‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Getuigenis Isabel Deprez KHMechelen
Kwaliteit van ‘evalueren’: stappenplan associatie
Kwaliteit van ‘evalueren’ bv. toetsmatrijs voor validiteit, afspraken rond meerkeuze-examens… bv. inventarisatie leerlijnen & toetsen, richtlijnen rond feedback… bv. afspraken rond syllabi bv. toetsbeleid K.U.Leuven bv. procedure credits, communicatie 2de zittijd bv. beoordelingscriteria, cesuur…
Evaluatie in evolutie Op weg naar een toetsbeleid voor de K.U.Leuven AANLEIDINGEN evaluatie stuurt het leerproces flexiblisering: toegenomen impact van beoordeling door individuele docent; toenemende druk op examenperiode; diplomaruimte: betekenis van scores? aandacht voor evalueren in visitatie en accreditatie; juridisering (bv. examenbetwistingen);
Opdracht stappenplan Casus (problemen met) evaluatiemethoden: welk ‘traject’ zou je doorlopen? 45’ in groep 40’ in plenum
‘Evaluatie’ in visitaties Criteria niet altijd duidelijk / verschillend Toch! Vraag naar toetsbeleid, zorg voor kwaliteit Traditionele kwaliteitsindicatoren Combinatie van kennis, inzicht, vaardigheden Variatie aan evaluatievormen Toetsen als leermoment (feedback) Praktische organisatie
Diversifiëren van evaluatiemethoden Wat neem ik mee naar mijn eigen praktijk?