Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
De lessenserie 5 lessen Verantwoording Feedback Vakdidactische ontwikkeling Leeropbrengsten De lessenserie
Bijeenkomst 8 toetsing Doelen: In kaart brengen wat jullie weten over toetsing Aanvullende kennis over het thema toetsing verwerven Voor jezelf prioriteiten stellen t.a.v. toetsing Toetsen analyseren en tips verzamelen Bijeenkomst 8 toetsing
Programma Wat vinden jullie belangrijk bij toetsing? Verschillende niveau’s van toetsing/kennis Stappenplan Wilschut Prioriteiten stellen Meegebrachte toetsen analyseren aan de hand van de prioriteiten Jouw voornemens Programma
Christian de Vito zegt dag…….
Maak een toetsvraag Pak een lesdoel uit je lessenserie Maak daarbij een of meerdere toetsvragen Maak een toetsvraag
Wat vind jij belangrijk? Schrijf voor jezelf op wat jij belangrijk vindt bij het maken en afnemen van toetsen – 2 minuten Wissel dat uit met een buurman/vrouw – 3 minuten Vul eventueel aan wat jij hebt opgeschreven – 1 minuut Wat vind jij belangrijk?
Examens Bekijk deze VMBO-examens individueel: Wat vind je van het niveau? Haal je er concrete tips uit voor je eigen toetsen? Examens
Selectie en determinatie Motivatie Evaluatie Diagnose Afsluiting Functies van toetsen Selectie en determinatie Motivatie Evaluatie Diagnose Afsluiting
Bloom onderscheidt zes hoofdcategorieën 1. Kennis (van feiten) 2. Begrip 3. Toepassing 4. Analyseren 5. Synthetiseren 6. Evalueren Bloom onderscheidt zes hoofdcategorieën
Kritiek en herziening Lorin Anderson e.a.
RTTI (een model in de praktijk) Reproductie Toepassing 1 (bekende situatie) Toepassing 2 (nieuwe situatie) Inzicht (zelf iets erbij) RTTI (een model in de praktijk)
Bekijk je meegebrachte toets en stel vast hoeveel vragen op het niveau van kennis/begrijpen er zijn en hoeveel van hogere niveau’s (toepassing, analyse, evalueren en construeren) Analyseer je toets
Valide Toets je wat je wilt toetsen? Komen alle leerdoelen aan bod (ook de landelijke eisen)? Komen de verschillende niveau’s aan bod? Valide
= De nauwkeurigheid waarmee een toets de leerresultaten meet Objectieve beoordeling: antwoordmodel Geen storende invloeden: heldere formuleringen Voldoende aansturing: inleiding Betrouwbaarheid
Lees het stappenplan van Arie Wilschut in hoofdstuk 14 op bladzijde 343 Kies daar 2 dingen uit die jij belangrijk vindt voor maken en nakijken van toetsen Stappenplan
Toetsen analyseren met je top 2 Gebruik je eigen top 2 om elkaars toetsen te analyseren Schrijf minimaal 1 compliment en een tip op iedere toets Noteer de punten die je goed vindt en kunt gebruiken Toetsen analyseren met je top 2
Kijk nog een naar je toetsvragen bij je lessenserie Kijk nog een naar je toetsvragen bij je lessenserie. Kan deze verbeterd worden? Je lessenserie
Formatieve toetsing/Feedback Leerlingen leren meer van feedback op hun manier van leren en hun vaardigheden / kwaliteiten dan van een cijfer Dus goed om de behaalde resultaten/cijfers te evalueren (zie Kleio- artikel) Evalueer het leren ook tijdens de lessen Formatieve toetsing/Feedback
Een website met literatuur, webworkshops en tips toetsing.hum.uu.nl Een website met literatuur, webworkshops en tips
Bij toetsen is het voor mij belangrijk dat…. Prioriteiten
Volgende bijeenkomst 17-12 Begripsvorming Bekijk de website toetsing.hum.uu.nl Lees paragraaf 2.3 begrippen uit Wilschut Bekijk filmpje Verboden te zeggen http://www.leraar24.nl/video/2336 en eventueel WWW http://www.leraar24.nl/video/2349 Volgende bijeenkomst 17-12 Begripsvorming
Vakdidactiek 2 Bijeenkomsten: 21 januari, 25 februari, 22 april, 27 mei en 17 juni in JK15A zaal 204 Meesterproef Landelijke liodag 25 maart Amsterdam Vakdidactiek 2