De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samantha Bouwmeester Testtheorie College Samantha Bouwmeester.
Advertisements

Open-Tops in Bergen aan Zee De Fysische Eigenschappen
Enkele Determinanten van Peer Review Presentatie werkstuk Geert Wissink Universiteit van Amsterdam, 13 januari 2003.
Kwaliteit van leven bij dementie
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
1 Neemt de kennis van onze studenten toe? Een analyse van de kennisgroei op basis van VGT scores Marieke van Onna & Samantha Bouwmeester.
Sylvia v/d Pal en Maaike Beltman
Typologie van Baumrind
Onderzoek Zimmer 1981 Relatie tussen (extra ) bewegingsonderwijs en de cognitieve ontwikkeling bij kinderen tussen 3 en 6 jaar.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Betrouwbaarheid en Validiteit
Kwaliteit van meetinstrumenten
Bar-On EQ-I™ vragenljst voor EI
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Connector C Certificatie
Opzet en ontwikkeling van een high-stake test voor Engels: struikelblokken en routes eromheen Catherine Verguts Olaf Du Pont Universitair Centrum voor.
Mathematics Education and Neurosciences
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Autisme en intelligentie
Rewarding seniority Fischer (2008). Journal of Social Psychology, 148(2),
Welke techniek toepassen ? Herhalingsoefeningen. Situatie 1: Gegeven : de doelpunten die 10 topscoorders in de voetbalcompetitie hebben gemaakt in seizoen.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Professionele ontwikkeling
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
5 Werving en selectie.
Voorspellende analyse
1 Test en Advies in Arbeid en Organisatie Gastcollege Toegepaste Psychologie 14 december 2009 te Eindhoven Tom Luken Lector Career Development Fontys Hogeschool.
De Covaar-II Een cognitieve vaardighedentest voor anderstalige nieuwkomers. Validatie van de test en differentiële effecten van de oefenfase bij beroepsleerlingen.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Ronnie Slijkhuis Onderzoekersforum CQI The Internet: Valid or Flawed?
Kennis - Intelligentie
Rekenproblemen en Dyscalculie
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Nederlands tijdschrift voor Diabetologie
D.A.T. Differentiele Aanleg Testserie
Betrouwbaarheid.
Validiteit.
Test- retest methode -- voorbeeld r = 0, Test Hertest r = 0, Test Hertest r = 1,00.
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Assessment bij minderheidsgroepen de situationele beoordelingstest
Naslagwerk: Gelukkig in de toekomst
Diversiteit. Organisaties en diversiteit? 2 Een divers personeelsbestand … VOORDELEN VOOR ORGANISATIES S PREEKT EEN BREDERE GROEP KLANTEN AAN Identificatie.
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Methoden & Technieken van Onderzoek
Op Koers groepscursussen psycho-educatie en vaardigheidstrainingen voor chronisch zieke kinderen Emma Kinderziekenhuis AMC - Amsterdam.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdsgenoten EEN LONGITUDINAAL ONDERZOEK BIJ BASISSCHOOLKINDEREN - WENDY DONDERS EN KARINE VERSCHUEREN.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Indoor Comfort Index Validatie van het meetinstrument
Voorspellende analyse
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Transcript van de presentatie:

De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands Tijdschrift voor de Psychologie, 60 (2005), p. 15-25

Inleiding Ontstaan van Covaar II: behoefte aan objectieve informatie omtrent leervermogen anderstalige cursisten ==> cognitieve- vaardiheidstest als hulp bij trajectbepaling

Aanpassingen aan doelgroep: oefenfase vooraf ==> ervaring met werkwijze eigenlijke test instucties bij oefenfase kunnen volledig non-verbaal gebeuren er wordt in de test gepeild naar inductief redeneren (deel van intelligentie minst beinvloed door verschil in leerervaring)

Methode Deelnemers en procedure 262 respondenten, grootste deel had al nederlandse les gevolgd 13 organisaties namen deel afnames in collectief verband achtergrondinformatie over meeste respondenten (nationaliteit ect.)

Instrumenten Covaar II bestaat uit 24 items, verdeeld onder 3 subtests: verbale analogieën, figuratieve reeksen en analogieën met symbolen twee parallelversies (A & B) Omnibusvorm: de items van de verschillende subtests staan twee aan twee door elkaar iedere subtest wordt voorafgegaan door een oefening

Resultaten tamelijk hoge scores algemeen voldoende grote spreiding hoge betrouwbaarheid begripsvaliditeit door vergelijkingen laag met hooggeschoolde respondenten ==> duidelijk verschil in scores

criteriumvaliditeit: vergelijking scores met voorspelling leerkrachten ==> +- 10 % verschil schatting & eigenlijke scores effect kennis nederlandse taal op scores, vergeleken met respondenten zonder lessen nederlands ==> geen significant verschil

Discussie de betrouwbaarheid, vooral de interne consistentie is goed geen parallelbetrouwbaarheid gemeten hertesting nodig validiteit: items meten cognitieve vaardigheden zeer goede criteriumvaliditeit

ook goede samenhang van scores test met uitslagen van taaltoetsen cursisten zonder ervaring met nederlandse lessen hadden evengoede scores als de personen met ervaring noot: moeten vergeleken worden met testuitslagen zonder oefeningen voorafgaand meer nuance en verduidelijking in scoreverschillen van mensen met verschillende nationaliteiten

Conclusie: Covaar II is goede test, op vlak van betrouwbaarheid en validiteit één soort cognitieve vaardigheid gemeten discrimineert goed tussen de respondenten met verschillend opleidingsniveau cursisten die volgens de leerkrachten hoger onderwijsniveau aankunnen, presteren beter scores hangen goed samen met de examenresultaten op een taaltoets