KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Symposium OOI - Peer Instruction 28 mei 2004 Peter Lievens (coördinator & docent fysica) Karel Heremans (docent chemie)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Deeltjesmodel oplossingen.
FAQ over wiskunde Heb ik wel voldoende uren wiskunde gehad in het middelbaar? Welke wiskundevaardigheden moet ik beheersen? Wat is de inhoud van de cursussen.
Edushock leerfestival
Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
Energie Wanneer bezit een lichaam energie ?
Newton - HAVO Energie en beweging Samenvatting.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Exact competentie gericht.
Welkom 1.
Voorbereiding Clubbridge Les 4 SA en alerteren VC LES 4 Versie
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
BUDDY PROGRAMME LOKO AV | 16 Mei INHOUD Situering Probleemstelling en voorstellen tot oplossing Applicatieproces Begeleiding Voorbereiding Opvolging.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Benchmark afhandeling Zaanstad.
Werkcollege differentiële psychologie
3.1 Zwaartekracht, massa en gewicht
Newton - VWO Energie en beweging Samenvatting.
@ faculteit wetenschappen TOetsen en LEren Doeltreffend Ondersteunen TOLEDO voor assistenten.
Op de koffie bij de kabouters
Leren van je medeleerlingen Peer Instruction – Leren van gelijken Evi Claessens Prof. Peter Lievens KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN.
Niet-rechtlijnige beweging Vr.1
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Assenstelsels en het plotten van Functies in LOGO
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Les 10 : MODULE 1 Snedekrachten
Hoofdstuk 6: QUIZ!.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
Johan Deprez 12de T3-symposium, Oostende, augustus 2009
Elektriciteit 1 Les 4 Visualisatie van elektrische velden
Tweedegraadsfuncties
Titelpagina.
Frans informatica 1INFO 2INFO 3INFO.
Multimedia(technieken)
Al doende leren training docenten
Standaard-bewerkingen
Experts werkvorm + begrippentest
Enquête.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Mechanica College in Studiejaar Afdeling Natuurkunde en Sterrenkunde Vrije Universiteit Amsterdam.
Het werken met portfolio
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
De gezonde school en genotmiddelen
A) het volume krimpen. B) er niets gebeuren.
Leren van je medeleerlingen Peer instruction – Leren van gelijken Ine Esters Karel Heremans.
Arbeid en Energie (Hoofdstuk 4)
LEREN LEREN & PAL.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Stichting Visible Results
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Feedback Wat Soorten Door wie
Workshop evalueren Dcp
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Welkom! Installeer je aan een tafel en start je laptop al op. Log in op het draadloos ku leuven-netwerk: *log-in naam = *paswoord.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
René Alberts, Cito, 5 februari 2018
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Transcript van de presentatie:

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Symposium OOI - Peer Instruction 28 mei 2004 Peter Lievens (coördinator & docent fysica) Karel Heremans (docent chemie) Arthur Spaepen (docent biomechanica) Paul Van Hecke (docent fysica) Evi Claessens (medewerkster fysica & biom.) Ine Esters (medewerkster chemie)

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Programma 10u00: Welkom 10u05: Ervaringen met Peer Instruction -Arthur Spaepen -Evi Claessens -Ine Esters 11u05: Koffie 11u20: Discussie 12u20: Conclusies

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Welkom Oorsprong Peer Instruction (PI) - Prof. Eric Mazur, Harvard Univ., USA (fysica) “Peer Instruction: A User’s Manual” (Prentice Hall Inc., New Jersey, 1997) K.U.Leuven, OOI-project 2002/31 - Vakken: chemie, fysica en biomechanica - 1 e kan. Lichamelijke Opvoeding (250 studenten) 1 e semester: chemie, 2 e semester: fysica & biomechanica - 1 e kan. Revalidatiewetensch. en Kinesitherapie (120 studenten) 1 e semester: chemie, fysica & biomechanica

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Waarom PI? Zeer heterogene instroom (inzake voorkennis wiskunde & wetenschappen) Inzicht in basisconcepten belangrijker dan routinetoepassingen van formules Geen oefeningensessies voorzien in het studieprogramma Begeleide zelfstudie implementeren

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Concrete implementatie van Peer Instruction in de les Ervaringen met Peer Instruction Arthur Spaepen

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Peer Instruction concreet Informatie over PI-lessen/planning - Bij begin academiejaar/semester Voorbereiding - Deel van de cursus ‘begrijpend lezen’ en nieuwe begrippen en/of problemen detecteren INTERACTIEF hoorcollege Continue ondersteuning via Toledo

