ISO / IEC 17020: 2012 Conformiteitsbeoordeling – Vereisten voor de werking van diverse types van instellingen die keuringen uitvoeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welzijn op het werk Johan Ledegen Ingenieur – attaché F.O.D. WASO
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Menno Karres Lead Auditor
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Marktplaats Inhuur Negometrix Gebruikersdag Rechtmatig & doelmatig
Bestelprocedure GIDP – Katholiek Secundair Onderwijs Regio Mechelen.
Productcertificatie en certificatie van beveiligingsondernemingen.
The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
Voorstelling. Inhoud o Wat is Sigma vzw ? o Wat is SigmaCert (niet) ? o Hoe werkt het? theoretisch & praktisch o Voordelen leverancier gebruiker maatschappij.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Praktische toepassing van de Europese normen in de lastechniek
Systems Engineering 24 april 2007.
Risico’s en gevaren van techniek
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
Doel informatievergadering
Beleidsregel vervanging archiefbescheiden Provincie Zuid-Holland 2008
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
door Thom Beuker WELKOM
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Kwaliteitssystemen en procedures
1.3 Kwaliteitsborging.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Raadgevend Comité ir. Gil Houins Directeur-generaal DG Controlebeleid.
ISO 9001:2008 – belangrijkste veranderingen
Kwaliteit begint vanaf de bodem
16 juni 2003Status Meeting SPINE/SPIRIN1  Introductie  Programma  De stand van zaken  Vragen?
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Edukoppeling certificering
KLACHTENBEHANDELING G. De Schrijver MD., PhD..
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
KLACHTENBEHANDELING Klachtenbehandeling Woensdag 7 september 2005.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden

Recordkeeping - naar een digitaal archief
Beheer Elkey externen Jeroen François Security Manager.
Toezicht CE-markering Bouwproducten R. Baaten Sr. Inspecteur Den Haag, 11 december 2014.
De Bouwplaats-ID, een goed idee?
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Certificering van assetmanagement
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
Toelichting start MMS tot certificatie Hoe integreer je ISO14001 in jouw bedrijf? Evi Heyndrickx – Nederlands Copywriting – Vives - schooljaar
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Paraaf1 G Algemene voorwaarden en reglementering autocontrole in/uitgang van de Vlaamse Visveiling NV te Zeebrugge/Oostende.
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
Het FMO vanuit medisch oogpunt
Contractbeheersing op basis van kwaliteitsborging
ESF-ondersteuning voor bedrijven
Vereisten voor een fertiliteitslabo
HR in tijden van GDPR/AVG – 6 februari 2018 – VAC Gent
OMGAAN MET KLACHTEN EN CORRECTIEVE/ PREVENTIEVE ACTIES
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Voorstelling.
Federaal agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Cursus Interne auditor
Is testen een project op zich?
Cursus Interne auditor
Referentiedomeinenmodel GGZ versie 1.00
Transcript van de presentatie:

ISO / IEC 17020: 2012 Conformiteitsbeoordeling – Vereisten voor de werking van diverse types van instellingen die keuringen uitvoeren

Introductie Verklaring van de definitie in de 2de en 3de paragraaf Vereisten kunnen worden geïnterpreteerd wanneer toegepast op verschillende sectoren De overlapping met vermelde testen en certificaten Een activiteit verankerd in een groter proces Verstrekken van informatie zonder vaststelling van de conformiteit met de vereisten (bv. Vaststellen van hoeveelheden) A, B en C zijn een mate van onafhankelijkheid “Shall, should, may and can”: Zullen, moeten, mogen en kunnen

Scope, normatieve verwijzingen, voorwaarden Competentie, onpartijdigheid en consistentie De stadia van een keuring 2. Normatieve verwijzingen ISO / IEC 17000 3. Voorwaarden en definities Keuring en notities Producten zijn niet enkel technische producten Keuringssysteem en keuringprogramma’s Onpartijdigheid en notities Beroep en bezwaar

4 ALGEMENE VEREISTEN

4.1 Onpartijdigheid en onafhankelijkheid Doorlopende risico’s voor onpartijdigheid Verplichtingen directie Onafhankelijk in de mate die nodig is met betrekking tot de omstandigheden waaronder keuringen verricht worden Derde partij - Type A Eerste partij, tweede partij of beide - afzonderlijk, identificeerbaar en levert aan moederbedrijf - Type B (in-house, keuringsdienst van gebruiker) Eerste partij, tweede partij of beide - identificeerbaar maar niet noodzakelijk afzonderlijk - levert aan moederbedrijf / anderen - Type C

4.2 Vertrouwelijkheid Juridisch afdwingbare verbintenis Publieke informatie Vrijgeven van vertrouwelijke informatie Informatie over de cliënt verkregen uit andere bronnen

