KV ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving (nog besloten site)
KV Wat gaan we doen? 1. Inleiding over projectenInleiding over projecten 2. Demonstratie TI-InterActiveDemonstratie TI-InterActive 3. Zelf werken met vullingen in TI-InterActiveZelf werken met vullingen in TI-InterActive 4. Reacties, ervaringen en discussieReacties, ervaringen en discussie
KV Inleiding over projecten PROO-onderzoek Algebra leren in een computeralgebra omgeving: ‘wetenschappelijk’ met TI-89 ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving (Adlo): meer gericht op dissiminatie / implementatie / praktijk met TI-Interactive
KV Nog even over PROO TI-89 Computeralgebra: Algebraïsche bewerkingen, vergelijkingen exact oplossen, formules herschrijven, differentiëren, integreren,...
KV Adlo Partners: Oosterlicht College Nieuwegein (penvoerder) Almende College Silvolde FI: Eve (sab), Peter, Willem (lio), Paul Looptijd: aug 2000 – juli 2002 Doel: onderzoeken of digitale leeromgeving kan helpen om de kloof te overbruggen tussen algebra in onderbouw en algebra in tweede fase.
KV Opzet Adlo Vwo-4 klassen een half jaaruur extra Twee scholen, twee pakketten: TII en SN Hardware (beamers, laptops) Algebra-opdrachten
KV Wat is een digitale leeromgeving? Terminologie: afwijkend van wat tegenwoordig gangbaar is. Misschien beter: Digitale wiskundeomgeving? Functionaliteit:terugterug Tekst (‘Word’) Grafieken, tabellen/spreadsheet (‘GR’) Computeralgebra (‘Maple’) Internet access (‘Explorer’ + ‘Outlook’) Geschikt voor digitaal lesmateriaal / werkstukken / PO voor wiskunde / exacte vakken.
KV Demonstratie TI-InterActive Windows interface Grafisch deel: TI-83 GR Computeralgebra-deel: Derive ( = TI-89 en TI-92) Zie Demo terugterug
KV Practicum Tii Ga naar ~FiShare/www/infogroups/adlo/lesmateriaal/tii en maak een keuze uit: draaiende lijnen: LijnenDraaien schuivende parabool: Parabool Spook: spook dancing ghost: DancingGhost Of kijk op Leerlingen hebben intro gehad!terugterug
KV Reacties, ervaringen en discussie Reacties? Ervaringen Ervaringen Discussie
KV Ervaringen (1) f(x) = (x - a) 2 + a M:Hij verschuift van linksonder naar rechtsboven. [Vraag: hoe zie je a in de grafiek? A ziet het meteen:] A:Ik zie het al, de top ligt bij a. Zie je y=5 hier en de top is bij 5. M:OK, de top van de grafiek/ A:De y-coordinaat daarvan dus/ M:Nee want kijk dit is 5 [wijst y-coordinaat aan] en dit is 5 [x-coordinaat]. A:Ook, dus even proberen. [Schuift weer wat met de grafiek.] M:Ja het klopt wel/ A:2, (2, 2) M:de top van de grafiek/ A:y- en x-coordinaat zijn (?) als a.
KV Ervaringen (2) De vraag is welke waarde a heeft als (5/2, 5/2) de top is. T:Dat is bij a=2 1/2. J:Dat is altijd zo. P:Is dat altijd zo? J:Ja, bijvoorbeeld 3, je hebt hier 3 en 3. [Hij schuift de parameter naar 3 en ziet dat de top in (3, 3) zit.] P:Ok dus dat lijkt te kloppen. Is het ook voor negatieve a-tjes zo? T:Dat zal dus wel weer niet kloppen, dat zat er wel weer in. J:Ja, klopt wel, -3 en -3. [Heeft weer verschoven naar a = -3?] P:Kun je dat ook aan die formule zien?
KV Ervaringen (3) In schuivende parabool: Leerling vervangt c door numerieke waarde. Moeilijkheden met het invoeren van de functie: Ze willen wortel(a^2 - x^2) maar krijgen [wortel(a)]^(2-x^2) M:Kijk nu trekt ie dat ding [het wortelteken] wel door.