Voorzieningen bereiken migranten niet altijd PowerPoint gemaakt door Matthias Madou. Artikel door Angela van de Broek en Ellen Kleijnen.
Inhoud Formele opvoedingsondersteuning Speciaal onderwijs Huisartsbezoek Anticonceptie, abortus en soa-tests Ander achtergrond Problemen niet gezien Negatieve kijk op voorzieningen Hulp sluit niet goed aan Problemen met diagnostiek Besluit
Formele opvoedingsondersteuning Onder zoek door SCP in 2007 Enkel bij personen die Nederlands spreken Minder positieve opvoedingbeleving Meer psychosociale problemen Zoeken weinig hulp opvoed- en opgroeiproblemen
Speciaal onderwijs Cluster-4-scholen Speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Jongeren met gedragsproblemen
Huisartsbezoek Gemiddeld ongezonder Overgewicht Diabetes Schizofrenie Minder tevreden over hun gezondheid Iets vaker bij de huisarts
Anticonceptie, abortus en soa-tests Driekwart jongeren gebruikt anticonceptie Surinaamse, Antilliaanse en autochtone jongeren: de pil Turkse en Marokkaanse jongeren: condoom Meisjes 15-19 jaar: 1.1% zwanger 12% die geen condoom gebruiken doen soa-test
Ander achtergrond Niet-westerse migrantenouder lager opgeleid Geen of alleen lager onderwijs gevolgd Veel belang aan religie Alleenstaand ouderschap
Problemen niet gezien Zoeken vaak minder hulp Anders aankijken problemen en gedragingen Misvattingen over veilig vrijen, zwangerschap en soa’s Gedragsproblemen niet gesignaleerd of erkend Gering gebruik van cluster-4-onderwijs Oorzaak problemen leggen ouders bij zichzelf Taboe op psychosociale problemen
Negatieve kijk op voorzieningen Wantrouwen en negatief beeld zorgverleners Bang om negatief te worden begrepen Onder druk om te vernederlandsen Angst vergaande consequenties (afnemen kinderen) Speciaal onderwijs is voor ‘gekken’ Afwijzender condoomgebruik (vertouwt partner niet)
Hulp zoeken is moeilijk Vraagt veel van de betrokkenen Ouders geacht initiatief te nemen Weten niet dat ze beroep kunnen doen op formele opvoedingsondersteuning Onduidelijk welke voorzieningen er zijn Te ingewikkeld procedures Gebrekkige beheersing van het Nederlands
Hulp sluit niet goed aan Gebrek diversiteitgevoeligheid van instanties Niet ver afwijken van het gemiddelde Weinig aandacht aan culturele diversiteit Geboden ondersteuning Specifieke vragen krijgen weinig gehoor
Problemen met diagnostiek Meetinstrumenten gebaseerd op westerse uitgangspunten Niet vanzelfsprekend probleemloos toegepast Andere moedertaal dan Nederlands slechtere IQ-test score Gedragsstoornissen niet gediagnosticeerd Schaamtegevoelens en ondersignalering Juiste diagnose is moeilijk Moeilijk inschatten van een stoornis
Besluit Voorzieningen komen niet overeen omvang problemen Wegnemen barrières Verlagen drempels is kans verhogen goede ontwikkeling Aandacht aan interculturalisatie voor groter bereik bewerkstellingen Laagdrempelige initiatieven zoals opvoedingsondersteuning door migrantenzelforganisaties