Studiegebied Gezondheidszorg Onze onderwijsvisie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke Toekomstplanning
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Consultatiemoment 2 27 maart 2009 De Pianofabriek Fortstraat Brussel (Sint-Gilis)
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Hoe is de vraag vanuit het werkveld opgepakt?
Voorbeeld 1 Faculteit Geneeskunde. 1.Aanleiding: vaardigheidsonderwijs  Theoretische duiding en demonstratie in grote groep (n= 80)  Zelfstandig voorbereiding.
Bachelor verpleegkunde
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Studietaak De studietaak staat centraal
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Van Kroon naar ViP.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort Schuldhulpverlening.
plaats datum naam trainer
De start * 2010 * Initiatief: NIGZ (CBO),NHG, LHV, Pharos, AMC, NIVEL, Stichting Lezen & Schrijven *Intentieverklaring ondertekend door 30 organisaties.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
De kubus van CSPE succesfactoren!
Word kapitein van je project Doe ook mee !
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Eerstejaarsproblemen
Workshop evalueren Dcp
Mijn opleidingsbeeld.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Klas 2 Ouderavond Presentatie. Veranderingen op school Veranderingen in de kinderen Van klas 1 naar klas 2 Presentatie.
Beter Onderwijs Nederland
Startcollege B2 Psychologie
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Social work Week 2.
Praktijkervaring en reflectie
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
SLC ASSESMENT Door Peter Smaal.
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
ADL Les 1.
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Studiegebied Gezondheidszorg Onze onderwijsvisie

Dit streven we na: Competenties > we streven na dat studenten kennis, vaardigheden en attitudes gradueel ontwikkelen en die geïntegreerd beheersen in een steeds complexer wordende context.

Humane wetenschappen Biomedische wetenschappen Gezondheidszorgorganisatie Wetenschappelijke vorming Beroepsspecifieke wetenschappen (theorie) Geïntegreerd vaardigheidsonderwijs Professionele ontwikkeling - Werkveldervaring (stages) - Persoonlijk OntwikkelingsPlan - Internationale module Domeinspecifieke Competenties HUB en Algemene Competenties Ondersteunende wetenschappen (+/- 70 studiepunten)Beroepsspecifiek (+/- 110 studiepunten)

Ergo

Hoe willen we dit bereiken? Via zelfsturend leren, waarbij studenten gradueel zichzelf meer gaan sturen en de sturing door docenten afneemt. Via ervaringsleren waarbij studenten onmiddellijk de kennis en de vaardigheden in een reële context kunnen plaatsen. Projectwerking en werkveldervaring staan hier centraal.

VOP DOT ZOEF POP BWC Gradueel opgebouwd zelfsturend leren Studenten werken opdrachten uit tijdens de lessen. Er is nog sturing, maar op vraag van de studenten zelf. (Begeleid Werk College) Studenten werken thuis of tijdens vrije momenten aan taken. Ze kunnen nog beperkte feedback krijgen alvorens ze het eindproduct indienen. (Docent Onafhankelijke Taak) Studenten bereiden inhouden voor alvorens ze naar de les komen. Zo zijn ze actiever betrokken bij de les. (Voorbereidings OPdracht) De nodige beroepsvaardigheden moeten onberispelijk beheerst worden. Na een aanleerfase, oefenen studenten zelfstandig hun vaardigheden in de skillslabs (Zelfstandig OEFenen) In het Persoonlijk OntwikkelingsPlan geven studenten zelf aan hoe ze de competenties die ze moeten beheersen ontwikkelen. Zelfreflectie en actie staan hier centraal.

