Verbinding tussen wiskunde, biologie, natuurkunde, scheikunde,…..

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marlies Peschier Willemien Troelstra Benchmark Overheidskantoren 2006.
Advertisements

‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Klimaatrobuustere modellering van evapotranspiratie
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Differentie vergelijkingen differentie vergelijkingen
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Het gebit.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Dynamische Modellen NLT-module havo / vwo
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Dynamische Modellen NLT-module vwo startmodule modelleren
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
College 2: Chaos Wat we vandaag gaan doen:
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
Rijen en differentievergelijkingen met de TI-83/84-familie
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Breuken-Vereenvoudigen
Afrika: Topo nakijken en leren.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Werkgroep Dynamische modellen
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribwis1 Toegepaste wiskunde, ribPWI Lesweek 01
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
Centrummaten en Boxplot
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
2020 Boer of mineralenmanager? 1. Evenwicht? Bodem & vakmanschap Info DMS % %
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht Programma  Inleiding
Transcript van de presentatie:

Verbinding tussen wiskunde, biologie, natuurkunde, scheikunde,….. Dynamische Modellen Verbinding tussen wiskunde, biologie, natuurkunde, scheikunde,….. achtergrondinformatie voor docenten van experimenteerscholen wiskunde D

Inhoudsopgave Modelleren in het bètaonderwijs Modelleren meer specifiek bij wiskunde Van dynamisch model naar differentiaalvergelijking Verantwoording en bronnen

1. Modelleren in het bètaonderwijs

Computermodellen Computermodellen worden gebouwd om greep te krijgen op complexe verschijnselen. verschijnselen trekken zich weinig aan van disciplinegrenzen 'de wetenschap' heeft vaak nog geen definitieve antwoorden, niet alles is voorspelbaar doelen: begrijpen, theorie ontwikkelen optimaliseren Voorspellen

Wat zou een leerling moeten weten/kunnen? Verband leggen tussen probleemsituatie, kwalitatief model en kwantitatief model Samenhang zien tussen factoren in veranderingsproces Zelf eenvoudige situaties kunnen modelleren Modellen kritisch evalueren (betrouwbaarheid, grenzen, onzekerheden)

Hoe kun je dat onderwijzen? Computermodellen gebruiken en maken voldoende complex: noodzaak tot vereenvoudiging progressieve aanpak: model wordt steeds beter uitkomst niet triviaal: noodzaak computergebruik Vanuit het perspectief van de leerling aanhaken bij bekende situatie/voorkennis creëer een ‘need to know’ Transfer naar nieuwe domeinen

Wiskunde Dynamisch systeem: verandering in de tijd hangt af van huidige toestand Computer nodig om uitkomsten te vinden Reeksen, rijen, limieten Tijdstappen Integratiealgoritmen Problemen in ‘context’ zonder veel aandacht voor de natuurwetenschappelijke uitwerking

Natuurkunde Beperkte set standaardproblemen (slinger, radioactief verval, afkoelende koffie) Uitkomsten toetsen aan experiment Veel grotere klasse van real world problemen, gedeeltelijk met dezelfde basiselementen (klimaat, raketvlucht)

Biologie Schoolvak in compex Wiskunde lastig, ook voor docenten Weinig toetsbaar, soms vooral een black box (animated conceptmap) Veel variabelen, weerzin tegen vereenvoudiging Vaak geen exacte waarden bekend Chaos

Scheikunde In het schoolvak: beperkt aantal (industriële) evenwichtsreacties (ammoniaksynthese) Niet-evenwichtssituaties komen nauwelijks aan de orde Veel toepassingen in de randgebieden van de chemie: voedselhygiëne; farmacologie; atmosferische chemie

Software voor grafisch modelleren Powersim/Stella/Coach 6/Dynasys/… Handig in de schetsfase Modellen beter uit te leggen/te presenteren Voordeel: samenhang tussen factoren in dynamisch proces eerst kwalitatief te modelleren, geleidelijke kwantificering in vergelijkingen Nadeel: Moeilijk inzicht krijgen in rekenmechanisme

Modelleercyclus Reële wereld Modelwereld Probleem Oplossing Model Resultaten Vertalen Beoordelen Simuleren Interpreteren oorzaak-gevolg woordmodel stroomschema wiskundig model Reële wereld Modelwereld

2. Modelleren meer specifiek bij wiskunde

Modelleren discrete modellen (vb. populatiedynamica) continue modellen (vb. afkoelingsproces) verandering centraal in nieuwe plannen aandachtspunt van meerdere disciplines (NLT-module) geschikt voor vakoverstijgend en thematisch onderwijs

Dynamisch model Beschrijving van een dynamisch systeem Samenhang tussen variabelen, die elkaar beïnvloeden (feedback) Vraag naar ontwikkeling in de loop van de tijd

Grafische modelleeromgeving kwalitatief ontwikkelen van een model in de vorm van een stroomschema uitvoer als grafiek en als tabel eenvoudige aanpassing van model en variatie van parameters voor simulatie onderzoek naar evenwicht invloed parameters en beginwaarden

3. Van dynamisch model naar differentiaalvergelijking

Hoe zit het in elkaar ? van kwalitatief ontwerp naar kwantitatief resultaat door opstellen van formules voor samenhang stelsel van modelvergelijkingen numerieke integratie (Euler-Cauchy of Runge-Kutta methode differentiaalvergelijkingen

Modellering van het afkoelingsproces van een hete drank Voorbeeld 1 Modellering van het afkoelingsproces van een hete drank

Afkoelingsproces (1) hete koffie van 80°C afkoelen, zo dat elke tijdseenheid de temperatuur 2 graden daalt.

