New York City (Labov) Onderwerp: fluctuerende uitspraak /r/ in New York City, soms wel soms niet uitgesproken (/r/ insertie) in bear, beard. Labov vroeg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bedenker van het Daltononderwijs
Advertisements

Grammar Chapter 4 – G3 Aangeplakte vragen = Question tags.
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Praten met kinderen over de wereld !
Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
Het Biersprookje of hoe werd Overgenomen door de Amerikanen *
Feodalisme en het hofstelsel
Open-Tops in Bergen aan Zee De Fysische Eigenschappen
Jezus en de wet van Mozes.
Oorspronkelijk werd dit reeds rondgestuurd als een Word document.
Woord van Leven Maart 2013.
Lagoonia Je vliegtuig is neergestort op een eiland in de Stille Zuidzee en je bent een van de overlevenden. Zult u in staat om andere overlevenden te vinden,
De tijd van de wereldoorlogen
10. The reason why Sociolinguistic causes of change.
De stratovulkaan Nyiragongo
Allochtonen in het hoger onderwijs
Regionale variatie: Poldernederlands
Partnergeweld Het fenomeen: Het is een universeel verschijnsel en komt voor in alle lagen van de bevolking, wat ook het sociaal statuut, seksuele geaardheid,
Stemloosptk stemhebbendbdg 1Creolistiek en Taalverandering college 6 Hoe zit het in het Nederlands?
Het socialisme Paragraaf 7..
Hoofdstuk 3.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 3.
Norwich Onderwerp: uitspraak van de nasale eindklank [ŋ] in woorden als walking, talking. In Norwich maakt men alleen een [n] als eindklank. 4 spreekstijlen:
Waar leidt taalverandering toe?
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Psychotherapie bij ouderen
De Verenigde Staten en hun federale overheid Vrij, maar achtergesteld § 2.3.
Paragraaf 9 Vrouwen in Actie.
Historisch overzicht Nederland
11 Feminisme.
De opkomst van de middeleeuwse stad
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Sjakie en de chocoladefabriek
1.5 Drie Amerikaanse steden global cities
Krimp: hoe belangrijk zijn verandering en verplaatsing voor ons? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
o ja, de laatste vakantie was wat dat betreft interessant omdat we alleen op wrakken gedoken hebben.
Het Spel Kaarten Tekst Gerard De Vries.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Enquête.
Vertaald uit het Engels – Freddy Storm 01/2010
HOE KAN IK BREKEN MET EEN SLECHTE GEWOONTE? HOE KAN IK BREKEN MET EEN SLECHTE GEWOONTE? LEZEN: ROM.7:13-25; JOH.8:31-36.
Toerisme in Zuidoost Azië
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Geisha en samoerai Quiz Japanmuseum SieboldHuis. Vraag 1 Hoe eet men in Japan? A – Met hun handen B – Met stokjes C – Met mes en vork.
Geisha en samoerai Quiz
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Geisha en samoerai Quiz
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1996 Mercy/Vineyard Publishing 1/12 ALL YOUR PROMISES (Andrew Smith) O Lord our Lord How majestic.
Do you speak English?. Een Nederlands koppel gaat op verlof naar Londen en neemt aan de luchthaven een taxi naar hun hotel.
Proeftoets periode 1 4 havo.
Het verschil tussen logisch- en ‘inclusief – intuïtief denken’….. 
§5.4 Het einde van de koude oorlog
Geisha en samoerai Quiz Japanmuseum SieboldHuis. Vraag 1 Hoe eet men in Japan? A – Met hun handen B – Met stokjes C – Met mes en vork.
langzaam wij kinderen weer gebeurt omgeving worden waarbij mensen arfgoot.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
PAGE ONE: A YEAR INSIDE THE NEW YORK TIMES. IK KENDE DE DOCUMENTAIRE AL BIJ NAAM MAAR HAD DE FILM NOG NIET GEZIEN. MIJN VERWACHTINGEN WAREN HOOG OMDAT.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Geisha en samoerai Quiz Japanmuseum SieboldHuis. Vraag 1 Waarom had Siebold schilder Kawahara Keiga in dienst? A – Voor de gezelligheid B – Om voor Siebold.
Even voorstellen God Abr(ah)am Lot Sara(i) Hagar Ismaël Isaak.
Stage: Basisschool de Klingerberg
THE LION KING The Musical. Musical  In december 2012 ben ik in London naar de musical ‘The Lion King’ geweest. Ik was er een aantal jaren daarvoor ook.
HOE BLIJF JE GELOVEN TERWIJL JE WACHT OP GOD? HOE BLIJF JE GELOVEN TERWIJL JE WACHT OP GOD? Romeinen 4:17-20 ‘t Veerlicht Raamsdonksveer.
Jan Engelen & Nicole Goossens 13 oktober 2010 Woordenschat en Tekstbegrip Onderzoek op de basisschool.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch.
De Verenigde Staten. §2. Voor indianen is geen plek meer. Voordat de Europeanen kwamen, waren de indianen de enige bewoners van Amerika. De indianen hadden.
Het (meervoudig) gebruik van tabak, alcohol en illegale drugs in Vlaanderen Tabaksgebruik.
Transcript van de presentatie:

