Nationale Campagne Safe Surgery Checklist Eerste resultaten en doelstellingen van de federale overheid Stéphanie Maquoi Dr. Margareta Haelterman Louiza Van Lerberghe Dienst Acute, Chronische Zorg en Ouderenzorg FOD Volksgezondheid www.patient-safety.be qs@gezondheid.belgie.be
Overzicht Campagne 2011 Enquête Eerste resultaten Strategische doelstellingen
April 2011: Campagne “Goede Heelkunde is Veilige Heelkunde” Voorbereiding van de campagne WGO programma (www.safesurg.org) Oprichting van multidisciplinaire Taskforce Aanpassing van materiaal voor Belgische ziekenhuizen Symposia patiëntveiligheid 2009 et 2010 Verpreiding van materiaal SSCL: papieren versie, pdf versie en word versie Handleiding (2.500 exemplaren) Posters (1.000 exemplaren) Communicatie: TV, radio, kranten en websites Vraag aan de ziekenhuizen en aan de wetenschappelijke- en beroepsvereningen om zich te registreren op de website van de WGO.
ajouter pdf SSCL
Belgian Hospitals enrolled 26 Belgian Hospitals enrolled 26/03/2012
Stand van zaken 6 maanden na start campagne?
Enquête SSCL 3 delen Vrijwillige enquête Implementatie van de SSCL Campagne – communicatie Meten van de compliantie Vrijwillige enquête Coördinatie door operatiekwartier en kwaliteitscoördinator Antwoorden vóór 31-01-2012 a.h.v. XLS-formulier
Enquête SSCL deel 1 – implementatie van de SSCL : vragen Heeft uw instelling een CL geïmplementeerd? indien ja, welke? Wordt het gebruik van de CL in het OK aangemoedigd door een bepaalde persoon of door een groep zorgverleners? Is de implementatie van de CL onderwerp van discussie in het chirurgisch team (multidisciplinair) en/of de medische raad? Is de kwaliteitscoördinator of de (staf)medewerker patiëntveiligheid betrokken bij de implementatie van de CL? Maakt de CL onderdeel uit van het patiëntendossier ? Is de CL beschikbaar in elektronische vorm?
Enquête SSCL : deelname 105 acute ziekenhuizen 90 antwoorden (88%) 79 ziekenhuizen hebben een CL ingevoerd Aantal acute ZH : 105 => 90 antwoorden aan de enquête => 79 die een CL hebben ingevoerd => 8 die zullen een CL invoeren => 3 geen CL
Implementatie SSCL: type checklist (n=87) Aantal acute ZH : 105 => 90 antwoorden aan de enquête => 79 die een CL hebben ingevoerd => 8 die zullen een CL invoeren => 3 geen CL
Implementatie van de SSCL: wanneer werd de CL ingevoerd in het OK Implementatie van de SSCL: wanneer werd de CL ingevoerd in het OK ? (n=87) Aantal acute ZH : 105 => 90 antwoorden aan de enquête => 79 die een CL hebben ingevoerd => 8 die zullen een CL invoeren => 3 geen CL 2009 2010 2011
Implementatie van de SSCL: persoon of groep zorgverleners die het gebruik van de de CL in het OK hebben aangemoedigd (n=90) Aantal acute ZH : 105 => 90 antwoorden aan de enquête => 79 die een CL hebben ingevoerd => 8 die zullen een CL invoeren => 3 geen CL
Implementatie van de SSCL: onderwerp van discussie (n=90) Aantal acute ZH : 105 => 90 antwoorden aan de enquête => 79 die een CL hebben ingevoerd => 8 die zullen een CL invoeren => 3 geen CL
Implementatie van de SSCL: werd de kwaliteitscoördinator/ (staf)medewerker PV betrokken ? (n=87) Aantal acute ZH : 105 => 90 antwoorden aan de enquête => 79 die een CL hebben ingevoerd => 8 die zullen een CL invoeren => 3 geen CL
Implementatie van de SSCL : in 57 ziekenhuizen is de CL deel van PD Aantal acute ZH : 105 => 90 antwoorden aan de enquête => 79 die een CL hebben ingevoerd => 8 die zullen een CL invoeren => 3 geen CL
Implementatie van de SSCL : bestaat er een elektronische versie? (n=87) Aantal acute ZH : 105 => 90 antwoorden aan de enquête => 79 die een CL hebben ingevoerd => 8 die zullen een CL invoeren => 3 geen CL
Enquête SSCL deel 2 – campagne : vragen Werden één of meerdere posters van de campagne opgehangen op een plaats die voor iedereen goed zichtbaar is, ook voor patiënten? Hebben de personen vermeld op de poster (directeur, hoofdgeneesheer …) de intentieverklaring op de poster ondertekend? Zijn de documenten (handleiding, checklist) verspreid? Was de invoering van de CL in het OK onderwerp van communicatie binnen de instelling?
Campagne SSCL : posters (n=90) Aantal acute ZH : 105 => 90 antwoorden aan de enquête => 79 die een CL hebben ingevoerd => 8 die zullen een CL invoeren => 3 geen CL
Campagne SSCL : welke communicatie in de instelling? Aantal acute ZH : 105 => 90 antwoorden aan de enquête => 79 die een CL hebben ingevoerd => 8 die zullen een CL invoeren => 3 geen CL
Enquête SSCL deel 3 - compliantie Keuze tussen 10/10 of 7/11/2011 25 geplande ingrepen (klassieke heelkunde of dagheelkunde) Nagaan of CL werd toegepast
Compliantie: aantal geverifieerde ingrepen Aantal ziekenhuizen in de analyse: 78 Maximum aantal interventies (78x25): 1.950 Aantal ingrepen op 10/10 of 07/11: 1.712 Aantal ingevulde en geanalyseerde CL: 1.630
Compliantie: verdeling klassieke opname/dagopname (n=1.712)
Compliantie: verdeling CL/specialisme
Compliantie: sign in Check
Compliantie: time out
Compliantie: sign out
sign in time out sign out 77% 53 % 46 %
Conclusies Hoge deelname Implementatie CL: positieve evolutie Invoering van de CL in het OK Integratie in het patiëntendossier: kan beter Onder vorm van een elektronisch document: sporadisch
Conclusies Compliantie sign in > time out > sign out % aangevinkte items binnen eenzelfde luik varieert sign in: 61% 93% time out: 32% 76% sign out: 38% 55% Bias mogelijk door het aanpassen van de CL Het werken met steekproeven laat toe: verschillen aan te tonen (a.h.v. de afzonderlijke items gericht te focussen op specifieke verbeteracties resultaten te visualiseren en hierover te communiceren 32
Aandacht voor Leiderschap Multidisciplinariteit Melden van (bijna-)incidenten Gebruik van SSCL voor het hele zorgproces (van opname tot ontslag na heelkundige ingreep) Verificatie en monitoring a.h.v. steekproeven gebruik van checklists uitbreiden van SSCL naar het hele zorgproces (van opname tot ontslag na heelkundige ingreep) verificatie en monitoring a.h.v. steekproeven
The Safe Surgery Checklist… What else? Dank u voor uw aandacht