Afkoelingsproces (2) Tijdgrafiek Temperatuur = 80 - 2*Tijd lineaire daling

Afkoelingsproces (3) Kritiek op model de temperatuur van de drank blijft niet eeuwig dalen de temperatuur van de drank wordt begrensd door de omgevingstemperatuur de snelheid waarmee de temperatuur daalt is niet constant een lineaire afname is daarom niet realistisch

Afkoelingsproces (4) nieuw model hier ontbreekt nog het verband tussen afkoelsnelheid en temperatuurverschil

Simpelste geval: afkoelsnelheid en temperatuurverschil Afkoelingsproces (5) nieuw model Simpelste geval: afkoelsnelheid en temperatuurverschil zijn recht evenredig

Afkoelingsproces (6) nieuw model

Afkoelingsproces (7) grafiek van temperatuursverloop

Afkoelingsproces (8) grafiek van de afkoelsnelheid

Afkoelingsproces (9) Modelvergelijkingen

Afkoelingsproces (10) Van modelvergelijking naar differentiaalvergelijking niveauvergelijking temperatuur.nieuw = temperatuur.oud - deltat*(afkoelsnelheid) beginwaarde temperatuur = 80 met als limiet

Afkoelingsproces (11) differentiaalvergelijking verandering afkoelsnelheid = evenr_factor*temperatuurverschil constante omgevingstemperatuur = 20 evenr_factor = - 0.05 hulpvariabele temperatuurverschil = temperatuur -omgevingstemperatuur

Afkoelingsproces (12) VU-Grafiek geeft het richtingsveld van de differentiaalvergelijking :

Afkoelingsproces (13) na het kiezen van een beginwaarde krijg je de specifieke oplossingskromme

Modellering van een kweekvijver Voorbeeld 2 Modellering van een kweekvijver

Modelleercyclus Reële wereld Modelwereld Probleem Oplossing Model Resultaten Vertalen Beoordelen Simuleren Interpreteren oorzaak-gevolg woordmodel stroomschema wiskundig model Reële wereld Modelwereld

De forellenvijver In een vijver met 180 hl water zwemmen 150 forellen. Per minuut stroomt er 20 liter water de vijver in. Hierdoor komen er per 750 liter ook gemiddeld 3 forellen bij. Het waterniveau wordt op peil gehouden door een afvoer van 18 liter water per minuut. Hierdoor verdwijnen er ook forellen. Het aantal is evenredig met het aantal forellen in de vijver en de hoeveelheid wegstromend water. Hoe ontwikkelt de forellenpopulatie zich onder deze omstandigheden?

Model in Powersim (1) stroomdiagram

Model in Powersim (2) modelvergelijkingen

Model in Powersim (3) forellengrafiek

Differentiaalvergelijking opstellen (1) forellen.nieuw = forellen.oud + dt*(toename - afname ) instroom = 20 toename = instroom*3/750 = 0,08

Differentiaalvergelijking opstellen (2) forellen.nieuw = forellen.oud + dt*(toename - afname ) afname = forellen/water*uitstroom uitstroom = 18 afname = y(t)*18/water

Differentiaalvergelijking opstellen (3) forellen.nieuw = forellen.oud + dt*(toename - afname ) beginwaarde water = 18000 water.nieuw = water.oud + dt*(instroom - uitstroom) lineair verband ! water(t) = beginwater + t(20-18) water(t) = 18000 + 2t

Differentiaalvergelijking opstellen (4) forellen.nieuw = forellen.oud + dt*(toename - afname )

Richtingsveld en oplossing

Beperkingen van het model Constante toename van aantal forellen realistisch? Vijver heeft een maximale capaciteit Biologische populatiegroei niet meegenomen ...

4. Verantwoording en bronnen Voor deze presentatie is onder meer gebruik gemaakt van materiaal ontwikkeld door: Nol Gregor, Elwin Savelsbergh en Carel van de Giessen

Bronnen Literatuur Websites www.ctwo.nl www.wisweb.nl www.cdbeta.uu.nl/model www.cdbeta.uu.nl/vo/salvo

Literatuur Hannon, Bruce Ruth, Matthias Dynamic Modeling Springer Verlag, 1994 Heesterbeek, Hans e.a. De wiskundige kat, de biologische muis en de jacht op inzicht Epsilon Uitgaven, 2004 Bossel, Hartmut Modellbildung und Simulation Braunschweig, 1994

Einde van deze presentatie !