Leerplan chemie algemeen secundair onderwijs Schooljaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
Leer de namen van de noten 1
Theo Heida • Procap Adviseurs en Projectmanagers (2005 – nu) • Stichting Company to College • DHV(2001 – 2005) • Technische Planologie (Rijksuniversiteit.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
VTB Technasium Vakcollege
Naar het Jaareinde toe
Structuur secundair onderwijs
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Leer de namen van de noten 2
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Kennisnetwerk in de procesindustrie
24/05/06 | pag. 1 BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN FACULTEIT WETENSCHAPPEN VAKGROEP BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN INFOCONTACTNAMIDDAG 24 mei 2006.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Welkom bij de presentatie van het
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Biomedical Engineering Master of Science in Engineering:
Biologie Medische Biologie Milieu-Natuurwetenschappen
1 Project Burgergericht Besturen: Kwaliteit en Vertrouwen in de Overheid K.U.Leuven Instituut voor de Overheid
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
 Zeer belangrijke werkgever  België = 3% van europese bevolking  Chemische industrie 8% van europese chemie.
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Functioneel Ontwerp.
Opleiden van medewerkers
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
Waaruit is het menselijk lichaam opgebouwd?
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Farmaceutische zorg in NCare
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
Werkbezoeken Jasmijn ter Meulen & Myrthe van den Ende
Onderwijs in Nederland
Diversiteit. Organisaties en diversiteit? 2 Een divers personeelsbestand … VOORDELEN VOOR ORGANISATIES S PREEKT EEN BREDERE GROEP KLANTEN AAN Identificatie.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!. Inhoud -dierproeven en alternatieven -proefdieren -wetgeving en controle -de mens achter de dierproef -vragen.
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Welkom! structuur van onze school
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Transcript van de presentatie:

Leerplan chemie algemeen secundair onderwijs Schooljaar 2003 - 2004 Chemie en beroepen Leerplan chemie algemeen secundair onderwijs Schooljaar 2003 - 2004 Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004

Chemie en beroepen Wat na het secundair onderwijs? Studierichtingen en chemie Hogeschool Universiteit Beroepen in de chemische sector Voorbeeld uit de praktijk Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004

Chemie en beroepen Wat na het secundair onderwijs? Studierichtingen en chemie Hogeschool Universiteit Nu: professionele bachelor academische bachelor + master Beroepen in de chemische sector Voorbeeld uit de praktijk Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004

Chemie en beroepen Verschil tussen secundair en hoger onderwijs Minder toetsen en overhoringen: meestal 2 examen-periodes Discipline en zelfstandigheid Veel meer leerstof – hoger tempo Gestructureerde, inzichtelijke verwerking De helft van de vragen goed  de helft van de punten  De volledige leerstof kennen en beter beheersen Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004

Chemie en beroepen Studierichtingen en chemie Professionele bachelor Academische bachelor & master 3 jaar 4 – 5 jaar (6 – 7 – 9 jaar) Klasstructuur Grote groepen Beter contact student-docent Afstand student-docent groter Meer taken en aanwezigheid Vrijer Voorbereiden op bepaald beroep Algemene voorbereiding: bredere waaier van beroepen Theorie en veel praktijk/stages Abstracter ‘Hoe’-vraag komt vaak aan bod ‘Waarom’-vraag staat centraal Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004

Chemie en beroepen Studierichtingen en chemie Professionele bachelor Academische bachelor & master In het verlengde van secundair Hogere eisen: hoger leertempo, onderwijs beter abstractievermogen Verschillende evaluatiemomenten Semester systeem of jaarsysteem Snellere feedback Minder feedback door het jaar Eventuele begeleiding door docent Begeleiding door medewerkers Beroep: meer uitvoerende taken Beroep: vaak leidinggevende functie Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004

Chemie en beroepen Studierichtingen - Hogeschool Industriële wetenschappen en technologie Bachelor in technologie: Laboratoriumtechnoloog (3 jaar) Bachelor/Master of science (3/4 jaar) … Regentaat (3 jaar) Chemie Voedings- & dieetleer Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004

