LECTIO The Leuven Centre for the Study of the Transmission of Texts and Ideas in Antiquity, the Middle Ages and Renaissance Impulsfinanciering Humane Wetenschappen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

EFRO-project 655 Ondernemingsgerichte kennisontwikkeling & -valorisatie in West-Vlaanderen.
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
De theoretische cultuur (4) De moderne tijd: van betekenis naar structuur, van ethisch naar wetenschappelijk.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
TETRA valorisatieproject IWT Realisatie van een raamwerk voor automatische personeelsplanning Tweede gebruikerscommissie
Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad
1 – 25 SEPTEMBER 2009 Jobshadowing Göteborg. Jobshadowing 1. Keuze partnerschool 2. Aanvraag 3. In Göteborg 4. Na afloop.
Cursus opbouw Tijdlijn Year 4 Oefenen van critical path Year 5 GP examens in juni Start IR Year 6 Afronden IR in november.
VERWERKING GESPREKKEN v w e l k o m Advieswerk INFINITE - de mens centraal - - de mens centraal - Johan Royeaerd Johan Royeaerd Koningsbergweg
1 Activiteiten Platform Peter Wijngaard Vianen, 21 juni 2011.
The shortest history of Europe
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Orthodoxie : Proces & Product
Arthurian Fiction in Medieval Europe: Narratives and Manuscripts.
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie UKB-studiedag 16 mei 2002.
Project waardebepaling MUVERON Hengelo
7/26/2014 | 1 Zoeken naar literatuur Duits. 7/26/2014 | 2 Bibliotheek Rijksuniversiteit Groningen Universiteitsbibliotheek Bibliotheek Letteren ›Bibliotheek.
Centrale voorlichtingsdag RuG,
Evaluatie van de PBD in het volwassenenonderwijs, Vocvo en hun samenwerking Prof. dr. Peter Van Petegem Prof. dr. Jan Vanhoof Prof. dr. Sarah Gielen (K.U.L.)
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Eenheid in verscheidenheid
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Uitbouwen van samenwerking: processen en acties
OUDHEID NAAR MIDDELEEUWEN OUDHEID NAAR MIDDELEEUWEN hoorcollege collegejaar , 1ste semester cursuscode 5772HOG01H.
Realisaties 2010 PA1 – WP5. Overzicht Communicatie Scheldecommissie Communicatie ScaldWIN Conclusie.
Bijeenkomst van 22 november 2011 Brussel, HUB Aanbevelingen en conclusies van de workshops: - Evaluatie - Lesgeven aan een school in een ander taalgebied.
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
1. 2 De toetssteen en het Bijzonder Comité Herinneringseducatie.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Hans BennisMeertens Instituut (KNAW)
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Projectplan <naam project>
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Renaissance en Opstand
FONDS WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK RESEARCH FOUNDATION FLANDERS 1 DISCIPLINECODES FWO Hans Willems Directeur Steun aan Onderzoekers.
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
ABAP-delegatie Letteren Emma Grootveld Sam De Schutter Infosessie ABAP October
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Hendrik Asper Hieke Huistra Tiemen Cocquyt
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
Infosessie Bachelor 3 Vrijdag 9 mei 2008
Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee talen traject één taal traject.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Master historische taal- en letterkunde Presentatie donderdag 8 mei 2008.
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
Marija Bočkarjova Jan Rouwendal Johan J. Polder
Positie en bediening v/d vrouw in de gemeente
Wat moet je weten aan het eind van de les?
The psychotherapy single case database
Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Moeilijke Bijbelpassages: een vloek of een zegen?
Geschiedenis 3de jaar.
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Master in de Geschiedenis
Benchmark- onderzoek.
Hier begint de nieuwe tijd
Transcript van de presentatie:

LECTIO The Leuven Centre for the Study of the Transmission of Texts and Ideas in Antiquity, the Middle Ages and Renaissance Impulsfinanciering Humane Wetenschappen 11/01/2011

Overzicht Structuur LECTIO Samenwerkingsverband Onderzoek Methodologisch luik Missie LECTIO-huis

