Van leerdoel naar leeropbrengst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Conferentie ‘Kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding en reflectie’
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Industriële Chemie VWO 6
Kom verder. Saxion. Geautomatiseerde feedback Caroline Timmers 4 juni 2014.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 WELKOM! CCOCOP11R2 Communicatieonderzoek planning 11.
Landbouwbreed Klaaswaal
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Integreren van onderzoek in onderwijs
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Module Zoek samenhang Wiskunde D dag 4 juni 2010
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Implementatie van het 4C-ID-model
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
1 > V oorbereidend M iddelbaar B eroeps O nderwijs GTL-informatie.
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
A H M F K EB C x 92 Galop Binnenruiters grote volte bij A en C -partnerruil- Volgende korte zijde in.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Voorrangsregels bij rekenen (1)
NLT modules en excellentiebevordering
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
2. Eduscrum als activerende didactiek
Da Vinci College ontwerpen Programma 8 maart
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Hands On: leren binnen handbereik
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Pré-NLT-module 3D-printen
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Eén portie sprinkhaan, graag!
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Toetsing Vakdidactiek 2.
Product van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Product van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Van leerdoel naar leeropbrengst systematisch context-concept toetsen ontwerpen Nienke Gerkes, AIO chemiedidactiek / docent sk JCU

Deze workshop Jullie gaan… - een context-gebaseerde module en toets analyseren - de toets herontwerpen

Overzicht Inleiding Hoe analyseren we Opdracht 1: zelf uitlijning bepalen Poster maken en toelichten Opdracht 2: (her)ontwerp toets of beoordeling Poster aanvullen en discussie Meedoen aan onderzoek naar toetsen?

Onderzoek naar context-gebaseerde toetsen Context-concept onderwijs bevat nieuwe leerdoelen Alleen traditionele toetsen voldoen niet meer Er zijn aanvullende toetsvormen nodig

Welke toets past bij welke module? Uitlijningsdimensies: Perspectief Persoonlijk perspectief Emphasis (Roberts) Inhoud Kern / context Prestatieverwachtingen SOLO complexity levels Organisatieniveau activiteiten Actie werkwoorden

Voorbeeld: module Ecoreizen Dimensie 1: Inhoud In een context-concept module zitten 2 soorten inhoud: Context-inhoud (vervangbaar) Concept-inhoud (niet-vervangbaar) Voorbeeld: module Ecoreizen Context-inhoud: CO2 uitstoot bij (groene) wereldreis Concept-inhoud: Molrekenen, naamgeving koolstofchemie

Dimensie 2: SOLO levels Structure of observed learning outcomes (Biggs, 1988) 5 niveaus van competentie: Pre-structural Uni-structural Multi-structural Relational Extended abstract

Opdracht 1: zelf uitlijning bepalen Module: Zuiver drinkwater NLT module (sk/wi) Toets: Factsheet met ‘traditioneel’ beoordelingsmodel

Factsheet Introductie & doel [Activiteiten 1 t/m 5] Werking van vlokbehandeling [Activiteit 6] Procesvariabelen [Activiteit 7 & 8] Experimenteel onderzoek [Activiteit 10] Meetresultaten [Activiteiten 11 en 12] Wiskundig model [Activiteiten 14, 15 en 16] Evaluatie [Activiteit 18] Reflectie en aanbevelingen [Activiteiten 5 en 19] Literatuur Begrippenlijst [Activiteiten 5, 9, 13 en 17]

Opdracht 1: zelf uitlijning bepalen Ga na of de verdeling tussen context en concepten in de toets overeenkomt met de module. Maak een poster van je aanpak en de resultaten Licht de poster kort toe Groepsdiscussie

Opdracht 1: inzoomen Tafel 1 hele module en toets Tafel 2 activiteit 18 en 19 module en toets Tafel 3 hele module en beoordeling Tafel 4 activiteit 18 en 19 module en beoordeling

Voorbeeldposter Dimensie Module Toets Beoordeling Eindoordeel Inhoud Context omschrijving - Concept + SOLO 2 (Uni-structural) 3 (Multi-structural) x 4 (Relational) 5 (Extended abstract)

Opdracht 2: toets herontwerpen Wat verandert u aan de toets of het beoordeling om de aansluiting te verbeteren? Toets Beoordeling Tafel 1 + 3 Tafel 2 + 4

Meedoen aan onderzoek naar toetsen? Ik zoek 2 x 6 docenten per module….. Die in periode 1 van 2011/2012 een NS module geven Welke minimaal 1 keer eerder door u is uitgevoerd Welke als context een authentieke praktijk heeft, bijv. Nobelprijswinnaars, Ecoreizen, Spuiten of slikken. Die tussen januari en eind maart 2011 3 x willen meewerken aan herontwerpen van toetsen bij deze modules

Meedoen aan onderzoek naar toetsen: Hoe verzamel ik data? Korte vragenlijst over docent- en schoolkenmerken Tijdens de ontwerpsessies audio-opnames Bijwonen van ca. 3 lessen per docent Verzamelen toetsresultaten Korte evaluatie

Classificatie van contexten Gilbert (2006): Context is… Model 1 (Application as example afterwards) Model 2 (Situation as container for concepts) Model 3 (Narrative as lead for student learning) Model 4 (Community of practice)