Nieuwe Scheikunde Het nieuwe programma moest  Uitgaan van een context-concept benadering  Laten zien dat bij wetenschappelijk onderzoek geen scheidslijnen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Open-up / over de streep
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Warmte Hoofdstuk 4 Nova Klas 2HV.
Presentatie over Cyberpesten
Paragraaf 2 van hoofdstuk 2: Warmtebronnen
Warmte Hoofdstuk 4 Nova Klas 2V.
Het atoom Natuurwetenschappen T4 - Marc Beddegenoodts, Sonja De Craemer - Uitgeverij De Boeck.
Atomen , moleculen en reactieschema
Van reactieschema tot reactievergelijking
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Satan was een belangrijke Cherub met de naam Lucifer.
Moleculen en atomen Hoofdstuk 7.
De vier kaarsen.
Relationship Macbeth and Lady Macbeth
Jezus houdt van alle dove kinderen
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Alchemie: Grieken en middeleeuwen
Stoffenmoleculen Om te kunnen verklaren dat stoffen bepaalde stofeigenschappen hebben gebruiken we een modelvoorstelling De molecuultheorie: stoffen bestaan.
Stoffen, moleculen en atomen
Reactiesnelheid 1 4 Havo/VWO.
Hoofdstuk 2 Samenvatting
Hoofdstuk 2 Paragraaf 2 Ontleden Klas 3.
Transport van warmte-energie
Atomen , moleculen en reactieschema
Reacties en reactievergelijkingen
Godsdienst 1 1.
enzymen: katalysator Enzymen
ASSIMILATIE Basisstof 3 en 4.
Lesplanning Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent 2.4 Zelfstandig werken, met radio?? Afsluiting van de les. Lokaal verlaten.
Consciously, we teach what we know;
Powerpoint presentatie Natuurkunde § 1.1 & 1.2
Pijl rechts: verder pijl links: terug Kloppend maken In een reactieverglijking moet van elke atoomsoort voor en na de pijl evenveel atomen zijn Dus alle.
3T Nask2 4 nieuwe stoffen maken
Reactievergelijkingen Klas 3
Interpreteren van data
pijl rechts: verder pijl links: terug
Reactievergelijkingen kloppend maken 2
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
STOFFEN – HET MOLECUULMODEL
1.5 De snelheid van een reactie
Programmeer les voor gevorderden
Waar haal je de energie vandaan?
Marc Bremer Scheikunde Marc Bremer
Psychology of Courage Frustratie Tolerantie
Chemische bindingen Kelly van Helden.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie ©1994 Mercy Publishing Kingsway’s Thankyou Music 1/8 SWEET WIND (David Ruis) 1. There’s a wind.
In deze presentatie ga je wederom kijken hoe het DNA wordt
Scheikunde 4 W&L.
Rube Goldberg wedstrijd (kettingreactie)
Formules, vergelijkingen en mol (en)
welkom op de Kerstviering van de Koningin Julianaschool
Metalen & opfris molberekeningen Scheikunde Niveau 4 Jaar 1 Periode 3 Week 2.
Reactievergelijkingen Een kwestie van links en rechts kijken.
(Moleculair) Mechanistisch Redeneren Een centrale denkwijze in de bètavakken Dr. ir. Marc van Mil Post-doc onderwijsinnovaties Biomedische Wetenschappen.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Rekenen aan reacties 4 Scheikunde Niveau 4 Jaar 1 Periode 3 Week 6.
Sluizen Inhoud: Sluizen in Wildervank Bovenste middelste benedenste verlaat.
Voeren en verzorgen Klas D21 MBO Doetinchem
3.5 van reactieschema naar Reactievergelijking
8.4 Moleculen en atomen Praktikum 36: Vragen:
Klas DD31 en DD41 MBO Doetinchem
8.8 Verbrandingsreacties
Diffusie § 10.2 pg 98.
Reactievergelijkingen kloppend maken.
Structuurveranderingen van stoffen
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Rekenen in andere vakken
H7 Materie §2 Het deeltjesmodel
H7 Materie §2 Het deeltjesmodel
Transcript van de presentatie:

Nieuwe Scheikunde Het nieuwe programma moest  Uitgaan van een context-concept benadering  Laten zien dat bij wetenschappelijk onderzoek geen scheidslijnen tussen de betavakken bestaan.

Nieuwe Scheikunde Maar ook Nadruk leggen op leren begrijpen van de chemie, meer expliciet: de chemische denkwijze aanleren: heen en weer denken tussen macrowereld en deeltjesmodel. Leiden tot een meer logische ordening van de vakbegrippen

jiggling and wiggling Feynman doet in 1963 een veel geciteerde uitspraak: "Everything that living things do can be understood in terms of the jiggling and wiggling of atoms" Erg overmoedig.

