Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Naar huis gestuurd met een zak vol luiers
Het doen van eigen onderzoek
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Moet je nog boontjes Een introductie tot ixtor Mens & Werk. Met kennis, passie , lef en nieuwsgierigheid werken wij keihard voor U.
Pedagogisch Sociaal Werk Stichting Midden-Limburg
Welke trends komen terug
Hogescholen in Dialoog
Sociale vitaliteit in Noord-Groningen
Werkende mantelzorgers, zorgzame werkgevers: zorg, werk en organisatiekenmerken en de balans tussen arbeid en zorg Onderzoekers: Vrije Universiteit: Inger.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Ingrid Steenhuis & Els Van der Poel
Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven
Autisme en intelligentie
Cultuurparticipatie bij jongeren
Behoefteonderzoek senioren 2008
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
De vangnetpopulatie in de Ziektewet: kenmerken en risicofactoren voor langdurig verzuim Het onderzoek.
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
Schoonheid is een keuze Over sociale druk Dr. Liesbeth Woertman 4 februari 2008.
De Eerste mensen en de eerste zonde. De Eerste mensen en de eerste zonde.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
Wetenschappelijke revolutie
Beter door Meer Samenwerking Elkaar: –Leren kennen –Weten te vinden –Ondersteunen in het werk.
Het ontwikkelen van je beroepsbeeld/opleidingsbeeld
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm,
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Klanttevredenheid: 8,6 Eerste halfjaar 2015 Op basis van 174 respondenten.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
2.0 Sanne Aerts, Lars Vorstenbosch & Wendy Vos.
Kansen voor transformatie
Drie sociaal ondernemers die geloven in samenwerken
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Niertransplantatie in het LUMC Procedures voor ontvangers en donoren.
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
DAVID PINTO
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
EXPERIENCES OF NURSES WORKING AT A STROKE UNIT ON THE TAILORED IMPLEMENTATION OF AN EVIDENCE-BASED GUIDELINE; A QUALITATIVE PROCESS EVALUATION Door Eline.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Werken met verstandelijk Beperkten
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Persoonsgerichte zorg
Positieve gezondheid in de praktijk
Persoonlijk Leiderschap
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Mijn Positieve Gezondheid
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
HOE SCOOR JIJ? Naam deelnemer: Leeftijd: Project: Datum:
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Andries Reinhart 3 maart 2019
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel

Wat? Onderzoek naar de mening van mensen met een verstandelijke beperking over de bijdrage van individueel begeleid werken aan hun sociale integratie.

Hoe onderzoeken ze dit? Via een vernieuwende onderzoeksmethode: Q- methodologie: Dit is een gemengd kwantitatieve/ kwalitatieve methode voor wetenschappelijk onderzoek naar subjectiviteit, zoals houdingen, meningen of voorkeuren. Deze methode wordt internationaal al ruim 70 jaar toegepast maar pas recentelijk in de verstandelijk gehandicapten zorg.

Men had een set van 22 uitspraken gemaakt en men vroeg om deze te rangschikken aan de hand van de vraag “welke onderwerpen zijn er voor u belangrijk om uw werk leuk te maken?”. Het interview vond plaats in een individuele setting.

Wie? Voor de rekrutering van de respondenten had men personen nodig die onbetaald werk deden. Er waren ook 2 inclusiecriteria: De cliënt werkt minimaal drie dagen in de week individueel begeleid op één werkplek De cliënt is minimaal een half jaar werkzaam op de huidige werkplek.

Resultaten Uit de factoranalyse komen twee dominante patronen (meningen) in de rangschikking van items naar boven. Er ontstaan twee duidelijke groepen.

Groep 1: Werk als participatie Dit is de groep die veel belang hecht aan afwisseling in het werk en de gelijke behandeling van de collega’s. Ze willen graag serieus genomen worden in de maatschappij, en het loon speelt daarbij ook een rol. Hechten het minst belang aan het moe worden van het werk en dat het werk niet te moeilijk of te zwaar is.

Groep 2: Werk als structuur Deze groep hecht veel belang aan het mogen zelfstandig werken, vriendelijke collega’s en een goede jobcoach. Regelmaat, duidelijkheid en heldere structuren zijn belangrijk. Ook wensen ze zekerheid en mensen om hen heen die ze kennen en vertrouwen. Hechten minder belang aan de collega’s en de voldoening van hun werk.

Verschillen tussen de groepen Er was een opvallend verschil in geslacht: mannelijke respondenten zagen werk veel vaker als middel tot sociale integratie en waardering, vrouwelijke respondenten veel vaker als structurerend. Geen verschil in leeftijd of soort werk die ze deden.

Positief beoordeeld Het algemeen individueel begeleid werken werd positief ervaren. Ze hebben het gevoel erbij te horen op hun werk en dat ze zich – op sociaal gebied- meer ontwikkeld hebben- dan voorheen.