Een workshop over katten, muizen en nadenken in de Informatica

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Consensus Model Jeroen van Beuningen
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Opkomen voor jezelf.
Serieel naar parallel omzetting
Neem een hond!!. •Zoek je iemand, die je krant brengt zonder eerst de sportpagina er uit te scheuren
H1 Basis Rekenvaardigheden
Louis.
Eerste kennismaking met programmeren in RoboMind
Weer zo‘n zware dag vandaag … ?
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Er zitten 3 stoere muizen in de kroeg.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Les 2 De antwoorden na een opening van 1 in een kleur
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
Poëzie December.
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Wat maakt het leven zinvol?
Onderwijs en kinderarbeid
Het Potlood.
Halfgeleider.
Idee Generatie Wit Papier, Warcraft 3, Thrall, Hoofdpijn, denken, rare les, Karel aan het ijsberen, Schrijven, Opdracht, Schaken, Stappen, Oplichten, Vooruit.
Boekbespreking van: Damon Dekker.
Netwerkspel Een workshop over computernetwerken en nadenken in de Informatica Informatica Voorlichtingsdagen Gerard Tel, Marjan van den Akker.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
o ja, de laatste vakantie was wat dat betreft interessant omdat we alleen op wrakken gedoken hebben.
1 Datastructuren Een informele inleiding tot Skiplists Onderwerp 13.
Interpreteren van data
Programma Structuur Diagrammen (PSD’s)
VREEMD ! Ziehier een kleine wiskundige oefening die u meer dan eens zal verbazen !!!
De Sint moet verhuizen 1 (Zie ginds komt de stoomboot)
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Programmeer les voor gevorderden
Visie & Strategie.
Vrouwen van Nederland Neem een hond!!!.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Even voorstellen God Abr(ah)am Lot Sara(i) Hagar Ismaël Isaak.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
LST-RulesGame A B C G H I D E F START Finish.
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Onderzoeksvaardigheden 3
Wet van Fitts Toelichting bij Practicumopgave Modelleren en Programmeren voor CKI Stella Donker Toegepaste Cognitieve Psychologie Paul Fitts ( )
Welkom! maandag 16 November 2015 Les B-2.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
1ste jaars E - pupillen Training 1.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Paddestoelen
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Het land van de lieveheersbeestjes. In een bos hier ver vandaan, leven 100 lieveheersbeestjes. Ze doen allerlei dingen samen. Binnen het land geldt 1.
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
De vraag is je beste vriend
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Recreatiepark Surae Het gaat niet goed met het recreatiepark, er zijn te weinig bezoekers!
Je moet eerst een muziekje hebben als MP3
OVERZICHT HOOFDSTUK 9 TEGENSPEL
volgende bladzijde terug
Slim tellen.
Rekenen in andere vakken
Slim tellen.
Leren programmeren met Scratch
voorbeeld volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Een workshop over katten, muizen en nadenken in de Informatica Kat en Muis Spel Een workshop over katten, muizen en nadenken in de Informatica Informatica Ouderdag 2009 Gerard Tel

Wat is Informatica? Gaat over computers en programmeren Ontwerp-wetenschap Logische en kwantitatieve onderbouwing Berekenen (Wisk Tech) Beredeneren (Logica)

Probleemstelling: Muizen vangen Kattenwereld: gangen: twee kanten op kruisingen: keuze èèn geheel: alles bereikbaar Er liggen slome muizen Startpunt: kat Train de kat zo, dat hij alle muizen vindt Wij gaan dit uitproberen met vrijwilligers.

Beperking: Geen globaal overzicht Doel: Vind alle muizen. Middelen: Op kruisingen neemt de kat een beslissing. Inzet: Hoe moet hij kiezen? Wat moet hij onthouden? Reflectie: Vindt hij zeker alle muizen? Wat kost het?

Kat 0.0: Rent door kattenwereld Regel 0: Doorgeven van kat mag alleen via een gang. Zin van Regel 0? Doet niets Stopt nooit Vindt sommige muizen? Kat is nog niet voldoende getraind.

Kat 1.0: Geen herhaling (Regel 0 blijft gelden.) Regel 1: Geen tweede maal dezelfde gang in vanaf dezelfde kant. (Administratie: )

Gevolg van Regel 1: Het stopt (waarom??) Boemerang: hij stopt in het startpunt! Eindig aantal ongeblokkeerde gang-einden; “Voorraad” neemt elke stap af. Is dit toeval of een onvermijdelijk gevolg van hoe de kat is getraind?

Bewijs van boemerangeffect Stel in A, niet startpunt, zit . Aantal keren binnengekomen: k Gang heeft twee richtingen. A heeft tenminste k gangen, en pas (k-1) maal vertrokken. A HEEFT EEN ONGEBRUIKTE GANG: Gevolg Regel 1: Kat stopt in het startpunt De kat kan niet vastlopen in een kruising die niet het startpunt is.

Ziet de kat alle gangen? wel niet geweest Het kan… … maar het hoeft niet … wel niet geweest … en we willen het wel! HOE krijgen we dat voor elkaar?

Kat 2.0: Eerste gang uitstellen (Regels 0 en 1 blijven gelden.) Regel 2: Onthoud waar je het eerst binnenkwam ( ) Ga pas daarheen als je niet anders kan (Startpunt: geen ) Gevolg van Regel 2: De kat komt overal

Wat gebeurt er in het startpunt? Regels 0 en 1 gelden nog… De gevolgen ervan dus ook: De kat keert terug in het startpunt en stopt omdat alle gangen gemerkt zijn Hij is evenvaak teruggekomen als vertrokken Elke gang wordt tweemaal gebruikt (bij het startpunt)

Direct gevolg: Alles of Niets Van elke bezochte kruising, werd elke gang tweemaal gebruikt. Van startpunt weten we dat al. Stel: Er is een kruising A met: (meegedaan, niet alles 2x) Kies de eerst-ontdekte die dat heeft noem de kruising waar de kat toen vandaan kwam, B. Bij B is alles 2x gebruikt, ook de lijn AB ! Dus A stuurde een keer naar B: tegen Regel 2!! B A

De kat komt overal Gevolg van Regel 2: Van elke kruising (zoals B) die bezocht is, zijn alle buren (zoals A) ook bezocht. Dus: startpunt, buren van startpunt, buren van buren van startpunt, … (“et cetera”) Alles bereikbaar: dit geldt voor alle punten 2 1 2 Inductie naar de afstand tot de startknoop 2 1 1 3 2

Wat hebben we geleerd? Kattenwereld te groot voor overzicht Muizen zoeken: strategie nodig Strategie met lokale informatie is mogelijk De spelregels zijn simpel … … het geheel moeilijker te doorgronden Wiskundig modelleren en beredeneren is nodig om het geheel te snappen uit de delen