Museumstukken Uit een cursus Molecular Dynamics Even though we know matter consists of interacting particles in motion at least since Boltzmann in the 19th century, many still think of molecules as rigid “museum models”.

Museumstukken? Voorbeeld Klas 3 verbrandingsreacties, vuur …. Bv hout verbrandt Daar valt veel over te vertellen. We leren onze leerlingen in ieder geval de reactievergelijking: C 6 H 10 O O 2  6 CO H 2 O

Feynmann over vuur Hij probeert die opvallende verschijnselen van vuur te begrijpen door zich voor te stellen wat er gebeurt met die atomen. Verder is hij niet bang om te simplificeren: koolstof en zuurstofatomen houden van elkaar. Feynman_Fun_to_Imagine_2_Fire.mp4 internetadres

Feynman focust op wat hij ziet en wat hij zich daarbij kan voorstellen Macro: brand, vuur, warmte, nieuwe stoffen Micro: warmtebeweging, botsen, nieuwe combinaties mogelijk, atomen met voorkeur

Vragen voor docenten bij verhaal Welk verhaal hoort in de derde klas: eerste, tweede, alle twee, of… ? Welk is “moeilijker”, welk is “chemischer”? Welk verhaal biedt mogelijkheden om te redeneren, te verklaren, argumenteren Welk verhaal biedt mogelijkheden om vragen te stellen

Lucifer Hoe krijg je hout aan het branden? Hoge Temperatuur Zijkant lucifersdoosje bevat fosfor: fosforatomen bij elkaar Luciferkop bevat kaliumchloraat: kalium-, chloor- en zuurstofatomen bij elkaar. Zuurstof- en fosfor-atomen “zitten verkeerd“, willen heel graag bij elkaar. Actie: kop met fosfor langs zijkant lucifersdoosje schuren. Wrijving geeft warmte, warmte zorgt voor meer beweging en botsingen. Fosfor en zuurstof kunnen bij elkaar komen, knallen op elkaar, veel warmte, heet.. Door de hitte reageren nu ook hout en zuurstof  Nog heter Vuur!

kettingreactie lucifers internetadres kettingreactie lucifers

Vragen voor leerlingen bij het verhaal: 1.Hoe kan de ene lucifer de andere aansteken? Als je een brandende lucifer met de kop omhoog houdt, gaat die uit. Hier branden ze allemaal helemaal af. 2.Waarom gaat een brandende lucifer die je met de kop omhoog houdt uit? 3.Waarom branden de lucifers hier wel helemaal af. Als het vuur dooft blijven zwarte stompjes over. 4.Uit wat voor materiaal bestaan die zwarte stompjes. 5.Er zit fosfor op de zijkant van het lucifersdoosje. Waarom geen koolstof? Ideeën? 6.Er zit gemalen glas in de luciferkop en op de rand van het luciferdoosje, waarom?

Is een kaars gewoon? Bekijk een brandende kaars goed of stel je hem voor Welke veranderingen neem je waar in en rond de pit? Beschrijf die veranderingen in termen van bewegende deeltjes. Wat zegt de vlam over het verbrandingsproces? (Zie volgende dia’s)

Feynmann pleit voor heen en weer denken Feynman Denken in deeltjes (Drie items) Internetadres

Jiggling en wiggling 50 Jaar later is Feynman’s jiggling and wiggling herontdekt door de biochemici: Molecular dynamics: met behulp van computers berekenen hoe een systeem van deeltjes verandert ten gevolge van het bewegen en botsen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de mechanica én chemische binding.

Eenvoudig model een koperatoom hecht zich aan een koper-rooster Let op de tijdschaal: seconde

Molecular dynamics Molecular dynamics probeert mbv van de bewegingswetten en bindingsmodellen te berekenen hoe atomen/moleculen bewegen en zich ordenen. Met name Hoe gaat het vouwen van eiwitten in zijn werk?

Vouwen eiwit Eiwit vouwen Protein_Folding-1.flvProtein_Folding-1.flv (lokaal) Watermoleculen niet weergegeven Internetadres: folding/simulation-of-millisecond-protein-folding-ntl9-from- foldinghome/

Zelforganisatie dubbellaag spontaneous self-assembly of dendrimeric surfactant molecules in water studied with coarse grain molecular dynamics. Bilayer_formation_through_molecular_self-assembly.mp4 De simulatie wordt circa vier miljard keer trager weergegeven dan het werkelijke proces volgens de berekening zou duren.