Structuur LECTIO Stuurgroep –Russell Friedman (De Wulf-Mansioncentrum/HIW) –Michèle Goyens (OE Frans, Italiaans en vergelijkende taalkunde/LETT) –Johan Leemans (OE Geschiedenis van Kerk en theologie/THEO) –Brigitte Meijns (OE Geschiedenis Middeleeuwen/LETT) –Jan Papy (OE Latijnse literatuurstudie/LETT) –Stefan Schorn (OE Geschiedenis Oudheid/LETT) –Peter Van Deun (OE Griekse Studies/LETT) –Gerd Van Riel (De Wulf-Mansioncentrum/HIW) –acad. secr.: dr. Pieter De Leemans (IMRS/LETT en DWMC/HIW) –adm. secr.: dr. An Faems –1 Decaan –Vicerector Humane Wetenschappen –Groepsbeheerder Humane Wetenschappen International Advisory Board Leden

Samenwerkingsverband Institutioneel –Interdisciplinair Centrum met eigen plaats in organogram, eigen locatie –Niet beperkt tot leden van de Stuurgroep –Evenmin tot de OE van de leden van de Stuurgroep Inhoudelijk –Intellectuele Geschiedenis van pre-moderne periodes Methodologisch –Tekstanalyse, tekstkritiek, teksteditie –Laboratory for Critical Text Editing

Onderzoek Algemene onderzoeksfocus: Intellectuele Geschiedenis, “History of Ideas” Gezamenlijk onderzoeksthema voor 5 jaar: autoriteit Historische periodisering: zelf-bepaling ten opzichte van het verleden Benadrukken van breuk-momenten, met intrinsiek veralgemenend spreken over de voorafgaande periode Belangrijkste breuk (in hedendaagse perceptie): overgang naar “moderne tijd” Wat met het “pre-moderne”? Ontdoen van agenda van rechtvaardiging van het moderne > Intellectuele geschiedenis toegepast op pre-moderne periode(s)

Onderzoek Belangrijk aspect: omgang met “autoriteit” (onderzoeksthema voor komende 5 jaar) Op drie vlakken: –1. (hermeneutisch) autoriteit van teksten, en interpretatie van gezaghebbende teksten, o.a. ter rechtvaardiging van de eigen opvattingen –2. (epistemologisch) gezaghebbende argumentatie in wetenschap: auctoritas of zintuiglijke waarneming? –3. (politiek) gezag in geïnstitutionaliseerde context > 3 werkpakketten

Methodologisch luik Laboratory for Critical Text Editing Leuvense traditie van tekstkritiek, met recente aanzetten tot vernieuwing a.h.v. statistische analyses In context van onderzoeksprogramma: aandacht voor verhouding tussen “grote” auteurs (gezaghebbende teksten) en “minores” Vanuit perspectief van History of Ideas is dit onderscheid op zich niet vanzelfsprekend Aandacht voor “minores” (pseudo’s, of compilatoren, of anonymi,…) als getuigen van een bredere cultuur en wereldbeeld > nood aan methodologisch luik –ontsluiting van teksten, aandacht voor ontstaanscontext (bv. van verzamelbanden), materiële condities, tekstoverlevering –concreet: regelmatige bijeenkomsten met uitwisseling van tekstkritische expertise

Missie van LECTIO Financiering van doctorandusbeurzen Aantrekken van extra financiering Organisatie van Summer School / Postgraduaat Organisatie/ondersteuning van colloquia, workshops Organisatie van doctoraatsseminaries

Financiering van doctorandi tot euro enkel als aanvullende financiering bij bestaande projecten infrastructuur ter beschikking gesteld door LECTIO Geen beperking qua affiliatie Voorwaarden moet passen binnen de algemene thematiek en de onderzoeksfocus steun van LECTIO moet worden vermeld (in publicaties en andere) co-promotor uit een andere discipline die bij LECTIO betrokken is toekenning gebeurt op beslissing van de Stuurgroep

LECTIO-huis (Blijde-Inkomststraat) Kantoren voor medewerkers Lees- en scanapparatuur voor microfilms Vergader- en seminarielokaal Database van microfilm-collectie

Ideeën, suggesties, vragen?