Eefje Buys 1BaTP C
= leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding
Deel I: BZL in het talen onderwijs: nieuwe opdrachten voor leerlingen, leerkrachten en directies. Deel II: BZL in het talenonderwijs: concrete voorbeelden van materiaal voor het talenonderwijs. Deel III: BZL: de school als lerende gemeenschap.
De zelfverantwoordelijke leerder: vertrouwen in eigen taalleervaardigheid (houding, ingesteldheid) Bewust van zichzelf als taalleerder, van de leerdoelen, het taalleerproces en de inspanningen (weten, bewustzijn) Bezit vaardigheden (kunnen)
Klein beginnen…: projecten die de leerlingen de kans bieden om een goede start te nemen in het zelfverantwoordelijk leren En groeien: Materiaal om leerlingen hun leertraject in handen te nemen, dat leerproces te documenteren en erop te reflecteren. ->Leerlingen vaker het initiatief laten nemen
Concreet BZL-materiaal voor de lessen Nederlands, Frans, Duits en Engels Didactische principes en technieken Aandacht aan de ervarings- en reflectieverslagen van leerkrachten Theoretische concepten-
= voor het realiseren van een schoolbrede BZL-aanpak: Een directe aansluiting bij andere ontwikkelingen op school (collaboratief, compensatiegericht, ICT-ondersteund, taakgebaseerd leren.) Cd-rom (vb van werkstukjes van leerlingen)
= professionalisering leer observaties- intervisie met wederzijds lesbezoek actieonderzoek.
Bedankt voor jullie aandacht!