Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Advertisements

Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Een lessenserie van drie lessen
Workshop begripsvorming
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Ken je kracht…Deel je kracht…
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Richtlijnen voor de casustoets
Training digitale didactiek
Hoe leer je geschiedenis?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Bijeenkomst September 2015
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Keuzethema: differentiatie
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Week 5 te doen: Bespreken Hst 4. Bespreken artikel ‘Norm Referenced Achievement Tests Vragen stellen (maken) over ‘Anders Evalueren’ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Toetsing en toetsontwikkeling
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Vragen, wat voor vragen?.
Toetsen? Doe het zelf!.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Inleiding beoordelen.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Je eigen omgeving in beeld
Onderwijskunde en vakdidactiek
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Taallab 3.0 Online geletterdheid
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing

De lessenserie 5 lessen Verantwoording Feedback Vakdidactische ontwikkeling Leeropbrengsten De lessenserie

Bijeenkomst 8 toetsing Doelen: In kaart brengen wat jullie weten over toetsing Aanvullende kennis over het thema toetsing verwerven Voor jezelf prioriteiten stellen t.a.v. toetsing Toetsen analyseren en tips verzamelen Bijeenkomst 8 toetsing

Programma Wat vinden jullie belangrijk bij toetsing? Verschillende niveau’s van toetsing/kennis Stappenplan Wilschut Prioriteiten stellen Meegebrachte toetsen analyseren aan de hand van de prioriteiten Jouw voornemens Programma

Christian de Vito zegt dag…….

Maak een toetsvraag Pak een lesdoel uit je lessenserie Maak daarbij een of meerdere toetsvragen Maak een toetsvraag

Wat vind jij belangrijk? Schrijf voor jezelf op wat jij belangrijk vindt bij het maken en afnemen van toetsen – 2 minuten Wissel dat uit met een buurman/vrouw – 3 minuten Vul eventueel aan wat jij hebt opgeschreven – 1 minuut Wat vind jij belangrijk?

Examens Bekijk deze VMBO-examens individueel: Wat vind je van het niveau? Haal je er concrete tips uit voor je eigen toetsen? Examens

Selectie en determinatie Motivatie Evaluatie Diagnose Afsluiting Functies van toetsen Selectie en determinatie Motivatie Evaluatie Diagnose Afsluiting

Bloom onderscheidt zes hoofdcategorieën 1. Kennis (van feiten) 2. Begrip 3. Toepassing 4. Analyseren 5. Synthetiseren 6. Evalueren Bloom onderscheidt zes hoofdcategorieën

Kritiek en herziening Lorin Anderson e.a.

RTTI (een model in de praktijk) Reproductie Toepassing 1 (bekende situatie) Toepassing 2 (nieuwe situatie) Inzicht (zelf iets erbij) RTTI (een model in de praktijk)

Bekijk je meegebrachte toets en stel vast hoeveel vragen op het niveau van kennis/begrijpen er zijn en hoeveel van hogere niveau’s (toepassing, analyse, evalueren en construeren) Analyseer je toets

Valide Toets je wat je wilt toetsen? Komen alle leerdoelen aan bod (ook de landelijke eisen)? Komen de verschillende niveau’s aan bod? Valide

= De nauwkeurigheid waarmee een toets de leerresultaten meet Objectieve beoordeling: antwoordmodel Geen storende invloeden: heldere formuleringen Voldoende aansturing: inleiding Betrouwbaarheid

Lees het stappenplan van Arie Wilschut in hoofdstuk 14 op bladzijde 343 Kies daar 2 dingen uit die jij belangrijk vindt voor maken en nakijken van toetsen Stappenplan

Toetsen analyseren met je top 2 Gebruik je eigen top 2 om elkaars toetsen te analyseren Schrijf minimaal 1 compliment en een tip op iedere toets Noteer de punten die je goed vindt en kunt gebruiken Toetsen analyseren met je top 2

Kijk nog een naar je toetsvragen bij je lessenserie Kijk nog een naar je toetsvragen bij je lessenserie. Kan deze verbeterd worden? Je lessenserie

Formatieve toetsing/Feedback Leerlingen leren meer van feedback op hun manier van leren en hun vaardigheden / kwaliteiten dan van een cijfer Dus goed om de behaalde resultaten/cijfers te evalueren (zie Kleio- artikel) Evalueer het leren ook tijdens de lessen Formatieve toetsing/Feedback

Een website met literatuur, webworkshops en tips toetsing.hum.uu.nl Een website met literatuur, webworkshops en tips

Bij toetsen is het voor mij belangrijk dat…. Prioriteiten

Volgende bijeenkomst 17-12 Begripsvorming Bekijk de website toetsing.hum.uu.nl Lees paragraaf 2.3 begrippen uit Wilschut Bekijk filmpje Verboden te zeggen http://www.leraar24.nl/video/2336 en eventueel WWW http://www.leraar24.nl/video/2349 Volgende bijeenkomst 17-12 Begripsvorming

Vakdidactiek 2 Bijeenkomsten: 21 januari, 25 februari, 22 april, 27 mei en 17 juni in JK15A zaal 204 Meesterproef Landelijke liodag 25 maart Amsterdam Vakdidactiek 2