Chemie en beroepen Studierichtingen - Universiteit Exacte wetenschappen Master scheikunde Burgerlijk ingenieur Bio-ingenieur Biomedische wetenschappen Arts en tandarts Farmacie Kinesitherapie & Lichamelijke opvoeding Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004

Chemie en beroepen Wat na het secundair onderwijs? Studierichtingen en chemie Hogeschool Universiteit Beroepen in de chemische sector Voorbeeld uit de praktijk Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004

Chemie en beroepen Beroepen in de chemische sector Onderwijs en onderzoek (Bio)medische sector Industrie Overheid … Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004

Chemie en beroepen Mogelijke beroepen Onderwijs: Secundair onderwijs Hogeschool & Universiteit Onderzoek: Universiteit Industrie Werken vaak samen Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004

Chemie en beroepen Mogelijke beroepen (Bio)medische sector: Arts en tandarts Apotheker Leraar lichamelijke opvoeding Kinesist Laborant … Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004

Chemie en beroepen Mogelijke beroepen Industrie: Waar? Petrochemie aardolie, kunststoffen, verfindustrie, … Voeding levensmiddelen, processen ontwikkelen, … Landbouw meststoffen, GMO, … Milieu waterzuivering, afvalverwerking, … … Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004

Chemie en beroepen Mogelijke beroepen Industrie: Wat? Analyst houdt zich bezig met het analyseren van de meest uiteenlopende producten of processen. gaat na of een product aan de specificaties voldoet die de klant eist. Hierbij maakt hij/zij gebruik van allerlei hoogwaardige apparatuur. Levensmiddelentechnoloog begeleidt (delen van) productieprocessen waarin grondstoffen tot levensmiddelen worden verwerkt. Denk aan de verwerking van aardappelen tot chips. ontwikkelt nieuwe producten en waakt over de kwaliteit van verschillende producten. Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004

Chemie en beroepen Mogelijke beroepen Industrie: Wat? Biotechnoloog onderzoekt hoe zaden en planten met technische middelen kunnen worden verbeterd. probeert planten te ontwikkelen die meer en beter zaad produceren, koeien te kweken die meer melk leveren. Procescoördinator zorgt dat er goede procedures zijn waardoor de productie goed en veilig verloopt en er goede producten worden geleverd. Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004

Chemie en beroepen Mogelijke beroepen Industrie: Wat? Productontwikkelaar zorgt ervoor dat producten steeds beter aan de wensen van de klant voldoen. Zo krijg je steeds hoogwaardiger producten en steeds meer kennis van zaken. Onderzoeksleider is verantwoordelijk voor de mensen die werken aan diverse onderzoeksprojecten. houdt in de gaten dat alles op tijd af is, dat het budget niet wordt overschreden. Als projectleider heb je dus niet alleen kennis van scheikunde nodig maar je moet ook goed met mensen kunnen omgaan en gevoel hebben voor financiën. Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004

Chemie en beroepen Mogelijke beroepen Industrie: Wat? Kwaliteitscontroleur doet proeven en testen om de kwaliteit van een product te bepalen Laborant werkt in het laboratorium en voert proeven en testen uit. Deze proeven en testen kunnen heel divers zijn, afhankelijk van het bedrijf waar men werkt. … Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004

Chemie en beroepen Mogelijke beroepen Overheid: Controle en regelgeving Voedselveiligheid: dioxine en kippen hormonen en rundvee Landbouw: biologische landbouw, bemesting Milieu: lozing van water, CO2-uitstoot (broeikaseffect) … Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004

Chemie en beroepen Wat na het secundair onderwijs? Studierichtingen en chemie Hogeschool Universiteit Beroepen in de chemische sector Voorbeeld uit de praktijk Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004

Chemie en beroepen Voorbeeld uit de praktijk Van rijst op het veld tot rijst op ons bord Oogsten Verwerken Afgewerkt product Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004

Chemie en beroepen Voorbeeld uit de praktijk productontwikkelaar onderzoeksmedewerker laborant kwaliteitscontroleur docent projectcoördinator projectleider wetenschappelijk medewerker laborant Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004

Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004 Bronnen KiesKeurig, je studiekeuze na het secundair onderwijs (KULeuven) www.feelthechemistry.nl www.kuleuven.ac.be Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004

Lieve Lamberts - ALO Chemie - KULeuven 2004