Methoden van Onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Constructies met passer en liniaal, origami en meccano
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen, voor iedereen vrij toegankelijk. Doel: Informeren over statistiek in klinisch onderzoek. Tijd: Derde.
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Statistiek II Deel 1.
NVMO 27 maart2013 NVMO Workshop OvO 27 maart 2013 Quasi-experimental study design and get the grant.
College 2 Between-subject en within-subject designs
Het prijs- of marktmechanisme
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Opvoedingsondersteuning: Oudercursussen en lastige pubers
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen, voor iedereen vrij toegankelijk. Doel: Informeren over statistiek in klinisch onderzoek. Tijd: Derde.
Verschillen in de taalontwikkeling…
Het vergelijken van twee populatiegemiddelden: Student’s t-toets
Tabellen Metingen schrijf je meestal op in een tabel
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Kwaliteit van meetinstrumenten
Experimenteel en quasi-experimenteel onderzoek
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
toetsen voor het verband tussen variabelen met gelijk meetniveau
Verschilmetingen Geraldine Clarebout CIP&T / itec K.U.Leuven Studiedag OOF project: Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges09/02/2010.
Jong geleerd, fout gedaan?
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
Experimenteel Design Prof. Dr. S. Van Dongen
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
Gegevensverwerving en verwerking
Meervoudige lineaire regressie
Twee-factor Variantie-analyse
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
CSE Vaardigheden.
Hoofdstuk 9 Verbanden, correlatie en regressie
Het onderzoeksontwerp
Workshop Onderzoeksontwerp
Vormen van studie (ontwerp)
Leren met meer effect I en II
Methodologie & Statistiek I Verband tussen twee variabelen 3.1.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 2. Programma Opzet: 1. Vragen over het afgelopen hoorcollege 2. Vragen over de leesstof (studieboek en essay Popper uit.
METHODEN 1 Jules Ellis. Organisatie Ik = Jules Ellis Spreekuur: Dinsdag 15: :30. Syllabus , reader , supplement Zelfstudieopdrachten.
H2 Lineaire Verbanden.
Nederlands tijdschrift voor Diabetologie
Gemeenschapsdienst en recidive een vergelijking met de traditionele jeugdbeschermingsmaatregelen (Tijdschrift voor Criminologie : Geudens Hilde) Vanoverbeke.
Partiële r² Predictie van y gebaseerd op z alleen
Controle van bijkomende variabelen
Experimentele designs en resultaten
Baarde en de goede Hoofdstuk 3: Onderzoekstype
Hoorcollege 3 Samenhang tussen variabelen
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Rechte lijnen: lineair verband. Een lijn is een verzameling van punten.
Impliciete en expliciete druggerelateerde cognities in een Ecological Momentary Assessment setting Reshmi Marhe 1 Ingmar Franken 1 Andrew Waters 2 1 Erasmus.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Minder moe door verbetering van het lichaamsbewustzijn?
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Inleiding onderzoeks- methodologie (196215) - Hoorcollege 6 -
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 9 Analyseren. Analyseren van data verzamelde data analyse resultaten conclusies Doel: ordenen van data om antwoord op.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Behandeling. Moet elke behandeling getoetst? Plausibel mechanisme: carotisbypass?
Grafische vergelijking meetmethoden
Observeren rapporteren
Toetsing Vakdidactiek 2.
Evaluatie armoedebeleid Amsterdam
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Observeren rapporteren
Transcript van de presentatie:

Methoden van Onderzoek Hoorcollege 2: Onderzoeksontwerp

Onderzoeksontwerpen Interne validiteit: éénduidigheid relatie afhankelijke onafhankelijke variabele Veel problemen met interne validiteit kun je oplossen met het onderzoeksdesign Weergave ondezoeksontwerpen: O: observatie X: Manipulatie (R): Randomisatie (M): Matching

One shot case Interne validiteit Voorbeelden: Houtkoop (1991) Examens Fiets X O

Examenprestaties

One shot case Interne validiteit Voorbeelden: Houtkoop (1991) Examens Fiets X O

Validiteitsbedreigende factoren: Geschiedenis Rijping Instrumentatie Selectie Uitval Regressie naar het gemiddelde

Eén-groep-voortoets-natoets-ontwerp: Voorbeeld: Economie Hoorcolleges O X

Voortoets-natoets-controle-groep-ontwerp (1) Voorbeeld: Onderwijsonderzoek Controlegroep hoorcolleges O X

Voortoets-natoets-controle-groep-ontwerp (2) Voorbeeld: Observerend leren (R) O X

Voortoets-natoets-controle-groep-ontwerp (3) Effect voormeting? Hoe goed kun je A? Hoe goed kun je B? Etc.