New York City (Labov) Onderwerp: fluctuerende uitspraak /r/ in New York City, soms wel soms niet uitgesproken (/r/ insertie) in bear, beard. Labov vroeg winkelpersoneel in 3 warenhuizen naar een bepaalde afdeling waarop het antwoord moest zijn “fourth floor “. Deed of hij het antwoord niet verstond en liet het herhalen. Op de vierde verdieping vroeg hij welke verdieping het was. Hierdoor een spontane/informele en een meer verzorgde/bedachtzame uitspraak. 3 warenhuizen corresponderend met 3 sociale klassen: Saks (upper), Macy’s (middle), S. Klein (lower). Creolistiek en Taalverandering college 2

New York City (Labov) Creolistiek en Taalverandering college 2

New York City (Labov) Resultaten: /r/ insertie komt meer voor in Saks dan in Macy’s en meer in Macy’s dan in Klein’s. /r/ insertie komt meer voor op de bovenste verdiepingen van Saks dan op de begane grond. De bovenste verdiepingen van Saks waren luxueuzer dan de begane grond. Sociale stratificatie: hogere sociaal-economische klassen hebben meer /r/ insertie dan de lagere klassen. In Klein’s komt /r/ insertie voor in herhaald antwoord, dus in meer verzorgd taalgebruik. Creolistiek en Taalverandering college 2

New York City (Labov) Conclusie: /r/ insertie heeft prestige, want wordt geassocieerd met hogere sociale klassen. Het nieuwe gebruik - /r/ insertie- verdringt het oorspronkelijke New Yorkse gebruik (/r/ wordt niet uitgesproken). Creolistiek en Taalverandering college 2

New York City (Labov) Vervolgstudie: 3 sociale klassen (upper middle class (lmc), lower middle class (lmc), working class (wc)) 5 spreekstijlen (informeel, formeel, tekst voorlezen, woordenlijst oplezen, woordparen oplezen) Creolistiek en Taalverandering college 2

New York City (Labov) Aitchison (2001: 57) Creolistiek en Taalverandering college 2

New York City (Labov) Resultaten: /r/ insertie heeft prestige, want komt meer voor in informeel en formeel taalgebruik van umc dan van lmc. Hoe meer aandacht aan het taalgebruik wordt geschonken, hoe meer /r/ insertie. Lmc heeft meer /r/ insertie bij het voorlezen van woordenlijsten en woordparen dan umc, volgens Labov hypercorrectie. /r/ insertie vooral bij vrouwen uit lmc. Creolistiek en Taalverandering college 2

New York City (Labov) Conclusies: Oorspronkelijk geen /r/ in New York. /r/ insertie begint in de jaren veertig, wanneer andere Amerikaanse dialecten met /r/ als rolmodel worden genomen. /r/ insertie heeft prestige en wordt geassocieerd met taalgebruik umc. /r/ insertie wordt overgenomen door lmc vrouwen, eerst in formeel taalgebruik, die zich bewust zijn van het prestige ervan. Creolistiek en Taalverandering college 2

Martha’s Vineyard (Labov) Onderwerp: uitspraak /au/ (als in out, house) en /ai/ (als in while, pie, might). Merkte op dat locale bevolking de neiging had deze tweeklanken meer werden uitgesproken als [əu, əi]. Verzamelde gegevens door interviews met de locale bevolking (niet de zomergasten). Vragen die antwoorden met de gewenste tweeklanken opriepen. When we speak of the right to life, liberty and the pursuit of happiness, what does right mean? Vroeg mensen ook teksten voor te lezen met betreffende tweeklanken. After the high winds last Thursday, we went down to the mooring to se how the boat was making out. Creolistiek en Taalverandering college 2 9

Martha’s Vineyard (Labov) Creolistiek en Taalverandering college 2

Martha’s Vineyard (Labov) Resultaten: Verandering was meest aanwezig in leeftijd 30-45 (leeftijd) Engelse afkomst, hoewel geen heel duidelijk verschil (afkomst) vissers (beroep) landelijk gebied, west Up-island (Chilmark) (locatie) Creolistiek en Taalverandering college 2 11

Martha’s Vineyard (Labov) Conclusies: De ‘nieuwe’ tweeklanken waren altijd al aanwezig geweest in het taalgebruik van de vissers. Het ging eigenlijk om een conservatieve eigenschap, om ‘oude’ tweeklanken. Enige tijd voor Labovs onderzoek hadden de bewoners van Martha’s Vineyard hun ‘oude’ tweeklanken losgelaten, vooral [əu] in house en south. Vissers bleven de ‘oude’ tweeklanken gebruiken en gaan deze aanzetten om zich te onderscheiden van toeristen. Vissers worden gezien als sterk, onafhankelijk, ‘true islanders’. Een groep bewoners van Martha’s Vineyard identificeert zich met de vissers en neemt hun uitspraak over. Dit om zich te onderscheiden als ‘true islanders’ in reactie op grote groepen toeristen. Vooral degenen die permanent op het eiland willen blijven, mensen in de 30-45 leeftijdsgroep. Creolistiek en Taalverandering college 2

New York City en Marta’s Vineyard (Labov) /r/ insertie is een bewuste verandering, ‘above the level of conscious awareness’. Er vindt hypercorrectie plaats. [əu, əi] tweeklanken is een onbewuste verandering, ‘below the level of conscious awareness’. Creolistiek en Taalverandering college 2