Onderzoeksvragen als uitgangspunt bij lineaire algebra

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Excel in het voortgezet onderwijs
Advertisements

Wiskunde in de Tweede fase
Voorlichting Keuze wiskunde Wolfert van Borselen
Lesliematrix Modelleren – 30 september 2010
Wiskunde op het VWO Kies je voor je profielwiskunde of wil je meer?
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
havo/vwo D Samenvatting Hoofdstuk 8
Hogere Wiskunde Complexe getallen college week 6
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Project D2: Kempenland Sander Verkerk Christian Vleugels
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Wiskundige technieken 2009/2010
Rambles Barcelona 19 mei 2011.
Wiskunde D bij Moderne wiskunde
Wiskunde D bij Moderne Wiskunde
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Het Erlangenprogramma van Klein
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 14
Differentieer regels De afgeleide van een functie f is volgens de limietdefinitie: Meestal bepaal je de afgeleide niet met deze limietdefinitie, maar.
Wiskunde in het hbo (Fontys)
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
1 Complexiteit Bij motion planning is er sprake van drie typen van complexiteit –Complexiteit van de obstakels (aantal, aantal hoekpunten, algebraische.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Wiskunde A, B, C en D.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Analytische meetkunde
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
vwo D Samenvatting Hoofdstuk 12
Het (nieuwe) betavak NLT
De 10e editie havo-vwo OB.
Wiskunde in de Tweede fase G. Prevaas. Wiskunde in de Tweede Fase Kiezen uit……… C B A D Kiezen uit……… C B A D.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Wiskunde C, A, B of B&D?.
Wiskunde A of wiskunde B?.
10e editie voor de Tweede Fase
Complexe getallen en de Julia- verzameling
havo en vwo wiskunde B Wim Doekes
Ladies at Science – wiskunde 29 april 2015
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Computer Vision Technische Informatica
Samenvatting.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
WISKUNDE IN DE TWEEDE FASE (Bovenbouw) HAVO Profiel: Vak: C&M Wi A (niet verplicht E&M Wi A N&G Wi A of Wi B N&T Wi B.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
PYTHAGORAS De wiskundige stelling van een Grieks Filosoof
Sleutels, codes en aanwijzingen
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
de verschillende soorten wiskunde
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Hoofdstuk 3 Lineaire formules en vergelijkingen
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Grafiek van lineaire formule
Toegepast rekenen HEO Lijnen.
Naar een typologie van scholen
Wiskunde A of wiskunde B?.
Welke “wiskundes” zijn er?
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Voorkennis Wiskunde Les 7 Hoofdstuk 2/3: §2.5, 3.1 en 3.2.
Eulerpaden en sleutelwoorden
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksvragen als uitgangspunt bij lineaire algebra

1 Onderzoeksvragen als uitgangspunt 2 Lineaire algebra

Modules ontwikkeld op het Coornhert Gymnasium Gouda Auteurs: H. van Gendt en R. Dames In opdracht van cTWO

Waarom wiskunde D? Uitdagend voor de goede wiskundeleerling Vernieuwend voor de docent Toepassingen van wiskunde in praktijk Ook aandacht voor wiskunde als wetenschap

Hoe zien wij wiskunde D? Het liefst in complete modules (de hele stof in één keer) Aansluitend bij andere Bètavakken Aansluitend bij het hoger onderwijs In een activerende en dus motiverende onderwijsvorm

Andersom werken Einddoelen zijn uitgangspunten Geformuleerd als onderzoeksvragen Welke kennis is daarvoor nodig? Basiskennis (voor alle onderzoeksvragen) Specifieke kennis (per onderzoeksvraag) Verschillende leerroutes (en eindpunten)

Onderzoeksvragen formules bewijzen (Euler en De Moivre) Homogene lineaire tweede orde d.v.’s Tweede wet van newton als d.v. RCL-serieschakeling Fractals (in voorbereiding)

Voorbereidende opgaven

De eigenlijke opdracht

Samenwerkend leren Weinig of geen klassikale instructie nodig Wél begeleiding op afroep Leerlingen bestuderen stof als groep Voortgangstoets is groepstoets Antwoorden onderzoeksvragen onderdeel van praktische opdracht Individuele afsluitende toets

Ervaringen Vorig jaar uitgeprobeerd in 5 NG en 5 NT Leerlingen komen er als groep goed doorheen Groepstoets stimuleert leren van elkaar Resultaten individuele toets wisselend, maar over geheel ruim voldoende Leerlingen vonden het leuk en “stoer” dat ze ”stof van de universiteit” snapten.

