Onderwijspsychologie Interactieprocessen
Veelvoorkomend probleem in het onderwijs: Bv: SPELLEN: Gebrekkige intellectuele vermogens Slecht lesmateriaal Sociale factoren: - perceptie en beoordeling van de leerling - motivatiebeïnvloeding door de omgeving
Het Pygmalioneffect Experiment Rosenthal en Jacobson: Intellectuele groei voorspellen bij leerlingen invloed op het gedrag van de leerkracht t.o.v. de leerlingen. intellectuele groei = verwachtingseffecten Self-fulfilling prophecy process Interactie in de klas beïnvloed leerling stereotiepen spelen ook een rol voor gedrag leerkracht t.o.v. leerlingen
Attributies Weiner: Attributies hebben invloed op de motivatie van leerlingen en op hun toekomstig gedrag (dat van jezelf en dat van anderen). 4 oorzaken voor succes en falen: - competentie - inzet - moeilijkheid - toeval Interne factoren Stabiele instabiele Externe factoren
Tabel: oorzaken voor successen en falen Interne Externe Stabiele Instabiele Onbeheers- bare (in)compe-tentie Stemming Moeilijkheid van de taak Geluk/pech Beheersbare Algemene inzet Inzet op het moment van de taak Vooroordeel van de leerkracht Ongewone hulp van anderen
Uitleg bij tabel Het gaat om waargenomen factoren (Niet: ECHTE oorzaken) Falen toeschrijven aan stabiele factoren (meestal extern) Successen toeschrijven aan instabiele factoren (meestal intern)
Groepsdynamische studies Interacties en relaties tussen klasgenoten zijn zeer belangrijk Vragen die we ons stellen: Wat is de invloed van leeftijdsgenoten op kinderen met gedragsproblemen? Zijn inter-ethische contacten te verbeteren door kinderen van = afkomst op dezelfde school te plaatsen? Kan men leerlingen beter samen of alleen laten werken? Contacten tussen leeftijdsgenoten positieve invloed op prestaties en sociaal functioneren (voorwaarde: ondersteunende en accepterende contacten)
Oskamp constateert: -Nauwelijks tot betere prestaties Soms tot zelf tot lagere zelfwaardering Verhoogde spanningen tussen de rassen Sterkere vooroordelen = opheffen van rassenscheiding Desegregatie leidt MAAR: wanneer desegregatie samengaat met samenwerken in groep, verbeteren de prestaties, … Samenwerking is belangrijk !
Samenwerken als onderwijsmethode De beloningsstructuur: Bij samenwerking worden leerlingen sneller beloond Gedrag en de rol van leerkracht: Leerkracht hoeft niet constant leiding te geven Adviseurs kunnen op normale manier met de leerlingen communiceren Gedrag en de rol van de leerling: Krijgen verantwoordelijkheid Hebben elk een andere rol (leidend, meewerkend, …)
THE END LOUISE MORTIER 1BaTPCa