen van het kind en daar adequaat op reageren Veiligheid Jongeren behoefte aan individuele aandacht van groepsleiders Openstaan = interesse tonen voor de achtergronden en gewoontes van de jongere, behandelen als individu, niet laten leiden door negatieve verhalen en ervaringen Verbeteren -> als begeleider veel in groep aanwezig zijn

Pedagogische uitgangspunten 2. Autonomie en ruimte Ruimte en kansen krijgen -> initiatief nemen Autonomie kinderen Zoveel mogelijk zelf doen Zelf problemen oplossen Stimulatie van begeleiders nodig Ruimte voor eigenheid jeugdige

Pedagogische uitgangspunten 3. Structureren en grenzen stellen Structuur = houvast bij ontdekkingstocht in het leven Duidelijk maken wat van kinderen verwacht wordt, door situaties, activiteiten en taken te structureren Residentiële voorzieningen: structuur -> dagroutine en regels Verbetering: primair naar grenzen kijken ipv regels voorop te stellen Creativiteit

Pedagogische uitgangspunten 4. Informatie geven en uitleggen Contact volwassene-kind een meerwaarde geven Kinderen leren begrijpen wat er gebeurt Uitleggen WAAROM gedrag verkeerd is Inleven in het kind, positieve benadering

Pedagogische uitgangspunten 5. Begeleiden van interacties tussen jeugdigen Van belang in groepen Ervaringen die kinderen opdoen -> veel invloed op welbevinden en ontwikkeling Groepsleiding;: begeleiden interactie kinderen-jongeren Incidenten bespreken met jongeren, samen tot consensus komen

Pedagogische uitgangspunten 6. Stimuleren en ondersteunen van interacties tussen kind en ouders Rol en plaats van de ouders Stimuleren van contact tussen kind en ouders Relatie vaak moeilijk, extra aandacht in residentiële voorzieningen Band en loyaliteit erkennen en ruimte bieden voor contacten tussen ouders en kind