WETENSCHAPPELIJK PROJECT Pal (Peer Assisted Learning) scoort op vele velden J. Vanderhaeghen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Advertisements

Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Eindwerk zesde jaar.
Onderzoekscompetenties en VOET-en
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Meten en experimenteren
PEER LEARNING Intervisie op verplaatsing Gastfaculteit Geneeskunde 30 april 2008.
Pal scoort op vele velden Full Marks. 1.Wat is PALS ? 2.Opgave 3.Aanpak en werkwijze 4.Resultaten 5.Besluit.
Peer Tutoring van Allochtonen Project Aanmoedingsfonds
Pal scoort op vele velden OOF-Project 2008/11 Rob Vierendeels Docentenvergadering IBW
De rol van de tutor: meer dan lesgeven alleen?!
Van leerdoel naar leeropbrengst
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Ethiek There are other ways to tell you wrong from right.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Docentontwerpteams en self-efficacy
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Presentatie projectgroep Inleiding Duurzaam Bouwen
Master in de industriële wetenschappen Peer Assisted Learning scoort op vele velden SOS FYSICA.
Studenten ondersteunen eerstejaars
Natuurwetenschappen T3 Inleiding
Infosessie Peer-assisted Learning Psychologische Kring Leuven
EDO: een website voor lesmateriaal Diest 14 mei 2012 Hans Le Roy – Elisa Baetens - 1.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Informatievaardigheden Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer, Wouter Gerritsma en Nelly Roefs 13 september 2011.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Wetenschappelijke literatuur Bibliotheekinstructie als onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen,
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
Informatievaardigheden NCP Ecologie 2 september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Praktische afspraken. 1) verder bouwen op tweede graad 2) voorbereiden op hoger onderwijs.
Handelingsplannen.
Kwaliteitszorg in archieven
Tip 7: wissel je werkvormen af
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Peer Assisted learning Studiedag PAL 9 mei 2008 Rob Vierendeels Tom Vermeiren Jeroen Van den Broek Bart Van Peer PALKHK-Team.
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Rapportage.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Tot dusverre. Volgende week begint het bezoek van ouders met eigen tafel en... presentaties 15 minuten max waarin je toelicht waar jullie kdv.
Social work Week 2.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
OC ECONOMIE ZESDE JAAR Maandag 26 okt 2015.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Presentatie Project Pameijer Robbert, Mark, Tarik en Matthijs.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Leiderschap en innovatie Bernadette Dierckx de Casterlé Hein Wendt Marc Verschueren.
Beginnen met lesplannning
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Praktijkgericht onderzoek
Training communicatie
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Welkom bij DAIly NURSE.
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

WETENSCHAPPELIJK PROJECT Pal (Peer Assisted Learning) scoort op vele velden J. Vanderhaeghen

Context en doel: Studenten van het eerste jaar worden begeleid door studenten van het tweede jaar (cross-level tutoring). Stel een strategie op (Peer assisted Learning Strategies) op om studenten effectief te begeleiden voor fysica 1.

Opdrachten Ontwikkel een Pal-pakket voor eerstejaarsstudenten. Maak een werkplan om dit Pal-pakket aan te bieden. Plan en doe een nul-meting.

Opdrachten Plan en doe regelmatig metingen om de vorderingen van de studenten te evalueren. Voer een bevraging van de studenten uit op het einde.

Opdrachten Verzorg op de demonstratiedag een mondelinge presentatie van 30 minuten over het onderwerp de context en de resultaten. Ontwerp een poster en geschikt demomateriaal voor de demonstratiedag.

Projectgroepen SOS-fysica Full Marks

Logboek Begrippenlijst Probleemstelling Informatiemap Plan van Aanpak Resultaatformulier

Logboek Abstract Eindreflectie

Begrippenlijst Begrippenlijst Fysica 1 Begrippenlijst Pal

Probleemstelling Wat is de context waar de projectopdracht zich situeert? Wat is het belang van de projectopdracht? Wat is de hoofdopdracht? Wat zijn de deelopdrachten?

Informatiemap Zoekstrategie Literatuurlijst

Zoekstrategie De studenten krijgen een syllabus wetenschappelijke informatie verwerven en verwerken Tevens krijgen ze aantal richtlijnen

Plan van aanpak Doelstelling van het experiment Motivatie voor de aanpak Werkwijze

Resultaatformulier Samenvatting van het experiment Resultaten (met verwerking) Evaluatie over de resultaten Besluit

Abstract voor demodag

Poster voor demodag

Peer Assisted Learning scoort op vele velden SOS FYSICA

Projectcoach: dhr. Vanderhaeghen Projectcoördinator: Lisa Vandromme Groepsleden: Nele Vandaele Ellen Schramme Bart Van Dorpe Dries Verstraete Jens Mestdagh

Overzicht Inleiding Werkwijze Resultaten Besluit

Inleiding

Master in de industriële wetenschappen Doel van ons project

Inleiding Wat is PAL? ‘People from similar social groupings who are not professional teachers helping each other to learn, and learning themselves by teaching.’ Topping 1996

Inleiding Bales Learning pyramid

Werkwijze Master in de industriële wetenschappen

Werkwijze Vragenuurtje 1. Face-to-face tutoring

Werkwijze Forum adres 2. Online tutoring

Werkwijze Wekelijkse oefeningen Langsgaan in de klas s 3. Stimuleren

Werkwijze Enquête 4. Dynamisch

Werkwijze Nultest Proefexamen Eindevaluatie 5. Evolutie studenten Master in de industriële wetenschappen

Werkwijze Studietips 6. Vakoverschrijdend

Resultaten

Vragenuurtje 1. Face-to-face tutoring

Resultaten Forum adres 2. Online tutoring

Resultaten Nultest Toets na herfstvakantie Eindevaluatie 3. Evolutie studenten

Resultaten Nultest

Resultaten Proefexamen

Resultaten Eindevaluatie

Besluiten