Hermeneutiek in filosofie en pedagogiek oa gebaseerd op:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Friedrich Schiller: Esthetica en vrijheid
Advertisements

Grammatica Passwort Deutsch Klas 4
Archeologie voor pakket++s
Woord van Leven Januari 2010.
Woord van Leven Januari 2014.
Lees- en Taalproblemen
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Kunstproject groep 8.
Wetenschapsfilosofie
Redeneren over bronnen
Woord van Leven April 2014.
Onderzoek.
Woord van Leven November 2009.
Kapitel 12: S Gemaakt door Bart.
Kapitel 11 Dennis en Hendrik
Woord van Leven Mei 2011.
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Autisme en intelligentie
Goddelijke kunst Over het transcendente en de transcendentie-ervaring met voorbeelden uit de beeldende kunst Philip Verdult voormalig studiesecretaris.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
‘voor de kinderen’. Johannes 1 3 x een nieuw begin de wording van de wereld de(mens)wording van Jezus de wording van Gods kinderen In het begin.
Woord van Leven Februari
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Bouwstenen voor Gemeenterelaties 2
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Praktische handvaten voor het lezen van de Bijbel
Woord van Leven Juni 2014.
Zingen Vers 1 God heeft het eerste woord. Hij heeft in den beginne
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
In mit durch von zu zwischen aus bei an seit neben für unter.
Romeinen 1:1 (NBG) Koenen-Endepols, Verklarend handwoordenboek der Nederlandse taal, Wolters Noordhof, Groningen 1966 dienstknecht : 'een ondergeschikte'.
Kvl, 26 ad 1) Tacitus, Josephus, Suetonius ad 2) met vele tijd-en plaatsgegevens, NT volledige manussripten uit 350 n.Chr.
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Door te denken, te hopen en te geloven, kom je vaak het grote verdriet te boven. Muziek : Helmut Zacharias – Tanzen Möcht’ Ich.
Fehler und Heimtücken Kapitel 2 Aufgabe 44
In mit durch von zu zwischen aus bei an seit neben für unter.
September 2014 Woord van Leven “Aanvaard elkaar daarom ter ere van God, zoals Christus u heeft aanvaard.” Brief aan de Romeinen 15,7.
Hoorcollege Interpretatie Inleiding Literatuurwetenschap
Woord van Leven April 2015 “Ik ben voor iedereen wel íets geworden” (1 Cor 9, 22)
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Archeologie voor pakket ++s Les 1: Inleiding tot de archeologie.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
De Bijbel Inleiding.
De Bijbel Inleiding. Opvattingen over de bijbel Opvattingen over de Bijbel.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Onderzoekscompetenties binnen MVT
De Bijbel Inleiding. Opvattingen over de bijbel Opvattingen over de Bijbel.
31 januari 2016 Zoetermeer. Hand.16:6 en 18:23 Galaten 4 13 Ja, jullie weten, dat ik aan jullie (...) heb geëvangeliseerd (...) 14 (...) jullie hebben.
Te leren voor Schreibfähigkeits Toets 14 Dec H3c.
Zwei Weisen, worauf man sich die ,Null-Gruppen’ merken kann
Duits Klassen 2 alle gramm info boek A. einundzwanzig hunderteins ! dreißig ! vierzig fünfzig sechzig ! siebzig ! achtzig neunzig hundert tausend 109.
Leesvaardig Examentraining.
Ein informeller Brief Gute Tipps. Formuleringen Hoe gaat het met je? = Wie geht es (geht’s) dir? Ik heb het druk = Ich habe viel zu tun. in de vakantie.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
Duits -1 Grammatica.
Grammatik C + I Redemittel D + J
Te leren voor Schreibfähigkeits Toets
Te leren voor Schreibfähigkeits Toets
De kunst van het Interpreteren
Zwei Weisen, worauf man sich die ,Null-Gruppen’ merken kann
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
De exegese van de tekst Of te wel, begrijp je wat God door de bijbel tegen je zegt? Lees niet alleen wat er staat. Onderzoekt alles, maar behoud het goede.
Transcript van de presentatie:

Hermeneutiek in filosofie en pedagogiek oa gebaseerd op: Gadamer, Wahrheit und Methode Rittelmeyer, Einführung in die pädagogische Hermeneutik © Daan Thoomes, januari 2003

Griekse oorsprong De kunst die samenhangt met ermeneuein: - openbaar maken - vertalen / vertolken (‘dolmetschen’) - verklaren - uitleggen

Taak van Hermes Hermes was in de Griekse mythologie de bode van de goden die als taak had om berichten van de goden over te brengen aan de sterfelijke wezens niet slechts: meedelen maar: vertalen in begrijpelijke taal

zinsverbanden méér dan vertalen: het overbrengen van de zin-samenhang uit een andere wereld in de eigen wereld

historische ontwikkeling Verstehensproces voltrekt zich uiteindelijk in 3 fasen: - als subtilitas intelligendi: Verstehen - als subtilitas explicandi: uitleggen - als subtilitas applicandi: toepassen

Verstehen als kunst Niet volgens een (vaste) methode maar als een kunst waarvoor een bepaalde geestelijke fijnzinnigheid is vereist (‘subtilitas’) ‘Kunstlehre des Verstehens’

methode Gadamer: ‘ Es gibt keine eigene Methode der Geisteswissenschaften’

