Computer-mediated Communication/Groupware 2007 “Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Vakpresentatie New Product Marketing (280223) B2K1
Statistiek II Deel 1.
Het doen van onderzoek in klas 4
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Arbeidstevredenheid en prestaties
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
VORM- en BETEKENISGEVING
Faculteit der Letteren Communicatie- en Informatiewetenschappen
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 23 november 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
De strategie van een webconcept
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
College 7 vervolg metaonderzoek evaluatie bespreken opdracht.
Soc. Aspecten1 Sociale Aspecten van Informatiekunde-1 B. J. Wielinga.
Zonder Interface heeft de computer geen gezicht
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Medmec04 les 1 Game called life. Herfst–creatieve technieken Winter–jezelf als ontwerper (identiteit) Lente–ontwerpen met jezelf en anderen (co-creatie)
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
Conflicten en onderhandelingen
Computer-Mediated Communication Master IK, CIW, MMI L.M. Bosveld-de Smet Hoorcollege 1; di. 7 sept. 2004;
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Mark Poster Digitally Local Communications: technologies and space.
Zelf materiaal ontwikkelen
Introductie Social Software Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 15 november 2005.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
Maatschappijwetenschappen
definitie massacultuur Hoge en lage cultuur Opdracht
recipients’ impressions of senders’ likability
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Vollebergh Kappers “The New Local Influencer” Eerste kick-off meeting Vollebergh Kappers online strategie 9 oktober 2013.
Literatuurstudie Media Richness Theory.
Onderzoeksvraag Ontwikkelen of gedragen relaties/groepen zich anders in coöperatieve games dan in competitieve? Heeft dit te maken met een verschil in.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
PRESENT.ME PRESENTATIE ALS VERVANGING VAN DE LEERKRACHT?
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
H1 Media en communicatie
Consumenten-gedrag Sociologische blik
ASP.NET MVC Web Development
Posters voor in het geschiedenislokaal
Consumenten-gedrag Online consument
Transcript van de presentatie:

Computer-mediated Communication/Groupware 2007 “Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication” Marshall McLuhan

CMC/CSCW: Introductiecollege  Literatuur/tentamen issues  CMC: –Definitie/omschrijving –Genres  Relatie (ontwikkeling) techniek en maatschappij  Opbouw vak, etc.  Opdracht

CMC: literatuur college 1  Thurlow e.a.(2004) Strand 1 Unit 1,2,3  Chandler, D.(1996) Engagement with Media: Shaping and Being shaped. CMC Magazine, February 1996  Bijker, W.(2001) Understanding Technological Culture through a Constructivist View of Science, Technology, and Society. S. H. Cutcliffe & C. Mitcham (Eds.), Visions of STS. Counterpoints in Science, Technology, and Society Studies (pp ). New York: State University of New York Press.  Nederlandse variant artikel Bijker

CMC intro: tentamen issues  Definitie/omschrijving CMC –Kenmerken/belang communicatie, kritiek zender-ontvanger model –Herkennen (belang) variabelen die als medium van communicatie optreden  Uitleg verschillende posities t.a.v. relatie ontwikkeling techniek en maatschappij (uitvinding en uitwerking)  Herkennen van deze posities in (onderzoeks)teksten en discussies

CMC: definitie “CMC is communication that takes place between human beings via the instrumentality of computers” Susan Herring(1996) Groupware of CSCW: “Samenwerken in organisaties met gebruik van computer-ondersteunde media” CMC/CSCW: omschrijving

Zender - Ontvanger model precious common ground/coördinatie betekenis ondergespecificeerd ? ? ‘preSəs

CMC/CSCW: communicatie transactioneel multifunctioneel dynamisch multimodaal Communicatie referentieel expressief relationeel ? technologie toepassingsgebieden maatschappelijke contexten multi/interdisciplinair vakgebied

Actor communicatie medium taken (samenwerken) organisationele domein publieke domein prive domein doelen, onderwerpen maatschappelijke context Onderzoeksgebieden CMC/CSCW

Wetenschappelijke Methodieken binnen CMC/CSCW kwalitatief interpreteren plausibilteit formeel bewijzen “waarheidsclaim” experimenteel toetsen “waarheidsclaim” ontwerpen testen “werkt het”

participants artefacts of work direct communication: CMC understanding: meeting/decision task control & feedback CMC en Groupware CMC in engere zin binnen Groupware/CSCW

Genres CMC  , chat  forum/BBS  (desktop) video-conferencing  virtuele werelden  mobiel + web  social tagging  wiki, blog  peer-to-peer  shared workspace

web-to-wireless

Social tagging

peer-to-peer

CMC: onderscheid andere communicatie media  Packet switching  Multimedia  Interactivity  Synchronicity  Hypertextuality  Vergelijk: krant, radio, t.v., telefoon, etc. Newhagen, Rafaeli, 1996

CMC: mediated  Communicatie is niet direct, wordt gedragen door: –Psychologische factoren perceptie, cognitie –Sociale factoren relaties, posities –Culturele factoren taal, symbolen, gebruiken, normen, waarden, expressie –Technologische factoren hebben invloed en worden beïnvloed op/door bovenstaande factoren

CMC: ontwikkeling technologie  Collaboratief  Contextueel  Ontwerp versus gebruik  ‘Elite’  early adapters ....  onzichtbaar  Utopie versus dystopie –literatuur, film, maatschappelijke discussie, onderzoek –Neil Postman on cyberspaceNeil Postman on cyberspace