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN INTERACTIEF hoorcollege Rode draad Antwoorden op vragen m.b.t. voorbereiding Conceptvragen (meerkeuze) met PI - Misverstanden wegwerken - Inzicht verhogen - Stellen van scherpere doelstellingen is mogelijk - (Ook zuivere theorievragen zijn mogelijk met PI) Dezelfde hoeveelheid leerstof als in een ‘gewoon’ hoorcollege kan behandeld worden - Reduceren tot rode draad

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Meerkeuzevragen Aanbieden van de vraag Eerste antwoord, zonder overleg (op papier en met “antwoordkaart”) “Zoemsessie” Tweede antwoord (op papier en met “antwoordkaart”) Toelichting door de docent

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Tweede antwoord “Zoemsessie”

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Voorbeeldvraag fysica Dries heeft een bak bier vast met massa m op een hoogte h en wandelt rond tussen tafels op de eerste verdieping van een drank- gelegenheid over een afstand d. Waaraan is de mechanische arbeid die Dries heeft geleverd gelijk? A)mg(h+d) B)mgd C)mgh D)0

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Antwoord Dries heeft een bak bier vast met massa m op een hoogte h en wandelt rond tussen tafels op de eerste verdieping van een drank- gelegenheid over een afstand d. Waaraan is de mechanische arbeid die Dries heeft geleverd gelijk? D) 0 De kracht staat loodrecht op de verplaatsing

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Statistische verwerking

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Voorbeeldvraag biomechanica Niet-rechtlijnige beweging De horizontale snelheidscomponent is -3,3 m/s. De verticale snelheidscomponent is -2,5 m/s. Is deze snelheid rakend aan de baan op t = 0,2 s ? A) JaB) Neen  t = 0,01 s

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Antwoord vx vy v De snelheid is op schaal getekend, en aangeduid voor het tijdstip t = 0,2 s. Op de tekening stellen we vast dat de snelheid inderdaad gericht is volgens de raaklijn aan de baan. A (ja) is het juiste antwoord.  t = 0,01 s

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Voorbeeldvraag chemie Waarom blijven kleren nat in een gesloten plastieken zak bij 25°C? A)Watermoleculen verdampen niet in een plastieken zak. B)Sommige watermoleculen verdampen, maar in de gesloten zak condenseert water terug. C)Alle watermoleculen verdampen, maar in de gesloten zak condenseert water terug. D)Omdat er geen water kan ontsnappen uit de zak.

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Antwoord Juiste antwoord: D) Omdat er geen water kan ontsnappen uit de zak Dit is de enige reden waarom de kleren nat zullen blijven in de gesloten zak! Waarom fout? A) Watermoleculen verdampen niet in een plastieken zak: sommige moleculen (met voldoende kinetische energie) zullen wel verdampen en terug condenseren in de plastieken zak. B) Sommige watermoleculen verdampen, maar in de gesloten zak condenseert water terug: dit is juist, maar de reden van het nat blijven is alleen dat de zak gesloten is. C) Alle watermoleculen verdampen, maar in de gesloten zak condenseert water terug: niet alle moleculen verdampen, alleen deze met voldoende kinetische energie (Cfr. Maxwell-Boltzmann verdeling, hfdst. 3).

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Andere vormen van PI Verschillende kennisniveau’s - Begrijpen van een opgeloste oefening - Zelf een oefening oplossen - Zelf opstellen van een oefening Uitwerking in Peer Instruction - Meerkeuzevragen - Geleide oefening: studenten brengen oplossingsmethode(n) aan; docent is moderator in de discussie - Docent faciliteert het opstellen van een probleemstelling en het toetsen ervan

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Algemene impressies Activiteit van de studenten stijgt Studenten vinden dat vakken i.t.t. vroeger meer haalbaar worden (subj.) Efficiënte begeleiding in de zelfstudie van grote groepen studenten Veel interacties tussen studenten onderling en tussen docent en student  aangenaam les geven & drempelverlagend voor de student

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Peer Instruction: vóór en ná de les Ervaringen met Peer Instruction Evi Claessens

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Voorbereiding door student: aansporen met bonusvragen 3 korte vragen om na te gaan of de studenten de les hebben voorbereid 1)Eenvoudige vraag ter evaluatie van een correcte “lezing” van het hoofdstuk 2)Gemakkelijke toepassing (rekenoefening) op een kernbegrip 3)Opmerking of vraag m.b.t. het voor te bereiden deel Verschijnen enkele dagen vóór de les op Toledo Deelname aan bonusvragen is totaal vrijblijvend

