KV 22-02-02 ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving www.fi.uu.nl/adlo (nog besloten site)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Instrumentatie van ICT-gereedschap bij wiskunde
Advertisements

Excel in het voortgezet onderwijs
havo B Samenvatting Hoofdstuk 6
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Wiskunde op het VWO Kies je voor je profielwiskunde of wil je meer?
ICT in Marketing & Communicatie Hoe gebruiken wij de ICT middelen binnen de afdeling marketing & Communicatie.
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
ICT tussen hoop en vrees
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
ICT conferentie 10 februari 2011 ICT in de klas
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 2
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 11
Balansmethode.
Kwadratische verbanden
Schrappen PO? Dat nooit! 16e Nationale Wiskunde Dagen
De Wiskunde B-Dag 2002.
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Interactie met TI-Interactive Paul Drijvers 20 augustus 2002.
NVvW Wiskunde in 4 vwo in een digitale leeromgeving Paul Drijvers Freudenthal Instituut Ton Erich Oosterlicht College Carel van de Giessen Almende.
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 2
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 1
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 5
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 7
vwo A Samenvatting Hoofdstuk10
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 7
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 12
∙ ∙ f(x) = axn is een machtsfunctie O n even n oneven y y y y a > 0
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
1 het type x² = getal 2 ontbinden in factoren 3 de abc-formule
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
“Wisweb in alle klassen” november 2003
Welp op het ATC Ontwikkeling en implementatie van ict-wiskundeonderwijs.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
Vwo C Samenvatting Hoofdstuk 15. Formules en de GR Met de GR kun je bijzonderheden van formules te weten komen. Eerst plot je de grafiek. Gebruik eventueel.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
Interpreteren van data
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
TEACHERS TEACHING WITH TECHNOLOGY Toetsen met een lege GR.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Een werkstuk maken.
havo en vwo wiskunde B Wim Doekes
havo B Samenvatting Hoofdstuk 3
WISKUNDE IN DE TWEEDE FASE (Bovenbouw) HAVO Profiel: Vak: C&M Wi A (niet verplicht E&M Wi A N&G Wi A of Wi B N&T Wi B.
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Codetuts Academy Les 6 Module 2a Php Fundamentals 1.
Wiskunde in de bovenbouw havo
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
de verschillende soorten wiskunde
De grafische rekenmachine
Photoshop, Indesign en Illustrator
Wiskunde A of wiskunde B?.
Maar eerst van 4 formules de top berekenen
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
havo B Samenvatting Hoofdstuk 3
Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen. Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen.
Wat is het Office Pakket?
Installeren van het Office pakket vanuit Office 365 in Google Chrome
Wat is het Office Pakket?
Transcript van de presentatie:

KV ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving (nog besloten site)

KV Wat gaan we doen? 1. Inleiding over projectenInleiding over projecten 2. Demonstratie TI-InterActiveDemonstratie TI-InterActive 3. Zelf werken met vullingen in TI-InterActiveZelf werken met vullingen in TI-InterActive 4. Reacties, ervaringen en discussieReacties, ervaringen en discussie

KV Inleiding over projecten  PROO-onderzoek Algebra leren in een computeralgebra omgeving: ‘wetenschappelijk’ met TI-89  ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving (Adlo): meer gericht op dissiminatie / implementatie / praktijk met TI-Interactive

KV Nog even over PROO  TI-89  Computeralgebra: Algebraïsche bewerkingen, vergelijkingen exact oplossen, formules herschrijven, differentiëren, integreren,...

KV Adlo  Partners: Oosterlicht College Nieuwegein (penvoerder) Almende College Silvolde FI: Eve (sab), Peter, Willem (lio), Paul  Looptijd: aug 2000 – juli 2002  Doel: onderzoeken of digitale leeromgeving kan helpen om de kloof te overbruggen tussen algebra in onderbouw en algebra in tweede fase.

KV Opzet Adlo  Vwo-4 klassen een half jaaruur extra  Twee scholen, twee pakketten: TII en SN  Hardware (beamers, laptops)  Algebra-opdrachten

KV Wat is een digitale leeromgeving?  Terminologie: afwijkend van wat tegenwoordig gangbaar is. Misschien beter: Digitale wiskundeomgeving?  Functionaliteit:terugterug Tekst (‘Word’) Grafieken, tabellen/spreadsheet (‘GR’) Computeralgebra (‘Maple’) Internet access (‘Explorer’ + ‘Outlook’)  Geschikt voor digitaal lesmateriaal / werkstukken / PO voor wiskunde / exacte vakken.

KV Demonstratie TI-InterActive  Windows interface  Grafisch deel: TI-83 GR  Computeralgebra-deel: Derive ( = TI-89 en TI-92)  Zie  Demo terugterug

KV Practicum Tii  Ga naar ~FiShare/www/infogroups/adlo/lesmateriaal/tii en maak een keuze uit: draaiende lijnen: LijnenDraaien schuivende parabool: Parabool Spook: spook dancing ghost: DancingGhost  Of kijk op  Leerlingen hebben intro gehad!terugterug

KV Reacties, ervaringen en discussie  Reacties?  Ervaringen Ervaringen  Discussie

KV Ervaringen (1)  f(x) = (x - a) 2 + a  M:Hij verschuift van linksonder naar rechtsboven. [Vraag: hoe zie je a in de grafiek? A ziet het meteen:] A:Ik zie het al, de top ligt bij a. Zie je y=5 hier en de top is bij 5. M:OK, de top van de grafiek/ A:De y-coordinaat daarvan dus/ M:Nee want kijk dit is 5 [wijst y-coordinaat aan] en dit is 5 [x-coordinaat]. A:Ook, dus even proberen. [Schuift weer wat met de grafiek.] M:Ja het klopt wel/ A:2, (2, 2) M:de top van de grafiek/ A:y- en x-coordinaat zijn (?) als a.

KV Ervaringen (2) De vraag is welke waarde a heeft als (5/2, 5/2) de top is. T:Dat is bij a=2 1/2. J:Dat is altijd zo. P:Is dat altijd zo? J:Ja, bijvoorbeeld 3, je hebt hier 3 en 3. [Hij schuift de parameter naar 3 en ziet dat de top in (3, 3) zit.] P:Ok dus dat lijkt te kloppen. Is het ook voor negatieve a-tjes zo? T:Dat zal dus wel weer niet kloppen, dat zat er wel weer in. J:Ja, klopt wel, -3 en -3. [Heeft weer verschoven naar a = -3?] P:Kun je dat ook aan die formule zien?

KV Ervaringen (3)  In schuivende parabool: Leerling vervangt c door numerieke waarde.  Moeilijkheden met het invoeren van de functie: Ze willen wortel(a^2 - x^2) maar krijgen [wortel(a)]^(2-x^2) M:Kijk nu trekt ie dat ding [het wortelteken] wel door.