Van tekst naar levenssituaties Hermeneutiek: - t/m Schleiermacher (ca 1810): interpretatie van teksten - Dilthey (ca 1880): interpretatie van teksten èn levenssituaties - Gadamer (1960): interpretatie van taal in gesprek in horizontversmelting

Schleiermacher (1768 - 1834) Hermeneutik: ‘die Kunst, die Rede eines anderen, vornehmlich die schriftliche, richtig zu verstehen’ ‘der Interpret müsse die Rede zuerst ebensogut und dann besser verstehen als ihr Urheber’

Schleiermacher - ‘Grammatische Interpretation’ ofwel contextuele interpretatie; deel en geheel op elkaar betrekken - ‘Psychologische Interpretation’: psychologische duiding / invoelen

Dilthey (1833 - 1911) Hermeneutiek niet beperken tot het interpreteren van teksten maar eveneens toepassen op alledaagse levenssituaties en allerlei levensuitingen bijvoorbeeld: - betekenis van een schilderij van Van Gogh - interpretatie van het huilen van een kind vgl. latere existentiële fenomenologie

Dilthey ‘So wie Natur, so bin ich Geschichte’ ‘Wat de mens is, zegt hem alleen zijn geschiedenis’

Dilthey Mensen geven al levende inhoud aan hun leven Het leven beleven , Erlebnis, heeft altijd een uitdrukking , Ausdruck en is altijd een begrijpen of ‘verstaan’

Husserl (1859 - 1938) Fenomenologie van Husserl ‘zurück zu den Sachen’ Denk niet, maar kijk! Zien en laten zien wat zich toont

fenomenologie - fenomenologie laat zien wat zich toont - laten zien is beschrijven - de fenomenologie verklaart niets

Heidegger (1889 - 1976) Seinsvergessenheit ‘zijnsvergetelheid’ : door een te grote gerichtheid op de ‘zijnden’ is het zijn - als werkwoord - in vergetelheid geraakt het zijn toont zich op verschillende manieren in alles wat er is …een verwijlen bij de dingen

Heidegger ‘Seins-Erinnerung’: niet: herinnering van wat ‘het zijn’ was maar: herinnering van een spoorloos verdwenen vraag (naar het zijn)

Heidegger ‘Was ist das, das ‘Sein’?’ ‘Die Wahrheit des Seins ist das Wesen’ (Hegel)

Gadamer (1900 - 2002) ‘Sein das verstanden werden kann, ist Sprache’ de ‘taal’ wordt daarbij niet opgevat als levenloze structuur maar als: levende ervaring concreet gebeuren (‘Geschehen’) als Ins-Dasein-Treten eines Sinns als die Geschichte selbst

Gadamer ‘das Verstehen ist selber ein Geschehen’ ‘…das Sprache vom Gespräch her verstanden müsse’ Sprachlichkeit des hermeneutischen Geschehens

Gadamer: horizontversmelting historische afstand tussen lezer en tekst: - Dilthey: overspringen door invoelen - Gadamer: horizontversmelting

Horizont (Gadamer) horizont: ‘de gezichtskring die alles omvat en insluit wat vanuit een punt zichtbaar is’ de telkens tegenwoordige horizont is in de historische en culturele geschiedenis niet fundamenteel verschillend van vroegere horizonten want hij vormt zich niet zonder het verleden

proces in feite is onze horizont opgenomen in een gestadige vorming aangezien we al onze vooroordelen voortdurend toetsen

versmelting De hermeneutische activiteit is: een min of meer bewuste confrontatie met de traditie, die in de uitvoering van het Verstehen een samensmelting van de tegenwoordige met de voorbije horizont bewerkstelligt

problemen / kenmerken • hermeneutische interpretatie is niet gericht op een feitelijk eindoordeel of een éénduidige conclusie voorbeeld: in een gedicht van Novalis of Hölderlin kunnen dezelfde woorden soms verschillende beelden evoceren

problemen / kenmerken • vreemdheidservaring (Levinas) doel van de interpretatie is niet om de ander in zekere zin op te lossen in eigen begripsstructuren maar hem juist te ervaren als vreemde die hij als ander mens altijd is

problemen / kenmerken • onafsluitbaarheid interpretatie is altijd onderweg interpreteren betekent deelnemen aan de ervaring of omgang met de dingen (vgl. Heidegger: ‘een verwijlen bij de dingen’) ‘Methode als Mitgehen’

Toepassingen in de pedagogiek kinderpsychotherapie diagnostiek therapie

Toepassingen in de pedagogiek teksthermeneutiek beeldhermeneutiek dinghermeneutiek

Opvoedingsconcept Gadamer ‘Erziehung ist sich erziehen’ ‘es geht darum dass der Mensch sich selber einhaust’

Opvoedingsconcept Gadamer lernen durch das Gespräch ein Einander-Verstehen ‘Das Normale ist das Gespräch dass tatsächlich darin unsere soziale Welt ihre wachsenden Möglichkeiten hat.’

Opvoedingsconcept Gadamer Sich-Erziehen: Sich-Daheimfühlen (eerste maanden) Sprechenlernen - Muttersprache Kommunikation Schulschrift - Handschrift gegenseitiges Erziehen Durchkommen und Heimischwerden in unserer Welt

Kanttekening bij ‘zelfopvoeding’  opvoeding in relatie met cultuur cultuur moet worden doorgegeven ‘tussenverantwoordelijkheid’ van de opvoeder Imelman: opvoeding is zelfopvoeding voor zover gekoppeld aan ‘inleiden in betekenissen’