Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk? VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek
Leerlingen vmbo Verdeling m/j over de sectoren, 2008/2009 bron: Platform Bèta Techniek, CBS Statline Landbouw 12% Economie 31 % Techniek 50% Zorg & Welzijn 7% Zorg & Welzijn 54% Economie 26% Landbouw 15% Techniek 5% meisjes (N=38.096) jongens (N=44.275)
Leerlingen havo 4 Verdeling m/j over de profielen, 2008/2009 bron: Platform Bèta Techniek CM 30% EM 42% NG 22% NT 7% CM 7% EM 51% NG 15% NT 27% meisjes (N=28.975) jongens (N=28.910)
Leerlingen vwo 4 Verdeling m/j over de profielen, 2008/2009 bron: Platform Bèta Techniek CM 4% EM 34% NG 17% NT 45% CM 16% EM 33% NG 28% NT 23% meisjes (N=23.092) jongens (N=19.798)
Havo Vwo Jongens N-profiel 71 % 69 % Meisjes 23 % 38 % Doorstroom naar bètatechnische vervolgopleiding HO 08-09 (cluster1&2) bron: Platform Bèta Techniek Havo Vwo Jongens N-profiel 71 % 69 % Meisjes 23 % 38 %
Roemenië 57% Italië 50% Portugal 48% Zweden 43% Ierland Finland 40% VS Percentage vrouwelijke studenten in beta/technische opleidingen in het HO (science, math, computing) (ISCED 5-6) in 2007 Roemenië 57% Italië 50% Portugal 48% Zweden 43% Ierland Finland 40% VS 39% IJsland 38% EU (27) GB 37% Frankrijk 36% Duitsland 35% Denemarken Spanje 34% België 30% Zwitserland 29% Japan 25% Nederland 16% Bron : Eurostat, 2009
Factoren van invloed op de keuze..… Zelfbeeld (On)bekendheid met opleidingen en beroepen/functies Invloeden vanuit de omgeving
Rolmodellen speeddaten
Verschillen tussen meisjes en jongens wat betreft rekenen (groep 6), TIMSS-2007 Nederland staat op een 9e plaats in deze internationale lijst van 36 landen. Alleen leerlingen uit Aziatische landen zijn significant beter. Nederlandse jongens zijn significant beter in rekenen dan Nederlandse meisjes, hoewel het verschil klein is. Meisjes hebben veel minder vertrouwen in hun rekenvaardigheden dan jongens Bron TIMSS –2007, 2008
Verschillen tussen meisjes en jongens wat betreft wiskunde (leerjaar 2), TIMSS-2003 In 9 van de 46 deelnemende landen scoren meisjes hoger dan jongens en in andere 9 landen scoren jongens hoger dan meisjes.(In de overige deelnemende landen waren er geen verschillen.) Er zijn geen significante verschillen in de wiskundeprestaties van Nederlandse meisjes en Nederlandse jongens. Meisjes hebben veel minder vertrouwen in hun wiskundevaardigheden dan jongens. Bron TIMSS –2003, 2004
Verschillen tussen 15 jarige jongens en meisjes in wiskundescores, OESO-2003
Verschil in zelfbeeld tussen 15 jarige jongens en meisjes t. a. v Verschil in zelfbeeld tussen 15 jarige jongens en meisjes t.a.v. wiskunde, OESO-2003
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk? www.vhto.nl