Wegwijs in Gezondheidszorg: Bij de start van het academiejaar wordt je letterlijk wegwijs gemaakt in de wereld van de Gezondheidszorg. Bezoeken aan organisaties en getuigenissen maken dit concreet VOP DOT ZOEF POP BWC Projecten Ervaringsleren: projectonderwijs Sociale Vaardigheden: Tijdens de SOVA-dagen neem je je sociale vaardigheden onder de loep. Je staat uitgebreid stil bij je eigen sterke en minder sterke punten: hoe kan je die uitspelen of verbeteren? Ervaring Met Beperkingen: Tijdens deze dagen maak je kennis met personen met beperkingen, stoornissen en handicaps. Via getuigenissen en gezamenlijke activiteiten leer je wat het betekent om met beperkingen te leven. Via simulatieoefeningen ervaar je even hoe het aanvoelt om visueel beperkt te zijn. Multicultureel en Internationaal Project: Een veranderende wereld vraagt om aangepaste gezondheidszorg. Het is belangrijk dat je leert omgaan met een divers publiek. Niet evident, maar wel een leerrijk proces. Je krijgt dan ook heel wat informatie over de mogelijkheden om internationale ervaring op te doen. Future Wise: Tijdens deze dag krijg je heel wat informatie om je nog beter voor te bereiden op je professionele start. InterProfessioneel Opleidings- project: Op basis van een casus stellen studenten uit de vier opleidingen van het studiegebied Gezondheidszorg in een overleg een zorgplan op. Daarna ga je in discussie over stellingen die te maken hebben met communicatie, beroepsgeheim, overleg met oversten, …

MB

Wat wordt er getoetst en hoe? Kennis blijven we belangrijk vinden. Je blijft die nodig hebben als achtergrond. Toetsing gebeurt via multiple choice, redeneervragen, puur kennisvragen Vaardigheden zijn de skills die je goed onder de knie moet hebben om het werkveld in te stappen. Praktijktoetsen in het skillslab gaan na of je ze voldoende beheerst. Sociale vaardigheden toetsen we via rollenspel en opdrachten. Eigen ontwikkelproces is durven stilstaan bij hoe je als zorgverlener ontwikkelt, is je bewust worden van welke beroepsattitude je hebt. Via acties die je zelf onderneemt, reflecties laat je dit zien.

WIG Wegwijs in Gezondheidszorg OOD: gezondheidszorgorganisatie –20 uur hoorcollege en opdracht –Grote groepen (tussen studenten) –Zuiver kennisoverdracht –Specifieke van opleiding wordt weinig of niet benadrukt

WIG Doel: studenten vanaf de start van hun opleiding in contact brengen met gezondheidszorg enTerranova.

WIG Projectdag Combinatie algemene info en opleidingsspecifieke info Verplichte activiteit

WIG Ood gezondheidszorgorganisatie tastbaar en concreet maken Uren hoorcollege reduceren

Programma WIG 2011 I:\My Documents\gzhzorgorg \programma wig pz en qz docxI:\My Documents\gzhzorgorg \programma wig pz en qz docx

WIG Studenten maken direct kennis met aantal spelers gezondheidszorg Begin van academiejaar om hier echt de nadruk op te leggen! Kennismaking organisaties specifiek voor gezondheid en Brussel

Deel wordt ingevuld door ood verantwoordelijke gezondheidszorgorganisatie Ander deel per opleiding

BOA Voor aanpassing curriculum –Ood recht –Beroepsuitoefening –Informatica –....

BOA Sinds groot OOD per opleiding: Beroepsorganisatorische aspecten

BOA Gemeenschappelijk: –Recht –Gezondheidsinformatica –Teamcommunicatie en sociale vaardigheden

BOA Uniek: –Dit OOD wordt geconcentreerd op laatste 2 weken einde 1 e semester –Doel?

BOA Aantal studiepunten: 5 Gemeenschappelijke stam voor alle opleidingen studiegebied gezondheidszorg HUB Deel individueel

BOA Recht: –In grote groep: 3 e opleidingsfase medische beeldvorming en optiek en optometrie en groep verpleegkunde en ergotherapie: Bronnen medisch recht Beroepsgeheim Aansprakelijkheid Patiëntenrechten Valsheid in geschrifte

BOA Specifiek deel opleiding verpleegkunde –Recht: Euthanasiewetgeving Abortuswetgeving –Beroepsuitoefening Herhaling ABC Trends in verpleegkunde...

BOA Afsluiten BOA is het IPO project Interprofessioneel opleiden

BOA Dagindeling ipo TAKENLIJST docenten IPO-dag.doc Infofolder studenten.docx

Opleidingsoverkoepelende activiteiten –Enorme meerwaarde –Tastbaar maken linken tussen opleidingen –Enthousiasme studenten en docenten –Kostprijs en personeelsinzet

Student brengt zelf Zuurstof in zijn opleiding