Relatie techniek, cognitie, interactie, maatschappij: instrumentalisme  Techniek komt tegemoet aan bepaalde behoeften, is oplossing voor problemen  Ontwerp = gebruik  Technologie staat ten dienste van mens  Techniek is zelf neutraal, kan ‘goed’ of ‘slecht’ gebruikt worden

CMC: relatie technologie, maatschappij, cognitie, interactie: technologisch determinisme  Technologisch determinisme –McLuhan: zie wikipedia, YouTube, YouTube2YouTubeYouTube2 –The Medium is the Message: The Extensions of Man (1964) –technologie oorzaak veranderingen in gedrag en sociale context  Bijvoorbeeld –time binding media: chronologische ordening, collectivistisch, traditie (b.v. orale cultuur: spraak) –space binding media: categorische ordening, individualistisch, expansie (b.v. schriftcultuur)

Kritiek technologisch determinisme  Reductionistisch  Monocausaal  Technologisch imperatief  Vergelijk ook: biologisch of economisch determinisme  Geen ‘mono-technologie’  Historische, culturele inbedding

CMC: relatie technologie, maatschappij, cognitie, interactie: Sociaal constructivisme  Sociaal constructivisme (Bourdieu, Bijker) –Historische, culturele, sociale, economische context –Functie en betekenis van techniek worden geconstrueerd –Niet techniek zelf, maar gebruik van techniek brengt verandering –Ontwikkeling vindt plaats in ‘struggle between invention and appropriation’

Kritiek sociaal constructivisme  Media niet neutraal, kunnen gedrag vormen –Linguistisch register en /chat Yates(1996) –Vocabulair –Pronomina –Modaliteit Collot & Belmore(1996) –informatiedichtheid –verhalend –explicietheid –Gebruik schrifttekens emoticons

CMC: relatie technologie, maatschappij, cognitie, interactie: Sociaal realisme  Sociaal realisme –Tweerichtingverkeer –Effectrelaties onderhevig aan verandering

Relaties techniek – gedrag in onderzoek  effect: kanaaleigenschappen op parameters van communicatie (determinisme)  context: gebruik van CMC: wie/wat/waarvoor/hoe/waarde (constructivisme)  functionaliteit van CMC-tools voor bepaalde communicatieve taken (instrumentalisme)

Relatie techniek - gedrag technologi e is neutraal ja nee Instrumentalisme: “ontwerpers bepalen technologie” Technologisch determinisme: “techniek bepaalt ons” Sociaal constructivisme: “maatschappelijke en sociale context bepalen technologie” Sociaal realisme: “mens en techniek bepalen elkaar”

CMC: opzet  Thema colleges –Interpersoonlijke communicatie –Communicatie in en tussen groepen –Online communities –Groupware: introductie, typologie systemen, TAM –Groupware: ondersteuning van teams, task fit –Gastcollege Game Studies (?)  Werkgroepen: –Consult opdracht Zie planning opdracht, vragen van te voren mailen! –Close reading: let op: verandering in planning! Week 38, 42 en/of misschien 43 inschrijven per naar studentassistent week 37, 41 en/of misschien 42

CMC 2007: eisen  Inspanningsverplichting: deadlines respecteren!  2 toetsen + groepsopdracht –Gemiddelde toetsten = 60% –Groepsopdracht = 40% –Beide >=5.5  Toetsen: maandag week 40 en week 44 –tijd, locatie worden nog bekend gemaakt! –open boek, multiple choice + open vragen –stof: literatuur + colleges van weken ervoor

Wekelijkse tijdsbesteding CMC  Colleges: 2 uur  Literatuur, incl. close reading: uur (voorbereiding tentamen 2 uur)  Opdracht, incl. consult + minimaal 2 – 4 uur gaming: 6 – 8 uur

CMC 2007: website  Nieuws: aankondigingen, eventuele veranderingen in planning  Weekindeling  Opdrachten: onderzoeksopdracht + bronnen  Werkgroepen: samenstelling groepjes en indeling in werkgroepen –Kan dus afwijken van education-pagina!  Spreekuur studentassistent(en)  BSCW: maak groepsfolder in Global Folder: team naam (= guild name)

CMC: groepsopdracht: onderzoek multi-player game communities  Evaluatie ontwerp: verdiepen en uitbreiden  Uitbreiding toepassingsgebieden  Belang OLC  Toegankelijkheid  Afsluiting –Poster, rapport  Meer info a.s. woensdag (verplichte aanwezigheid)

Opdracht: onderzoeksvraag  Wat is het verschil tussen competitieve en coöperatieve games t.a.v. de ontwikkeling van sociaal kapitaal in relatie tot game- design? –vanuit individueel perspectief –vanuit groepsperspectief –vanuit community perspectief  Games: multi-player (role playing) gaming communities

Planning  Inschrijving team + game/community: sluiting maandag 17 september  Deliverable 1 onderzoeksopzet: 28 september  Survey online: woensdag 3 oktober  Deliverable 2 verwerking eerste resultaten: 12 oktober  Survey sluiten: maandag 15 oktober  Concept in BSCW voor peer feedback: zo’n volledig mogelijk tussentijds rapport: maandag 22 oktober  Peer feedback: woensdag 31 oktober  Postersessies: woensdag 7 november  Inleveren eindrapport: vrijdag 9 november

Inschrijven groepsopdracht  Team: teamnaam, namen leden, studentnrs., cs- , contactpersoon  2 games: –multi (role) player –1 competitief + 1 coöperatief –Allebei wel/niet role playing