Van leerdoel naar leeropbrengst systematisch context-concept toetsen ontwerpen Nienke Gerkes, AIO chemiedidactiek / docent sk JCU
Deze workshop Jullie gaan… - een context-gebaseerde module en toets analyseren - de toets herontwerpen
Overzicht Inleiding Hoe analyseren we Opdracht 1: zelf uitlijning bepalen Poster maken en toelichten Opdracht 2: (her)ontwerp toets of beoordeling Poster aanvullen en discussie Meedoen aan onderzoek naar toetsen?
Onderzoek naar context-gebaseerde toetsen Context-concept onderwijs bevat nieuwe leerdoelen Alleen traditionele toetsen voldoen niet meer Er zijn aanvullende toetsvormen nodig
Welke toets past bij welke module? Uitlijningsdimensies: Perspectief Persoonlijk perspectief Emphasis (Roberts) Inhoud Kern / context Prestatieverwachtingen SOLO complexity levels Organisatieniveau activiteiten Actie werkwoorden
Voorbeeld: module Ecoreizen Dimensie 1: Inhoud In een context-concept module zitten 2 soorten inhoud: Context-inhoud (vervangbaar) Concept-inhoud (niet-vervangbaar) Voorbeeld: module Ecoreizen Context-inhoud: CO2 uitstoot bij (groene) wereldreis Concept-inhoud: Molrekenen, naamgeving koolstofchemie
Dimensie 2: SOLO levels Structure of observed learning outcomes (Biggs, 1988) 5 niveaus van competentie: Pre-structural Uni-structural Multi-structural Relational Extended abstract
Opdracht 1: zelf uitlijning bepalen Module: Zuiver drinkwater NLT module (sk/wi) Toets: Factsheet met ‘traditioneel’ beoordelingsmodel
Factsheet Introductie & doel [Activiteiten 1 t/m 5] Werking van vlokbehandeling [Activiteit 6] Procesvariabelen [Activiteit 7 & 8] Experimenteel onderzoek [Activiteit 10] Meetresultaten [Activiteiten 11 en 12] Wiskundig model [Activiteiten 14, 15 en 16] Evaluatie [Activiteit 18] Reflectie en aanbevelingen [Activiteiten 5 en 19] Literatuur Begrippenlijst [Activiteiten 5, 9, 13 en 17]
Opdracht 1: zelf uitlijning bepalen Ga na of de verdeling tussen context en concepten in de toets overeenkomt met de module. Maak een poster van je aanpak en de resultaten Licht de poster kort toe Groepsdiscussie
Opdracht 1: inzoomen Tafel 1 hele module en toets Tafel 2 activiteit 18 en 19 module en toets Tafel 3 hele module en beoordeling Tafel 4 activiteit 18 en 19 module en beoordeling
Voorbeeldposter Dimensie Module Toets Beoordeling Eindoordeel Inhoud Context omschrijving - Concept + SOLO 2 (Uni-structural) 3 (Multi-structural) x 4 (Relational) 5 (Extended abstract)
Opdracht 2: toets herontwerpen Wat verandert u aan de toets of het beoordeling om de aansluiting te verbeteren? Toets Beoordeling Tafel 1 + 3 Tafel 2 + 4
Meedoen aan onderzoek naar toetsen? Ik zoek 2 x 6 docenten per module….. Die in periode 1 van 2011/2012 een NS module geven Welke minimaal 1 keer eerder door u is uitgevoerd Welke als context een authentieke praktijk heeft, bijv. Nobelprijswinnaars, Ecoreizen, Spuiten of slikken. Die tussen januari en eind maart 2011 3 x willen meewerken aan herontwerpen van toetsen bij deze modules
Meedoen aan onderzoek naar toetsen: Hoe verzamel ik data? Korte vragenlijst over docent- en schoolkenmerken Tijdens de ontwerpsessies audio-opnames Bijwonen van ca. 3 lessen per docent Verzamelen toetsresultaten Korte evaluatie
Classificatie van contexten Gilbert (2006): Context is… Model 1 (Application as example afterwards) Model 2 (Situation as container for concepts) Model 3 (Narrative as lead for student learning) Model 4 (Community of practice)