Voorbeeld: RCL-serieschakeling Aansluiting bij natuurkunde Aansluiting bij hoger onderwijs Ruimte voor practicum Uitdagend en motiverend

Waarom lineaire algebra Breed onderwerp Veel (wiskundige) toepassingen Kennismaking abstracte(re) wiskunde Nuttig als voorbereiding op hoger onderwijs

Module Lineaire Algebra Opzet vergelijkbaar met die van complexe getallen Twee hoofdstukken basisstof voor iedereen afgesloten met groepstoets Uitbreidingsmodules in de overige hoofdstukken

Basisstof 1 Inleiding eerstegraads vergelijkingen 1.1 Inleiding 1.2 Het oplossen van stelsels eerstegraads vergelijkingen 1.3 Enkele afspraken en definities 1.4 Het Gauss-Jordan algoritme 1.5 Bijzondere situatie 1.6 Homogene stelsels 2 Inleiding matrixrekening 2.1 Matrices 2.2 Vierkante matrices 2.3 Determinanten

Onderzoeksvragen 3 Op weg naar een automatiseerbare oplossingsmethode 3.5 De regel van Cramer 4 Toepassingen in de ruimtemeetkunde (oude programma) 4.5 Hoeken in de ruimte 5 Lineair programmeren 5.6 De Simplex-methode toegepast 6 Lineaire transformaties (oude programma) 6.5 De karakteristieke vergelijking van een matrix Nog te ontwikkelen: basis en dimensie van deelruimtes; ruimtes van functies

Onderzoeksvraag hoofdstuk 6: Lineaire transformaties In het platte vlak en de ruimte kunnen bepaalde afbeeldingen beschreven worden met behulp van matrices. In het platte vlak houden we ons eerst bezig met rotaties; in de ruimte gaan we vervolgens in op lineaire operatoren die in bepaalde richtingen alleen een verlenging of verkorting tot gevolg hebben. Je maakt hierbij kennis met eigenwaarden en eigenvectoren van matrices. Toelichting: Ben je geïnteresseerd in meetkunde en berekeningen in de ruimte dan kan je kiezen voor deze onderzoeksvraag. Deelvragen zijn gegeven.

6 Lineaire transformaties 6.1 Inleiding 6.2 Overgangsmatrices bij lineaire operatoren 6.3 Rotatiematrices 6.4 Eigenwaarden en eigenvectoren 6.5 De karakteristieke vergelijking van een matrix

Wennen aan overgangsmatrices De vector OP noemen we ook wel de plaatsvector van punt P. Als je een 2 bij 2 -matrix loslaat op OP krijg je een nieuwe vector met OP‘ eindpunt P’. Zie desnoods ook hoofdstuk 2. De matrix legt hiermee een afbeelding vast waarbij ieder punt (x,y) wordt afgebeeld op het punt (ax+by,cx+dy). Bepaal de matrix die hoort bij een spiegeling in de x-as. Bepaal de matrix die hoort bij een spiegeling in de y-as. Bepaal de matrix die hoort bij een puntspiegeling in O(0,0) . Bepaal de matrix die hoort bij een spiegeling in de lijn met vergelijking y=x. Bepaal de matrix die hoort bij een rotatie om O over 90° linksom (tegen de wijzers van de klok in; zoek even op wat een rotatie is). Bepaal de matrix die hoort bij een rotatie om O over 90° rechtsom.

6.5 De karakteristieke vergelijking van een matrix Zoek op het internet of in de pdf-bestanden die wij op It’s Learning hebben gezet wat er verstaan wordt onder de karakteristieke vergelijking van een matrix en bepaal met behulp hiervan de eigenwaarden en eigenvectoren van de volgende matrices: Bewijs de volgende stelling: L heeft een eigenvector dan en slechts dan als det(L-λI)=0

Documenten voor leerlingen De opdracht Beschrijving Beoordelingsmodel Samenwerken Rubrics Evaluatieformulier Het dictaat De bronnen Links Pdf-bestanden