Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
IPC En wat heb ik er zelf van geleerd?
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Dr. Albert Schweitzer College HAVO VWO WELKOM Naam van de school Wat het ASCS te bieden heeft Leerproces van de leerling Inschrijven Dr. Albert Schweitzer.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Financieel Management 2 Project NSO Mirjam, Liesbeth, Wendy en Judith.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Gepersonaliseerd leren
Professionaliteitsontwikkeling
Fundament Informatica
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
CONCEPT OPERATIE X.
HAN Faculteit Educatie.
Evaluatie van vaardigheden
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Voorlichting HAVO-3 en VWO-3. Leerjaar 2 leerling kiest leerroute resultaten leerling CSG Beilen adviseert.
opleiding : Onderwijs Assistent
Welkom.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Wafae Idrissi & Alice van der Veen
Welkom Aan alle ouders van klas 2 vmbo.
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Mijn opleidingsbeeld.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
“TOP lessen Schrijverke” Informatieavond 23 juni 2015.
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2003 De nieuwste natuurkunde in je les?
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Onderwijs op de Masten Van onderwijzen naar leren.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Toekomstgericht onderwijs
Keuzethema: differentiatie
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Voorlichtingsavond TH Leren met plezier!. Welkom Sander ScholtenDavid Snoeij.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Voorlichting de Woldborg. rsg de Borgen Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Netwerk IB WSNS Tilburg
Van startbekwaam naar …..
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Leren in beweging.
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
‘Naar zelfverantwoordelijk leren’
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Werken met leerdoelen op de mavo
Parcours pédagogiques flexibles en contexte migratoire
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Eefje Buys 1BaTP C

= leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding

Deel I: BZL in het talen onderwijs: nieuwe opdrachten voor leerlingen, leerkrachten en directies. Deel II: BZL in het talenonderwijs: concrete voorbeelden van materiaal voor het talenonderwijs. Deel III: BZL: de school als lerende gemeenschap.

De zelfverantwoordelijke leerder:  vertrouwen in eigen taalleervaardigheid (houding, ingesteldheid)  Bewust van zichzelf als taalleerder, van de leerdoelen, het taalleerproces en de inspanningen (weten, bewustzijn)  Bezit vaardigheden (kunnen)

Klein beginnen…: projecten die de leerlingen de kans bieden om een goede start te nemen in het zelfverantwoordelijk leren En groeien: Materiaal om leerlingen hun leertraject in handen te nemen, dat leerproces te documenteren en erop te reflecteren. ->Leerlingen vaker het initiatief laten nemen

Concreet BZL-materiaal voor de lessen Nederlands, Frans, Duits en Engels Didactische principes en technieken Aandacht aan de ervarings- en reflectieverslagen van leerkrachten Theoretische concepten-

= voor het realiseren van een schoolbrede BZL-aanpak: Een directe aansluiting bij andere ontwikkelingen op school (collaboratief, compensatiegericht, ICT-ondersteund, taakgebaseerd leren.) Cd-rom (vb van werkstukjes van leerlingen)

= professionalisering leer observaties- intervisie met wederzijds lesbezoek actieonderzoek.

Bedankt voor jullie aandacht!