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Bonusvragen In te vullen voor de les via Question Mark Perception (QMP) Per hoofdstuk/deel random 3 vragen uit databank 1 uur tijd per set van 3 vragen Maximum 2 sets van 3 vragen per week

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Bonuspunten Max. 3 bonuspunten te verdienen voor het examen - 3 punten: oorspronkelijk examencijfer herleid op 17 punten - 2 punten: oorspronkelijk examencijfer herleid op 18 punten - 1 punt: oorspronkelijk examencijfer herleid op 19 punten - 0 punten: behoud van oorspronkelijk examencijfer Voorbeeld: student behaalt op examen 9/20 en scoorde 2 bonuspunten  9/20 = 8,1/ bonuspunten = 10,1/20  10/20

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Behalen bonuspunten (1 e semester )

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Examen Soort vragen op het examen - Geen grote wijzigingen in vergelijking met vroeger (vóór PI) Bonuspunten worden in rekening gebracht

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Toledo Algemene aankondigingen & schema van lessen/bonusvragen Rode draad Meerkeuzevragen + antwoord & verklaring (Extra meerkeuzevragen) Discussieforum ! (Extra oefeningen) Tussentijdse toets

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Rol van de docent Lessenschema opstellen en meedelen aan studenten in het begin van het semester Opstellen en verbeteren van bonusvragen Hoorcollege beperken tot belangrijkste punten (= rode draad) Meerkeuzevragen opstellen Voldoende tijd vrijmaken voor het beantwoorden van studentenvragen in de les Discussieforum opvolgen

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Peer Instruction: evaluatie Ervaringen met Peer Instruction Ine Esters

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Anonieme enquêtes uitgevoerd bij de studenten in februari en mei 2003 en %: PI draagt aanzienlijk bij tot het begrijpen van de leerstof - 85%: de les voorbereiden helpt om tijdens de les te volgen - De meerderheid van studenten zal bij problemen zijn/haar medestudenten raadplegen (45%) en/of het discussieforum (25%)  Peer-interactie ook nà de les ! Evaluatie door studenten: Algemeen

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN - Tot hoeveel vakken zou je toepassen van Peer Instruction in je studierichting beperken? Evaluatie door studenten: Algemeen

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN 75%: er wordt voldoende aandacht besteed aan mijn vragen tijdens de les 80%: er wordt voldoende tijd besteed aan het uitleggen van de cursus (sommige studenten gaan hier helemaal niet mee akkoord) 90%: er wordt voldoende aandacht besteed aan de keuzevragen Evaluatie door studenten: Hoorcollege

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Evaluatie door studenten: Toledo 98-99% maakt gebruik van Toledo 95% is goed ingelicht over wat er op Toledo aangeboden wordt en vindt het aanbod en gebruik goed Toledo wordt vooral gebruikt om - Bonusvragen te beantwoorden - De TTT op te vragen - Keuzevragen en antwoorden te downloaden - Vragen te stellen en vragen van medestudenten te beantwoorden in het discussieforum

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Evaluatie door studenten: Studiedruk Inspanningen geleverd om studiedruk zo laag mogelijk te houden - Bonusvragen zijn totaal vrijblijvend - Maximaal 2 sets van 3 bonusvragen per week - Tijdsbeperking (1 u) ingesteld voor het beantwoorden van de bonusvragen (student gebruikt gemiddeld minuten) Indruk student - Beperking van 3 vakken met PI of geen beperking - Voorbereiding van een les: 20% besteedt minuten 45% besteedt minuten - 55%: les waarin PI gebruikt wordt, vraagt (zowel voor als na de les) niet méér tijd om te studeren dan ‘gewoon’ hoorcollege

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Evaluatie door studenten: Bonusvragen/-punten 90%: systeem met bonuspunten behouden 85%: akkoord met het aantal te beantwoorden bonusvragen (3) 50%: beantwoorden van de vragen vraagt niet veel werk 95%: voldoende tijd om de vragen te beantwoorden 50%: gestelde bonusvragen niet moeilijk 75%: aantal te verdienen punten is goed

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Correlatie bonus-/examenpunten Geslaagd op examen  goede bonuspunten  Continu met leerstof bezig doorheen semester Goede bonuspunten  geslaagd op examen

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Discussie

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Conclusies Methode om passieve lessen actiever te maken: interacties tussen docent en studenten, en tussen studenten onderling Methode om studenten te activeren: voorbereiding, colleges, discussiefora Minder uitstelgedrag van studenten: betere inschatting van moeilijkheidsgraad Peer Instruction wordt goed onthaald zowel door docenten als studenten

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN