Schrappen PO? Dat nooit! 16e Nationale Wiskunde Dagen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Edushock leerfestival
Advertisements

Wiskunde op het VWO Kies je voor je profielwiskunde of wil je meer?
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Eindwerk zesde jaar.
Hogere denkvaardigheden
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Projectweek.
KV ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving (nog besloten site)
De Wiskunde B-Dag 2002.
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Interactie met TI-Interactive Paul Drijvers 20 augustus 2002.
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
De grafiek van een machtsfunctie
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
1 het type x² = getal 2 ontbinden in factoren 3 de abc-formule
Beelden om te kiezen Docentendag Politicologie Elly te Molder & Juul Willen Donderdag 31 oktober 2013.
Rashida Abdoelkadir & Noureddine El Amiri
Welkom H3b!  (het wordt niet gemakkelijk…) huiswerk...  pak agenda en noteer bij ma 14 september 6e lesuur:  lezen tb 3 tm 7 maken en controleren.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
31 Breuken scheuren Acht repen scheuren. Repen verdelen.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Al doende leren training docenten
CENTRAAL SCHRIFTELIJK EINDEXAMEN mei 14:00 uur: voorlichting 5 havo en 6 vwo.
Voorlichtingsavond VWO 6 16/9/2013. Programma Onderwijstijd Profielwerkstuk Schoolexamen P.T.A. Voortgang Begeleiding Het centraal examen.
–20 4 –2b opgave 20 –160ab · –200b = 8ab · –20 = –20 · 10b = 4 · –5 =
Computers op Sint Ursula S.G.Sint Ursula februari 2003.
Rekenbeleid
Veldwerk bovenbouw havo en vwo
Praktische Opdracht Wiskunde
NLT modules en excellentiebevordering
1 Cultureel zelfportret
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
ontdek wat jij kunt bereiken
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Rekenen Gebruikersbijeenkomsten najaar 2010.
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 26 april 2010.
Ver(delen) (ver)schuiven (ver)draaien (ver)werken
Centraal Examen havo / vwo 2015
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Praktijkervaring en reflectie
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Wiskunde in de bovenbouw havo
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Uitgeverij Malmberg Presentatie Wouter Westerkamp.
Digitale vaardigheden in je les. Yvon Bom Kellebeek College.
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Paspoort griekse goden
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Sleutels, codes en aanwijzingen
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
E health, Domotica en E-learning
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Schrappen PO? Dat nooit! 16e Nationale Wiskunde Dagen een familie van lijnen 16e Nationale Wiskunde Dagen 5&6 februari 2010 Rob van Oord CoeneCoop College Waddinxveen Opmaak Achtergrond kleurbalk aanklikken Opvuleffecten • Diagonaal omhoog

Wat ontbreekt op de … ? 1 2 3 4 H V H V 1 2 3 4 H V …

Hoedje Van Papier

Waarom een PO? samenwerken met anderen anders dan een som uit het boek zelf iets uitzoeken / ontdekken geeft een kick leuk om te doen / ontwikkelen van doorzettingsvermogen eindtermen voor het CE

Algemene vaardigheden A1: schriftelijk / mondeling communiceren reflecteren / belangstelling wekken A2: probleem in wiskundige context analyseren A3: rekenkundige / algebraïsche / deductieve vaardigheden, waar nodig met gebruik van ICT

Hoe organiseer je een PO? ruimte in de lessen creëren durf het aan / geef het de tijd welke opdracht kies je groepjes maken zelf laten kiezen/indeling door docent meetellen (in PTA) vaker doen (liefst vanuit de onderbouw)

Verbanden zoeken druk x uit in a druk y uit in a druk y uit in x ( x, y) 0,25 ( 2 , 1 ) 0,5 (1,41; 1,41) 1 2 ( 1 , 2 ) 4 (0,71;2,83) ( 0,5; 4 ) druk x uit in a druk y uit in a druk y uit in x x = 1/a y = 2a y = 2/x

Wat komt er bij kijken? uitdagende opdracht goede instructie (eisen aan) verslag / presentatie beoordeling / puntenverdeling bespreking / evaluatie

Enkele mogelijkheden 4v: zebra en cheetah / fileprobleem lijn x lijn; paraboollijn; parabool x lijn 5v: wiskundeBdag / fileprobleem verpakkingen / konijnen en vossen meetkunde opdrachten 6v: zebraboekje / module wiskunde D

lijn x lijn = ??? x = x =  =

De voorbereiding Vijf beeldverhalen Toppen zoeken met VU-grafiek Geocadabra Grafische Rekenmachine

Toppen van een familie (met a) Tabel maken van xtop en ytop Relaties van xtop en ytop met a; gebruik een TRUC Kromme door de toppen

Welke TRUC ? a 1/a helling TRUC: 1/ANS .16667 -.0278 35.97 dus -1/36 1 1 -.999 2 .5 -.2499 3 .33333 -.1111 4 .25 -.0625 5 .2 -.04 .16667 -.0278 35.97 dus -1/36 .14286 -.0204 49.02 dus -1/49

Welke TRUC ? MATH 1:Frac a a helling TRUC kwadrateer 1 1 .49988=1/2 dus 1/4 2 1.4142 .35351 .12497 1/8 3 1.7321 .28865 .08331882 1/12 4 2 .24998=1/4 dus 1/16 5 2.2361 .2236 .04999696 1/20

nwd 16 en nu jullie ! aan de slag !

Maak een keuze: De vijf beeldverhalen Voorbeelden van de leerlingen bijlagen 1 en 2 Kromme door toppen + parabool x lijn bijlage 3 bovenste tabel + bundels op de GR Voorbeelden van de leerlingen bijlage 3, andere tabellen De opdracht en de beoordeling bijlagen 4 en 5

Even napraten mag/moet de PO wiskunde blijven? belangstelling voor digitale versie? belangstelling voor digitale opgave? belangstelling voor een gastles? schrijf je naam op de intekenlijst of mail naar: robvanoord@tiscali.nl

einde dank jullie voor je inzet en aandacht rob van oord coenecoopcollege waddinxveen