De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands Tijdschrift voor de Psychologie, 60 (2005), p. 15-25
Inleiding Ontstaan van Covaar II: behoefte aan objectieve informatie omtrent leervermogen anderstalige cursisten ==> cognitieve- vaardiheidstest als hulp bij trajectbepaling
Aanpassingen aan doelgroep: oefenfase vooraf ==> ervaring met werkwijze eigenlijke test instucties bij oefenfase kunnen volledig non-verbaal gebeuren er wordt in de test gepeild naar inductief redeneren (deel van intelligentie minst beinvloed door verschil in leerervaring)
Methode Deelnemers en procedure 262 respondenten, grootste deel had al nederlandse les gevolgd 13 organisaties namen deel afnames in collectief verband achtergrondinformatie over meeste respondenten (nationaliteit ect.)
Instrumenten Covaar II bestaat uit 24 items, verdeeld onder 3 subtests: verbale analogieën, figuratieve reeksen en analogieën met symbolen twee parallelversies (A & B) Omnibusvorm: de items van de verschillende subtests staan twee aan twee door elkaar iedere subtest wordt voorafgegaan door een oefening
Resultaten tamelijk hoge scores algemeen voldoende grote spreiding hoge betrouwbaarheid begripsvaliditeit door vergelijkingen laag met hooggeschoolde respondenten ==> duidelijk verschil in scores
criteriumvaliditeit: vergelijking scores met voorspelling leerkrachten ==> +- 10 % verschil schatting & eigenlijke scores effect kennis nederlandse taal op scores, vergeleken met respondenten zonder lessen nederlands ==> geen significant verschil
Discussie de betrouwbaarheid, vooral de interne consistentie is goed geen parallelbetrouwbaarheid gemeten hertesting nodig validiteit: items meten cognitieve vaardigheden zeer goede criteriumvaliditeit
ook goede samenhang van scores test met uitslagen van taaltoetsen cursisten zonder ervaring met nederlandse lessen hadden evengoede scores als de personen met ervaring noot: moeten vergeleken worden met testuitslagen zonder oefeningen voorafgaand meer nuance en verduidelijking in scoreverschillen van mensen met verschillende nationaliteiten
Conclusie: Covaar II is goede test, op vlak van betrouwbaarheid en validiteit één soort cognitieve vaardigheid gemeten discrimineert goed tussen de respondenten met verschillend opleidingsniveau cursisten die volgens de leerkrachten hoger onderwijsniveau aankunnen, presteren beter scores hangen goed samen met de examenresultaten op een taaltoets