5 StructurElE VEREISTEN

5 Structurele vereisten 5.1 Administratieve vereisten Rechtspersoon of deel van een rechtspersoon Nodige voorzieningen om aansprakelijkheid te dekken Contractuele voorwaarden 5.2 Organisatie en beheer Gestructureerd en beheerd om onpartijdigheid te vrijwaren Georganiseerd en beheerd om bekwaamheid tot keuringen te behouden Nota inzake uitwisseling van informatie met andere keuringsinstellingen Technische manager(s) en afgevaardigden (bespreking ‘1-persoonskeuringsinstelling’) Beschrijving van de job(s)

6 VEREISTE MIDDELEN

6.1 Personeel Gedefiniëerde competentievereisten Voldoende aantal personen Kwalificaties, training, ervaring en kennis Selectie, training, formele autorisatie en opvolging Opvolging Archief Vergoeding van inspecteurs Alle personeelsleden (onderaannemers inbegrepen) handelen onpartijdig en respecteren de confidentialiteit

6.2 Installaties en Uitrusting Gepaste en noodzakelijke voorzieningen: installaties en uitrusting Reglement Uitrusting die een belangrijke invloed kan hebben op de keuringsresultaten Identificatie Kalibraties Herleidbaarheid naar (inter)nationale normen Referentienormen Leveranciers van inkomende goederen en diensten Computers geautomatiseerd materiaal Integriteit en beveiliging van gegevens Defect materiaal

6.3 Uitbesteding Keuringsinstelling voert normalerwijze zelf keuringen uit Onderaannemer moet competent zijn Noot: mensen “inhuren” is geen uitbesteding Cliënt informeren Keuringsinstelling is verantwoordelijk voor het vaststellen van de conformiteit Gegevens van competentie van onderaannemers

7 PROCESVEREISTEN / WERKWIJZE

7.1 Keuringsmethodes-en procedures Keuringsvereisten-, methodes-en procedures Gedocumenteerde instructies, bemonsteringsprocedures Niet-gestandaardiseerde methodes Controlesysteem van contracten en werkorders Controle van informatie verkregen door anderen Registratie van waarnemingen verkregen tijdens keuring Berekeningen en gegevensoverdracht Keuringen in alle veiligheid uitvoeren

7.2 Behandeling van keuringsstalen-en objecten Identificatie en voorbereiding Melding afwijkingen Procedures om verlies van kwaliteit en beschadiging te vermijden

7.3 Keuringsregistraties Registratiesysteem Traceerbaarheid van rapporten en certificaten

7.4 Keuringsrapporten-en certificaten Terug te vinden rapporten en certificaten Inhoud van keuringsrapporten (zie Annex B voor optionele elementen) Voorwaarden om keuringscertificaten uit te geven zonder resultaten

7.5 Klachten en bezwaren Gedocumenteerde werkwijze Beschikbaar voor elke belanghebbende Verantwoordelijk voor beslissingen Niet-discriminerend

7.6 Werkwijze bij klachten en bezwaren Afhandelingsproces Informatie verifiëren om klacht/bezwaar te valideren Bevestiging ontvangst, vooruitgang en resultaat Onafhankelijkheid van personeel dat beslissingen neemt Formele notificatie na afhandeling klacht/bezwaar

8 Vereisten Managementsysteem

8.1 Opties Een managementsysteem dat in staat is om de consequente naleving van de eisen van deze internationale norm te bereiken (i.e. ISO / IEC 17020) Optie A Specifieke vereisten (8.2 - 8.8 en 7.5 - 7.6) Optie B Een managementsysteem dat voldoet aan de vereisten van ISO 9001, en dat in staat is om de consequente naleving van de vereisten van deze internationale norm ISO 17020:2012 te ondersteunen en aan te tonen (8.2 – 8.8)

8.2 Documentatie managementsysteem (Optie A) Directie Documentenbeheer Registratiebeheer Nazicht management Interne audits Corrigerende maatregelen Voorzorgsmaatregelen

Annex A (normatieve) vereisten onafhankelijkheid Vereisten voor keuringsinstellingen (Type A) Vereisten voor keuringsinstellingen (Type B) Vereisten voor keuringsinstellingen (Type C)

Annex B (informatief) Optionele elementen van keuringsrapporten-en certificaten Benaming van document Beschrijving van het gevraagde werk Wat weggelaten is Keuringsmethodes-en procedures Materiaal Bemonsteringsmethodes Plaats van keuring Omgevingsvoorwaarden Verklaring keuringsresultaten Verklaring voorwaarden reproduceren rapport Merkteken of zegel inspecteur Namen / identificatie van diegene die de keuring uitvoert