Wat is Analytische Meetkunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het doen van eigen onderzoek
Advertisements

Voorlichting Keuze wiskunde Wolfert van Borselen
ICT tussen hoop en vrees
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Samenvatting H29 Parabolen
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 2
vwo D Samenvatting Hoofdstuk 11
vwo D Samenvatting Hoofdstuk 9
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 11
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Herleiden (= Haakjes uitwerken)
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Onderzoeksvragen als uitgangspunt bij lineaire algebra
In een 6e klas Jcu: vooral ‘exact’ gemotiveerde leerlingen. Typisch wiskunde D. Wat vooraf ging aan de Analytische Meetkunde Anderhalf uur proeven aan.
Wat verandert in perspectief ? Wat verandert NIET ?
Meetkunde in beweging Dolf van den Hombergh Leon van den Broek
Het Erlangenprogramma van Klein
De klassieke constructieproblemen: ode aan Pierre-Laurent Wantzel
Constructies Passer & Liniaal, Origami en Meccano
Inleiding tot een nieuw soort wiskunde…
vwo A Samenvatting Hoofdstuk10
Kwadratische vergelijkingen
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Asymptoot is een lijn waar de grafiek op den duur mee samenvalt.
Lineaire vergelijkingen
Onderzoekseenheid Cliffordanalyse Vakgroep Wiskundige Analyse
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
Elektriciteit 1 Basisteksten
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Analytische meetkunde
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
Tweedegraadsfuncties
Gereedschapskist vlakke meetkunde
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Verbanden JTC’07.
B vwo vwo B - 11e editie tweede fase Jan Dijkhuis, Roeland Hiele
Wiskunde C, A, B of B&D?.
Een verrassende ontmoeting met constanten
Presentatie Z en F Hoeken Theorie.
havo en vwo wiskunde B Wim Doekes
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Samenvatting.
Wim Doekes - hoofdauteur
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Snijpunt bepalen. Lijn p en lijn q snijden elkaar. Wat zijn de coördinaten van het snijpunt ?
vormleer (eigenschappen van diagonalen in vierhoeken)
5L week : ‘Herhaling’ Meetkunde 5L week 8: ‘Herhaling’
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
Vormleer: vlakke figuren - vierhoeken
Wiskunde in de bovenbouw havo
Meetkunde 5L herhalingsweek: 5L : ‘herhalingsweek’
Vormleer: herhaling vlakke figuren
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Meetkunde 5L week 14: Vierhoeken tekenen vierhoeken vierkant vlieger
de verschillende soorten wiskunde
Meetkunde 5de leerjaar.
vormleer (eigenschappen van diagonalen in vierhoeken)
Hoofdstuk 3 Lineaire formules en vergelijkingen
Veelhoeken ovalen/cirkels vlakke figuren vierhoeken driehoeken © JvdW.
Wiskunde A of wiskunde B?.
Welke “wiskundes” zijn er?
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
Theo van den Bogaart en Rogier Bos
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Wat is Analytische Meetkunde Werkgroep AM, cTWO bijeenkomst, maandag 12 juni en verder Aad Goddijn, Freudenthal Instituut

Programma Uw vragen (Chris, enkele minuten) Warming Up (Dick Klingens, 8 min.) 400 jaar Analytisch Meetkunde in 80 sbu (Aad) Hoofdstukken ter aanbieding (Aad, tot. 18 min.) Beginnen in Klas 4! (Lia van Asselt, 8 min.) Toekomst, Vragen, Afspraken

Wat is Analytische Meetkunde (1)? Mijn eerste (wiskundige) liefde!

Wat is AM (2)? Voorbeeld! Vind vierkant WZ XY op de diagonalen met AX = XY = XB Oplossingen (van) Synthetisch (Euclides), Analytisch (Pappos), Analytisch/Algebraisch (Descartes),

Synthetische aanpak deellijn voltooi evenwijdig Z-hoeken AXY gelijkbenig Oplossing wordt geconstrueerd Gevolg door bewijs

Analytisch (Pappos) Eerst oplossing zoeken.. Doe alsof probleem opgelost Gegevens! AXY gelijkbenig Z-Hoeken Dus deellijn.. Werk achteruit Werk vanuit de oplossing achteruit DAARNA: constructie en bewijs.

Analytisch-algebraisch (Descartes) Doe alsof opgelost Benoem Lijnstukken: x,y,a, Gezocht lijnstuk x Stel vergelijkingen op; y + x + y = a (par.ll) y2 + y2 = x2 (pyth) Los op: x = a/ (1 + 2 ) Construeer oplossing vanuit de formule. Werk vanuit de oplossing achteruit Vertaal naar vergelijkingen Los die op DAARNA: constructie en bewijs.

Afstand tot Twee vaste lijnen, coordinaten

Descartes’ La Géométrie uit 1637 elk vraagstuk dat over grootheden gaat, kan worden teruggebracht tot een meetkundig probleem; elk meetkundig probleem kan worden teruggebracht tot een algebraïsch probleem; elk algebraïsch probleem kan worden teruggebracht tot het oplossen van een of meer vergelijkingen met één of meer onbekenden.

Descartes en verder Descartes Schoolse traditie ( uitbreiding middelen van de meetkunde Geloofde in universele kracht van de algebral Schoolse traditie ( Vééél aandacht voor 1e en 2e-graadsvergelijkingen (kegelsneden en hun eigenschappen) Praktisch gestopt in 1968; op enkele losse onderwerpen na. Werkelijke toepassingen: Overal waar gerekend wordt met ruimte, Onzichtbaar in de resultaten van de industrie Voorbeelden!

Soltanieh (Iran)

Modelling facial expression

Mijn favoriete tekenprogramma 1: Polygon 2: Smooth 3: Reshape

Splines, Bezier-curves Benadering vloeiende kromme via recursief proces Punten afzagen! t van 0 naar 1 t P + (1-t) Q Gewogen gemiddelde, Weging hangt van t af. t3 P + 3t2(1-t) Q + 3t(1-t)2 R + (1-t)3 S

Meetkunde!

Bewijs!

Verborgen Agenda: Algebra Algebra (be)oefenen binnen een relevant en motiverend kader. Analytisch meetkunde is daar heel geschikt voor Algebra met een PLAN in je achterhoofd Driemaal algebra …….

Algebra: Transformaties (x, y) Verschoven over (16, 5). Dus (x-16, y-5) in origineel. Origineel: F(x, y ) = 0 Beeld: F(x-16, y-5 ) = 0

Algebra: ellipsvergelijking

Algebra: ellipsvergelijking ………. Nee, dat gaat niet lekker … Algebra doen samen met je klas….

Algebra: veelterm en factor z = x2 – y2 z = (x – y )(x + y) houd x+y constant: lijn!

Wat zit er in de map (1) Voorlopige domeinbeschrijving Voorlopige lesteksten = hoofdstukken in de aanbieding Achtergrond teksten: Over Descartes (zie ook: http://www.kennislink.nl/ AM en ICT (start …) Uitwerkingen cirkel in cirkel

A: Wat te doen met 80 uur Analytische Meetkunde? Modelleren en vergelijkingen opstellen Figuren in het platte vlak, de ruimte Parametrisering, parameterkrommen, bewegende punten Snijden, oplossen, substitueren, elimineren: algebraïsche technieken Etc……..

G: Verkenning software bij Analytische meetkunde Cabri

(Demo WinPlot) (Start)module rond verband vergelijking / figuur. Stevige ICT-inzet Zowel ‘exact-algebraisch’ als ‘kwalitatief-algebraisch’ redeneren

Lesvoorstellen: (B) Basis van de Analytische meetkunde voor klas 4 Straks meer hierover (C) Meetkundige plaatsen met Cabri (D) Hoofdstuk 3: Analytische meetkunde (E) Ruimtelijke Analytische Meetkunde (G) ICT starthoofdstuk (nog te ontwikkelen)

D: Hoofdstuk 3: Analytische meetkunde algemeen breed hoofdstuk De analytische methode en de drieslag van Descartes Vergelijkingen van lijnen Vergelijkingen opstellen vanuit afstandsrelaties: cirkel, parabool, ellips, hyperbool. Parametrisering als methode. . Pythagorische drietallen, cirkel van Apollonius, asymptoten hyperbool.

E: Ruimtelijke Analytische Meetkunde Hewet: lessen in Ruimtemeetkunde