Onderwijspsychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Onze kernwaarden.
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
De (on)gezonde leerling?
Psychologie van de armoede
Gedragsproblemen
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Zelfsturing en executieve functies.
Doelstellingen Formuleren
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
RSV op school Jan Van Parijs.
Gedrag in organisaties, 10e editie
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Kinderen en hun sociale talenten
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Keuze van de VMBO leerling
Sociale perceptie.
Communicatie met ouders
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Dossier Empowerment.
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Ontwikkelingspsychologie
Voortijdig schoolverlaten
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Groepsdynamica wc 5
Vier vormen van betekenisgeving
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Groepsdynamica.
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Ouderraad 7 december.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Keuzes maken.
Motivatie September 2011 Yvonne Rijns
Eindpresentatie module 5
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Een kijkje nemen in andermans keuken!!!
Hoofdstuk 7 Assessment Perspectives and the Human Matrix: Brigdes to Effective Treatment Planning in the Initial Interview.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Gedragsproblemen en stoornissen
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Boeien en binden van goede medewerkers
Hoe volgen wij onze kinderen?
Waarom veranderen - ook bij slaapproblemen – meestal mislukt
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Onderwijspsychologie Interactieprocessen

Veelvoorkomend probleem in het onderwijs: Bv: SPELLEN: Gebrekkige intellectuele vermogens Slecht lesmateriaal Sociale factoren: - perceptie en beoordeling van de leerling - motivatiebeïnvloeding door de omgeving

Het Pygmalioneffect Experiment Rosenthal en Jacobson: Intellectuele groei voorspellen bij leerlingen invloed op het gedrag van de leerkracht t.o.v. de leerlingen.  intellectuele groei = verwachtingseffecten Self-fulfilling prophecy process Interactie in de klas beïnvloed leerling stereotiepen spelen ook een rol voor gedrag leerkracht t.o.v. leerlingen

Attributies Weiner: Attributies hebben invloed op de motivatie van leerlingen en op hun toekomstig gedrag (dat van jezelf en dat van anderen). 4 oorzaken voor succes en falen: - competentie - inzet - moeilijkheid - toeval Interne factoren Stabiele instabiele Externe factoren

Tabel: oorzaken voor successen en falen Interne Externe Stabiele Instabiele Onbeheers- bare (in)compe-tentie Stemming Moeilijkheid van de taak Geluk/pech Beheersbare Algemene inzet Inzet op het moment van de taak Vooroordeel van de leerkracht Ongewone hulp van anderen

Uitleg bij tabel Het gaat om waargenomen factoren (Niet: ECHTE oorzaken) Falen toeschrijven aan stabiele factoren (meestal extern) Successen toeschrijven aan instabiele factoren (meestal intern)

Groepsdynamische studies Interacties en relaties tussen klasgenoten zijn zeer belangrijk Vragen die we ons stellen: Wat is de invloed van leeftijdsgenoten op kinderen met gedragsproblemen? Zijn inter-ethische contacten te verbeteren door kinderen van = afkomst op dezelfde school te plaatsen? Kan men leerlingen beter samen of alleen laten werken? Contacten tussen leeftijdsgenoten  positieve invloed op prestaties en sociaal functioneren (voorwaarde: ondersteunende en accepterende contacten)

Oskamp constateert: -Nauwelijks tot betere prestaties Soms tot zelf tot lagere zelfwaardering Verhoogde spanningen tussen de rassen Sterkere vooroordelen = opheffen van rassenscheiding Desegregatie leidt MAAR: wanneer desegregatie samengaat met samenwerken in groep, verbeteren de prestaties, …  Samenwerking is belangrijk !

Samenwerken als onderwijsmethode De beloningsstructuur: Bij samenwerking worden leerlingen sneller beloond Gedrag en de rol van leerkracht: Leerkracht hoeft niet constant leiding te geven Adviseurs  kunnen op normale manier met de leerlingen communiceren Gedrag en de rol van de leerling: Krijgen verantwoordelijkheid Hebben elk een andere rol (leidend, meewerkend, …)

THE END LOUISE MORTIER 1BaTPCa