Twee problemen voormeting: Maakt duidelijk wat belangrijk is Veel dingen ‘denk’ je dat je kan, maar … Dus: voormeting lastig

Solomon-vier-groepen-ontwerp Is er een effect van voormeting? Vergelijk (3+4) en (5+6) Groep Voormeting Manipulatie Nameting I Ja (1) Nee Ja (3) II Ja (2) Ja Ja (4) III Ja (5) IV Ja (6)

Solomon-vier-groepen-ontwerp Is er een effect van de manipulatie? Vergelijk (3+5) en (4+6) Groep Voormeting Manipulatie Nameting I Ja (1) Nee Ja (3) II Ja (2) Ja Ja (4) III Ja (5) IV Ja (6)

Natoets-controle-groep-ontwerp Voorbeelden: Fooi serveersters (R) X O1 O2

Vier serveersters 2 in de experimentele- en 2 in de controle-conditie Manipulatie Fooi Herhalen bestelling Geen herhaling

Herhaalde metingen: Voorbeeld: Effect implantaten op horen/taal-leren X O5 O6 O7 O8

Leren ‘tijd’ en ‘aspect’ Spaans Panel designs Leren ‘tijd’ en ‘aspect’ Spaans O1 X O2 O3 O4 O5 O6

Manipulatie

Simpel: één onafhankelijke variabele Complex: twee onafhankelijke variabelen Complexer: drie onafhankelijke variabelen Super complex: vier … Ondoenlijk: vijf …

Factoriële designs: Twee of meer onafhankelijke variabelen Serveersters: Herhalen bestelling (ja vs nee) Glimlachen (ja vs nee) 2x2 factorieel ontwerp

Factoriële designs: Twee of meer onafhankelijke variabelen Onderwijstijd: 1 vs 4 uur Setting: individueel vs groepsgewijs 2x2 factorieel ontwerp

Onderwijstijd 1 uur 4 uur Totaal Setting Individueel In groepjes

Hoofd-effect Onderwijstijd 1 uur 4 uur Totaal Setting Individueel GEM In groepjes Hoofd-effect

Hoofd-effect Hoofdeffect Onderwijstijd 1 uur 4 uur Totaal Setting Individueel GEM In groepjes Hoofd-effect Hoofdeffect

Interactie-effect Hoofd-effect Hoofdeffect Onderwijstijd 1 uur 4 uur Totaal Setting Individueel GEM In groepjes Interactie-effect Hoofd-effect Hoofdeffect

Hoofd-effect Hoofdeffect Onderwijstijd 1 uur 4 uur Totaal Setting Individueel 6 8 7 In groepjes 4 5 Hoofd-effect Hoofdeffect

Hoofd-effect Hoofdeffect Onderwijstijd 1 uur 4 uur Totaal Setting Individueel 5 9 7 In groepjes Hoofd-effect Hoofdeffect

Hoofd-effect Hoofdeffect Onderwijstijd 1 uur 4 uur Totaal Setting Individueel 4 9 7 In groepjes 6 5 Hoofd-effect Hoofdeffect

Hoofd-effect Hoofdeffect Onderwijstijd 1 uur 4 uur Totaal Setting Individueel 5 7 6 In groepjes Hoofd-effect Hoofdeffect

Hoofd-effect Hoofdeffect Onderwijstijd 1 uur 4 uur Totaal Setting Individueel 5 7 6 In groepjes Hoofd-effect Hoofdeffect

Hoofd-effect Hoofdeffect Onderwijstijd 1 uur 4 uur Totaal Setting Individueel 7 In groepjes 5 6 Hoofd-effect Hoofdeffect

Factoriële ontwerpen: Opgezet om interactie-effecten aan te tonen Interactie-effect significant? Hoofdeffecten betekenisloos

Alleen hoofdeffecten: Interactie-effect: Lijnen lopen niet parallel Alleen hoofdeffecten: Lijnen lopen parallel

Interpretatie: Maak een tekening Let op! Formuleer in termen van beide onafhanke-lijke variabelen

Setting: Individueel vs groepsgewijs Onderwijstijd: 1, 2 en 4 uur Setting: Individueel vs groepsgewijs 3x2 factorieel ontwerp Geslacht: Jongens vs. meisjes 3x2x2 factorieel ontwerp

Effect brooddiëet Ontwerp: Conclusie: Brooddieet werkt Zowel ♂ als ♀ in steekproef. Dus: werkt evengoed voor ♂ als ♀ Gewicht Brooddieet 70 Ja 50 Nee

Uitgesplitst naar sekse Voor Dieet Na ♂ 75 Nee 95 85 Ja ♀ 65 55 45 Wat is hier aan de hand?

Conclusie: Wel generaliseren over de hele groep Generalisatie van steekproef naar populatie Niet generalisaren naar specifieke (sub)steekproeven

Effect sesamstraat op schoolprestaties? Geen design uit de kast te trekken! Probleem Quasi-exeperimenteel onderzoek

Leerlingen gaan voor uit! Ze kennen meer letters Ze kennen steeds meer cijfers Effect Sesamstraat? Uitsplitsen naar kijkfrequentie Vergelijken met gegevens broertjes en/of zusjes

Correlationeel onderzoek Verbanden: Relatie SES en schoolprestaties Relatie vooropleiding en studiesucces Relatie IQ en inkomen Relatie motivatie en prestaties Geen oorzaak-gevolg relatie

Correlatiecoëfficiënt: Maximaal 1: perfect positief verband Minimaal -1: perfect negatief verband 0: geen relatie Correlatie tussen motivatie en prestaties circa 0.30

rmotivatie, prestaties = 0.30 Motivate < - > Prestaties Onderzoek

M1 M2 r r P1 P2 Tijdstip 1 Tijdstip 2

M1 M2 r r P1 P2 Tijdstip 1 Tijdstip 2

M1 > 0.3 M2 0.0 0.0 r r P1 P1 > 0.5 Tijdstip 1 Tijdstip 2

Conclusie Prestaties -> Motivatie Prestaties <- Motivatie

The End Daan, Daniël, Maurice