‘Evaluatie’ op opleidingsniveau

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Formatief - summatief evalueren
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Naar een nieuwe Toetscultuur EHON-conferentie Gert-Jan Los.
Taalportfolio in Action
Dag van de Docent Het nieuwe ASSOCIATIE-OER. Impact op docenten en studenten.
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Dienst Onderwijsbeleid 24 oktober 2008 Syllabi en de syllabustoepassing Workshop onderwijsondersteuners.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
Bachelor verpleegkunde
Evalueren ondersteunen. Niveau Bologna (1999) EQF (2008) Decreet op kwalificatiestruct uur (2009) Domeinspecifieke leerresultatenkad ers Toetsing NVAO.
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Vormologie Beoordelingscriteria? Hoe lever ik mijn werk in?
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Toetsvormen en toetsbeleid
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Kwaliteit door een zelf regulerend proces, ondersteunend en motiverend
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
Conferentie samen werken aan een sterk VMBO-groen 8 november 2012.
Verhoorcoach in de praktijk
Doel van deze presentatie!
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Resultaten BPV-evaluatie
Beoordelen met behulp van rubrics
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Evalueren maakt een verschil
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Workshop evalueren Dcp
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Resultaten Accreditatie t/m najaar 2014
Audit SDV. Wat is een audit? Waarom een audit? Hoe werkt een audit?
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over?
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Werken aan een & aanpak ECTS-fiches.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Toetsing en toetsontwikkeling
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Toetsen: Samenstelling, Beoordeling en Analyse
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
De beoordeling van scripties en werkstukken
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toetsing Vakdidactiek 2.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Werksessie Verslaglegging van examencommissies
Transparantie over Toegang master
Transcript van de presentatie:

‘Evaluatie’ op opleidingsniveau

Getuigenis Isabel Deprez KHMechelen

Kwaliteit van ‘evalueren’: stappenplan associatie

Kwaliteit van ‘evalueren’ bv. toetsmatrijs voor validiteit, afspraken rond meerkeuze-examens… bv. inventarisatie leerlijnen & toetsen, richtlijnen rond feedback… bv. afspraken rond syllabi bv. toetsbeleid K.U.Leuven bv. procedure credits, communicatie 2de zittijd bv. beoordelingscriteria, cesuur…

Evaluatie in evolutie Op weg naar een toetsbeleid voor de K.U.Leuven AANLEIDINGEN evaluatie stuurt het leerproces flexiblisering: toegenomen impact van beoordeling door individuele docent; toenemende druk op examenperiode; diplomaruimte: betekenis van scores? aandacht voor evalueren in visitatie en accreditatie; juridisering (bv. examenbetwistingen);

Opdracht stappenplan Casus (problemen met) evaluatiemethoden: welk ‘traject’ zou je doorlopen? 45’ in groep 40’ in plenum

‘Evaluatie’ in visitaties Criteria niet altijd duidelijk / verschillend Toch! Vraag naar toetsbeleid, zorg voor kwaliteit Traditionele kwaliteitsindicatoren Combinatie van kennis, inzicht, vaardigheden Variatie aan evaluatievormen Toetsen als leermoment (feedback) Praktische organisatie

Diversifiëren van evaluatiemethoden Wat neem ik mee naar mijn eigen praktijk?