Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
De arbeidszorgmedewerker in Vlaanderen in beeld - enkele cijfers Globaal beeld van 'de arbeidszorgmedewerker' 2012 (algemene cijfers, profiel, context)
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Overzicht recent onderzoek Annemarie van Langen, ITS/RU
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Meisjes en Technisch Ontwerpen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
België en de wereldhandel: Wat is de reden van de achteruitgang? Hoe kan de situatie worden verholpen? Guy Quaden Gouverneur ICC Belgium, 3 mei 2010.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Topografie nakijken ! Topografie leren !.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Afrika: Topo nakijken en leren.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Cijfers Zorg en Gezondheid
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
België Bulgarije Cyprus Denemarken Duitsland Estland Finland Frankrijk
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Italië 1973
0 HJ Breen Wisselbeker Seizoen Veld en Zaal minst gepasseerde keeper/keepster Geldrop, dinsdag 19 juni 2012.
Bètastimulering: extra aandacht voor meisjes - Cijfers uit het Universum programma - Rob Bilderbeek UP-Conferentie ‘Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek’
Verschil in beroepsperspectieven Cocky Booy 15 april 2010 Expertmeeting voor VMBO-Ambitiescholen.
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 9 Het eerste bijbod 1Contract 1, hoofdstuk 9.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Duid het juiste land aan
GENDER in het basisonderwijs Doorbreking van seksestereotiepe beelden Cocky Booy 22 maart 2010 Hanzehogeschool Groningen.
MEISJES ALS STRALEND MIDDELPUNT IN UW REGIONALE SAMENWERKING.
Transcript van de presentatie:

Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk? VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek

Leerlingen vmbo Verdeling m/j over de sectoren, 2008/2009 bron: Platform Bèta Techniek, CBS Statline Landbouw 12% Economie 31 % Techniek 50% Zorg & Welzijn 7% Zorg & Welzijn 54% Economie 26% Landbouw 15% Techniek 5% meisjes (N=38.096) jongens (N=44.275)

Leerlingen havo 4 Verdeling m/j over de profielen, 2008/2009 bron: Platform Bèta Techniek CM 30% EM 42% NG 22% NT 7% CM 7% EM 51% NG 15% NT 27% meisjes (N=28.975) jongens (N=28.910)

Leerlingen vwo 4 Verdeling m/j over de profielen, 2008/2009 bron: Platform Bèta Techniek CM 4% EM 34% NG 17% NT 45% CM 16% EM 33% NG 28% NT 23% meisjes (N=23.092) jongens (N=19.798)

Havo Vwo Jongens N-profiel 71 % 69 % Meisjes 23 % 38 % Doorstroom naar bètatechnische vervolgopleiding HO 08-09 (cluster1&2) bron: Platform Bèta Techniek Havo Vwo Jongens N-profiel 71 % 69 % Meisjes 23 % 38 %

Roemenië 57% Italië 50% Portugal 48% Zweden 43% Ierland Finland 40% VS Percentage vrouwelijke studenten in beta/technische opleidingen in het HO (science, math, computing) (ISCED 5-6) in 2007 Roemenië 57% Italië 50% Portugal 48% Zweden 43% Ierland Finland 40% VS 39% IJsland 38% EU (27) GB 37% Frankrijk 36% Duitsland 35% Denemarken Spanje 34% België 30% Zwitserland 29% Japan 25% Nederland 16% Bron : Eurostat, 2009

Factoren van invloed op de keuze..… Zelfbeeld (On)bekendheid met opleidingen en beroepen/functies Invloeden vanuit de omgeving

Rolmodellen speeddaten

Verschillen tussen meisjes en jongens wat betreft rekenen (groep 6), TIMSS-2007 Nederland staat op een 9e plaats in deze internationale lijst van 36 landen. Alleen leerlingen uit Aziatische landen zijn significant beter. Nederlandse jongens zijn significant beter in rekenen dan Nederlandse meisjes, hoewel het verschil klein is. Meisjes hebben veel minder vertrouwen in hun rekenvaardigheden dan jongens Bron TIMSS –2007, 2008

Verschillen tussen meisjes en jongens wat betreft wiskunde (leerjaar 2), TIMSS-2003 In 9 van de 46 deelnemende landen scoren meisjes hoger dan jongens en in andere 9 landen scoren jongens hoger dan meisjes.(In de overige deelnemende landen waren er geen verschillen.) Er zijn geen significante verschillen in de wiskundeprestaties van Nederlandse meisjes en Nederlandse jongens. Meisjes hebben veel minder vertrouwen in hun wiskundevaardigheden dan jongens. Bron TIMSS –2003, 2004

Verschillen tussen 15 jarige jongens en meisjes in wiskundescores, OESO-2003

Verschil in zelfbeeld tussen 15 jarige jongens en meisjes t. a. v Verschil in zelfbeeld tussen 15 jarige jongens en meisjes t.a.v. wiskunde, OESO-2003

Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk? www.vhto.nl