Synthese Artikel Onderwerpsverkenning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Als je niet kunt zien, dan bekijk je het maar…. Waarover gaat het artikel? • Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid.
Advertisements

Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Een Gen voor Homoseksualiteit?
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
De psychosociale ontwikkeling van kinderen met een visuele handicap
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Flow als sturingsprincipe
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Workshop Knallende ruzie
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Coping Vandaag gaan jullie wat leren over coping. Coping = omgaan met. Uiteraard zullen we het vandaag vooral hebben over omgaan met (chronische) ziekte.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Impact van de financiële en economische crisis op het draagvlak voor ontwikkelingssamenwerking PULSE lanceringsdag 27 november 2009, Brussel Tom De Bruyn.
MENSEN LEVEN MET MENSEN
Diagnose Eerst: opluchting + duidelijkheid
Autismespectrumstoornissen
A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.
‘Als je het niet kunt zien, dan bekijk je het maar’…
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Vormen van studie (ontwerp)
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 2. Programma Opzet: 1. Vragen over het afgelopen hoorcollege 2. Vragen over de leesstof (studieboek en essay Popper uit.
Als je niet kunt zien dan bekijk je het maar…
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Rook- en alcoholspecifieke opvoeding
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Autismespectrumstoornis
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Trefdag DVC Vrijdag 23 mei 2014.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Dossier Empowerment.
Expressie van emoties bij autisme
gespreksvaardigheden
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Ontwikkelingsonderzoek in de Jeugdgezondheidszorg ONTWIKKELINGSPROBLEMEN EN ONTWIKKELINGSSTOORNISSEN.
Leeswijzer bij de bijlagen   In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
Hallo Medemens! Jannie Boomsma 12 februari Allereerst wat vragen… 1) Psychiatrische aandoeningen komen niet veel voor 2) Mensen met een psychiatrische.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Eenzaamheid Eric Schoenmakers Fontys Hogeschool voor Mens en Gezondheid; Toegepaste Gerontologie Coalitie Erbij; een blik uit de wetenschap.
Reorganisatie van de Belgische ggz; Betere zorg voor mensen met een ernstige psychiatrische aandoening? Eline Coorman 1BaTpA1 r
Stoebel Daphne..  Inleiding  Begrip verlegenheid en de kenmerkende aspecten  De verschillende aspecten van verlegenheid 1. Situatie 2. Gedrag 3. Gedachten.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
POP poli Traumatische partus
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Behavior Based Safety Warehousing
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Voorlichting, advies en instructie
Agressie Les 2.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Emotie in fotografie.
Kortdurende dynamische psychotherapie
Omgaan met agressie in de gezondheidszorg.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
drs. Marije van Dalen Promovenda/psycholoog-onderzoeker
Transcript van de presentatie:

Synthese Artikel Onderwerpsverkenning Jolien Goethals

Als je niet kunt zien dan bekijk je het maar… Kern artikel: - Experimenteel onderzoek naar effecten van: ernst persoonlijke verantwoordelijkheid openheid op stigmatisering van mensen met een visuele beperking: Angst Medelijden bij anderen Boosheid

Inleiding Nederland: 360.000 mensen met ernstige visuele beperking ¼ gezichtsbeperkingen: aangeboren Ouder worden: kans visuele beperking Leven van die mensen: bepaald door reactie & omgang van anderen Probleem: stigmatisering van mensen met visuele handicap ernstige consequenties op het interpersoonlijk vlak + negatieve gevolgen voor het zelfbeeld en de kwaliteit van leven

Stigmatisering Stigma = een afwijkend en ongewenst kenmerk van een persoon of groep dat negatieve reacties bij anderen oproept persoon wordt aanzien als: Afwijkend Besmet Beperkt Leven van die mensen: bepaald door reactie & omgang van anderen Ziekte of handicap negatieve reacties: vermijden prosociale reacties: helpen

Modellen van stigmatisering Weiner: grondlegger: causale relaties tussen cognities en specifieke emotionele reacties de veronderstelde oorzaak van het stigma bepaalt de gevoelsreacties t.o.v. individuen met een stigma 2 soorten emotionele reacties: - medelijden veroorzaakt door mate van persoonlijke verantwoordelijkheid van blinde voor zijn situatie - boosheid

Specifiek model voor stigmatiseren Ernst beperking Angst + + + - - Openheid Medelijden Stigmatisering + over beperking - + Persoonlijke Boosheid Verantwoordelijkheid +

Methode 176 mbo-studenten: toegewezen aan 2x2x2 tussen proefpersonen factorieel ontwerp Lezen van een vignet van een nieuwe blinde of slechtziende collega Instructie: aantonen anonimiteit Vragenlijst: emoties & gedrag ten aanzien van die collega Achteraf: doel van onderzoek duidelijk gemaakt

Resultaten Manipulatiechecks: gebruik gemaakt van ANOVA: Ernst Persoonlijke verantwoordelijkheid Openheid Manipulaties: op gewenste manier waargenomen Emoties: 2x2x2 manoya uitgevoerd op ernst, medelijden & boosheid Resultaat: persoonlijke verantwoordelijkheid meeste effect op emoties van anderen Stigmatisering & sociale steun: zelfde resultaat

Discussie Anderen: angst & medelijden bij blinden > angst & medelijden bij slechtzienden Ernst ziekte = indicator voor mate van angst & medelijden Confrontatie met blind persoon => emotionele ambivalentie bij anderen Persoonlijke verantwoordelijkheid => meer boosheid & minder medelijden bij anderen Verwacht verband tussen openheid en angst: klopt niet

Aanbevelingen Weinig onderzoek naar determinanten van stigmatisering Stigmatisering reduceren: grootschalig onderzoek noodzakelijk Nog te onderzoeken Andere determinanten van invloed Preventieve maatregelen en interventies Conclusie: visuele beperking roept nog vaak negatieve reacties op