Wiskunde in Technologie Invulling van het Samenwerkingsmodel Wiskunde D-dag 6 juni 2008
Even voorstellen… Marian Kienhuis, coördinator steunpunt Bèta-oost, Saxion Deventer en Enschede Ferdy van der Werf, docent wiskunde, Isendoorn College, Warnsveld
Inhoud workshop Waarom samenwerken Invulling samenwerking Saxion Uitvoering wiskunde in technologie op Saxion Uitvoering besliskunde op VO Toekomst Discussie
Het Samenwerkingsmodel omdat: De wereld is groter dan de eigen school Aansluiting havo-hbo (vwo-wo) beter moet Toepassingen wiskunde leerlingen kan inspireren Het bijdraagt aan goede studiekeuze vo ll Contact VO-HBO (WO) op docentniveau nodig is
Samenwerking Saxion-VO (technische opl) Saxion techniek opl ontevreden wiskunde niveau instroom: oplossing in LinX verband (samenwerking VO-Mbo-HO) in vorm van: Masterclass wiskunde Saxion betatechniek: Project wiskunde D, met als doel het bevorderen van kwaliteit en kwantiteit techniekinstroom (24 vo scholen; 4 en 5 havo; docenten vo/hbo; 2006 & 2007 Masterclass ook bedoeld om techniekinstroom te bevorderen Succes en faalfactoren uitghaald: er moet meerwaarde in zitten
Opzet netwerk wiskunde docenten Gebruik gemaakt van: Bestaand netwerk LinX Adressenbestand schoolleiders en decanen in regio Inventarisatie vakkenpakketkeuze studiedag VTF (wi d en nlt workshop) Decanenplatform InfolinX Samenwerking met UT mbt wiskunde D Ontstane netwerk masterclass cTWO activiteiten en contacten
Wie werken samen? Actief netwerk havo-hbo wiskunde D 5 vo scholen uit Oost Nederland Passief netwerk vo-hbo wiskunde D ca 8 scholen die meekijken Saxion Deventer en Enschede opleidingen: technische informatica, werktuigbouwkunde, electrotechniek, technische bedrijfskunde, bouwkunde, civiele techniek Samenwerking in steunpunt Beta-Oost met UT en Windesheim (incl NLT e Inf)
Werkwijze netwerk Bijeenkomsten vo en hbo docenten Digitaal kantoor Draagvlak op Saxion Draagvlak op VO Insteek: focus op duurzaamheid
Invulling startbijeenkomst A.Voorbereiding op de VO-school Leerlingen vullen een werkblad in waarop ze aangeven welke wiskunde ze bij de verschillende HBO-opleidingen verwachten Leerlingen maken een keuze voor nader te onderzoeken opleiding/beroepenveld
Invulling startbijeenkomst B. Programma 1e bijeenkomst op Saxion 10.30-15.30u ontvangst presentatie “wat is techniek nog zonder wiskunde” rondleiding met studenten in gekozen academie/opl. lunch werkcollege/practicum o.l.v. HBO-docent en student centrale terugkoppeling: praten over ervaringen Studenten vertellen over hun ervaringen/werkwijze /aansluiting wiskunde VOHBO Opdracht propedeuse niveau
Afsluitende bijeenkomst Voorbereiding op VO school Presentatie en poster gekozen onderwerp (indien mogelijk gekoppeld aan profielwerkstuk) Bijeenkomst op Saxion Presentaties voor docenten vo en hbo, medeleerlingen,ouders Beoordeling HBO propedeuse criteria, onderdeel PTA
De module Beslissen Jan Essers http://www.ctwo.nl/ (steunpunt Eindhoven) Waarom Ervaringen Paul Raaijmakers Bewerking voor havo
hoofdstuk1 Optimaliseren d.m.v. lineair programmeren Havo: vooral 2-dimensionaal Extra verwerkingsopdrachten
Hoofdstuk 2 Beslissen in een netwerk Begrippen en algoritmes uit de grafentheorie Coalities
Hoofdstuk3 Koppelen Grafen- en speltheorie
Hoofdstuk 4 Macht Machtsindices van Banzhaf en Shapley-Shubik Wiskundige machtsverhoudingen in de 2e kamer
Toekomst Meer scholen inspireren tot deelname Invoegen andere modulen Uitbreiding koppeling profielwerkstuk Aanbod in vrije deel voor ll zonder wiskunde D Ervaringen gebruiken voor profielkeuze 3e klas
Heeft het samenwerkingsmodel meerwaarde? Discussie: Bijdrage aan verbetering aansluiting? Bijdrage aan bestendigheid studiekeuze? Bijdrage aan toename techniekinstroom? …….. Ideeën en tips?
Nadere informatie Lesmateriaal te vinden op www.ctwo.nl Vragen over opzet wiskunde in technologie of regionaal steunpunt Beta-oost: m.s.kienhuis@saxion.nl Vragen over invulling van de lessen Besliskunde op het VO: wrf@isendoorn.nl