Schrappen PO? Dat nooit! 16e Nationale Wiskunde Dagen een familie van lijnen 16e Nationale Wiskunde Dagen 5&6 februari 2010 Rob van Oord CoeneCoop College Waddinxveen Opmaak Achtergrond kleurbalk aanklikken Opvuleffecten • Diagonaal omhoog
Wat ontbreekt op de … ? 1 2 3 4 H V H V 1 2 3 4 H V …
Hoedje Van Papier
Waarom een PO? samenwerken met anderen anders dan een som uit het boek zelf iets uitzoeken / ontdekken geeft een kick leuk om te doen / ontwikkelen van doorzettingsvermogen eindtermen voor het CE
Algemene vaardigheden A1: schriftelijk / mondeling communiceren reflecteren / belangstelling wekken A2: probleem in wiskundige context analyseren A3: rekenkundige / algebraïsche / deductieve vaardigheden, waar nodig met gebruik van ICT
Hoe organiseer je een PO? ruimte in de lessen creëren durf het aan / geef het de tijd welke opdracht kies je groepjes maken zelf laten kiezen/indeling door docent meetellen (in PTA) vaker doen (liefst vanuit de onderbouw)
Verbanden zoeken druk x uit in a druk y uit in a druk y uit in x ( x, y) 0,25 ( 2 , 1 ) 0,5 (1,41; 1,41) 1 2 ( 1 , 2 ) 4 (0,71;2,83) ( 0,5; 4 ) druk x uit in a druk y uit in a druk y uit in x x = 1/a y = 2a y = 2/x
Wat komt er bij kijken? uitdagende opdracht goede instructie (eisen aan) verslag / presentatie beoordeling / puntenverdeling bespreking / evaluatie
Enkele mogelijkheden 4v: zebra en cheetah / fileprobleem lijn x lijn; paraboollijn; parabool x lijn 5v: wiskundeBdag / fileprobleem verpakkingen / konijnen en vossen meetkunde opdrachten 6v: zebraboekje / module wiskunde D
lijn x lijn = ??? x = x = =
De voorbereiding Vijf beeldverhalen Toppen zoeken met VU-grafiek Geocadabra Grafische Rekenmachine
Toppen van een familie (met a) Tabel maken van xtop en ytop Relaties van xtop en ytop met a; gebruik een TRUC Kromme door de toppen
Welke TRUC ? a 1/a helling TRUC: 1/ANS .16667 -.0278 35.97 dus -1/36 1 1 -.999 2 .5 -.2499 3 .33333 -.1111 4 .25 -.0625 5 .2 -.04 .16667 -.0278 35.97 dus -1/36 .14286 -.0204 49.02 dus -1/49
Welke TRUC ? MATH 1:Frac a a helling TRUC kwadrateer 1 1 .49988=1/2 dus 1/4 2 1.4142 .35351 .12497 1/8 3 1.7321 .28865 .08331882 1/12 4 2 .24998=1/4 dus 1/16 5 2.2361 .2236 .04999696 1/20
nwd 16 en nu jullie ! aan de slag !
Maak een keuze: De vijf beeldverhalen Voorbeelden van de leerlingen bijlagen 1 en 2 Kromme door toppen + parabool x lijn bijlage 3 bovenste tabel + bundels op de GR Voorbeelden van de leerlingen bijlage 3, andere tabellen De opdracht en de beoordeling bijlagen 4 en 5
Even napraten mag/moet de PO wiskunde blijven? belangstelling voor digitale versie? belangstelling voor digitale opgave? belangstelling voor een gastles? schrijf je naam op de intekenlijst of mail naar: robvanoord@tiscali.nl
einde dank jullie voor je inzet en aandacht rob van oord coenecoopcollege waddinxveen