Quine over reificatie “The relation between the meager input and the torrential output is a relation that we are prompted to study for somewhat the same.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
over het Vaderhart van God.
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
Voltooid tegenwoordige tijd
Visie, missie en kernwaarden
I love you.
Geschiedenis en Grondslagen van de Natuurwetenschappen, UU
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Interrogative sentences
User Centred Development
Wetenschappelijke methode
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
Informatiesystemen in de Bouw
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Past Simple Onvoltooid verleden tijd Regelmatige werkwoorden:
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Tienerdienst 29 mei 2005 GOAL !!! Thema:.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Game ON!. Wat gaan we doen: Introductie: wie ben ik? Inspiratiebronnen Game On! 2008.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Minor Project- en Programmamanagement
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
EMGO Institute for Health and Care Research Quality of Care Martina Cornel, Hoogleraar community genetics & public health genomics Genetische testen: Direct.
02_05_2009 mama dank je voor wie ik ben dank je voor alle dingen die ik niet ben vergeef me voor de onuitgesproken woorden en voor de keren.
20_05_2009 When the sun goes down on my side of town that lonesome feeling comes to my door the whole world turns Wanneer de zon ondergaat.
Rafael Verbuyst > getuigenissen Bron:
1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Applied Sciences Teacher of the year Genomineerden
Salt & Light Zout & Licht
Inhoudsopgave Fasering Product Clearing & Settlement
Directe en indirecte oorzaken van gewelddadig extremisme
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
MAKING A BAND.
Thinking like an economist
A Healthy sense of Trust
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
Leefbaar loon en investeerders
English 23 April 2018.
Chapter 3 Who dares? Grammar Stepping Stones 3 havo
Chapter 5 Hit the road Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative.
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Quine over reificatie “The relation between the meager input and the torrential output is a relation that we are prompted to study for somewhat the same reasons that always prompted epistemology; namely, in order to see how evidence relates to theory, and in what ways one’s theory of nature transcends any available evidence.” Epistemology Naturalized, 83

Genaturaliseerde epistemologie a la Quine Empirisme Holisme “Neurath’s boot” “to be is to be the value of a bound variable” ontologische relativiteit onbepaaldheid van vertaling/referentie Bootstrapping methode

Aanval op traditionele epistemologie Foundationalisme & cartesiaanse droom onwaar Andere rol voor de scepticus Causale relaties in plaats van rechtvaardigende relaties Geen analyse van het concept “kennis”

Alternatief Bestuderen hoe mensen/dieren tot kennis komen. “The stimulation of his sensory receptors is all the evidence anybody has had to go on, ultimately, in arriving at his picture of the world. Why not just see how this construction really proceeds? Why not settle for psychology? [..] If we are out simply to understand the link between observation and science, we are well advised to use any available information, including that provided by the very science whose link with observation we are seeking to understand.”

Reificatie Meager input, torrential output “surface irritations” onderbepalen de objecten die we aannemen. Hoe komen we dan toch aan een theorie van de werkelijkheid? Objecten: concreet & abstract. “They are justified only insofar as they contribute to the smooth running of the engine of scientific method.”

Stap 1 Jong kind reageert op sensorische input “Mama” Geen reificatie Veronderstellen van quality-space

Stap 2 Compositie van simpele observatie zinnen. “Mama praat en geeft melk” Het is mama-end, pratend, melk-gevend Predicationele ipv conjuctionele observatie zinnen. Reificatie noodzakelijk als een situatie zich niet voordoet. “ze staat op haar hoofd en drinkt koffie”

Stap 3 Free & focal observation categoricals Nut voor wetenschap “Als mama praat, dan geeft ze melk” Alles is zodanig dat als het mama is en het praat, dan geeft het melk. Wetenschappelijke observation categoricals impliceren achtergrond-informatie

Stap 4 Reificatie over tijd “root of reification” Buiten bereik van observatie zinnen & categoricals Reificatie is theoretisch

Gevolgen Van eenvoudige observatie zinnen naar complexe theoretische zinnen: “to be is to be the value of a bound variable” Wetenschap over ware zinnen, niet over objecten “What particular objects there may be is indifferent to the truth of observation sentences.” pursuit of truth, 31 Ontological indifference (proxy functie) Geen empirische grond om tussen verschillende ontologieen te kiezen

Gevolgen 2 Wetenschap bepaalt wat er is (ontologie) en bepaalt de grenzen voor hoe we kunnen weten wat er bestaat (epistemologie) Theorie niet aanpassen volgens realistische standaarden zoals ”correspondentie met werkelijkheid” Herzien van theorie met als doel succes in voorspelling te maximaliseren. Onbepaaldheid van vertaling/referentie door opleggen van “mijn” ontologie

Opmerkingen Ondanks dat we onze theorieen enkel op sense data kunnen bouwen, mogen we wel over allerlei objecten praten. Deze behoren tot de ontologie van de wetenschap. Er is plaats voor verbetering van onze kennis. Niet enkel het proces van kennisverwerving wordt bestudeerd, de wetenschap kan ons ook vertellen welke van onze overtuigingen inderdaad waar zijn en welke niet. Deze kennis geeft weer inzicht in de accuraatheid van onze kennisverwervende processen.

Kornblith en “kennis als natuurlijke soort” Gevallen van kennis zijn overtuigingen die Waar zijn Betrouwbaar geproduceerd zijn Een rol spelen in de productie van “succesvol” gedrag

Verschillen met Quine Minder empiristisch Veronderstellen van epistemologische objecten Veronderstellen van natuurlijke soorten Sterk anti-reductionistisch Correspondentie theorie van waarheid

Boyd’s theorie van natuurlijke soorten Homeostatisch cluster van eigenschappen Onderliggende eigenschappen produceren op systematische wijze zichtbare eigenschappen Vb: 2 H en 1 O atoom produceren de eigenschappen ‘transparant’, ‘kookt bij 100C’, ‘bevriest bij 0C’ Inductie & causale wetten Vaagheid & theorie-geladenheid

Kennis als natuurlijke soort De categorie kennis speelt een rol in inductieve inferenties en causale wetten over succesvol gedrag. Kennis worden voortgebracht door aangepaste cognitieve mechanismen Deze mechanismen produceren en verklaren systematisch de eigenschappen van kennis Kennis, waar en betrouwbaar geproduceerd, kan gezien worden als een natuurlijke soort.

Problemen Simpele notie van waarheid Niet duidelijk waar gedachten aan dieren aan moeten voldoen, voordat we er waarheid aan toe kunnen schrijven Kiest selectie voor ware overtuigingen?

Waarom is kennis geen natuurlijke soort? Homeostasis wordt vooraf aangenomen Onderliggende mechanismen produceren eigenschappen van kennis per definitie Wat valt er nog meer aan kennis te ontdekken?