Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STUDIEDAG Jos Vander Sloten / Christel Heylen '07 Competenties in de praktijk. Naar competentiegericht onderwijs in (bio)wetenschappen en technologie.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
De deelnemers over 16 stellingen
Verantwoordelijke Leni.
Portfolio’s voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april 2011 Bea Edlinger & Willibrord Huisman IOWO Tekeningen Eva Huisman De dia’s in deze PPT zijn.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Ontwerpprojecten In de praktijk
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Drieslag functioneel rekenen
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Sterker aan de Start Marcel Vooijs6 februari 2014.
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
DUO intervisie Case 28/01/2010 Assistentenvorming - Faculteit Wetenschappen - Faculteit PPW
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Voorbeeld 1 Faculteit Geneeskunde. 1.Aanleiding: vaardigheidsonderwijs  Theoretische duiding en demonstratie in grote groep (n= 80)  Zelfstandig voorbereiding.
Pal scoort op vele velden Full Marks. 1.Wat is PALS ? 2.Opgave 3.Aanpak en werkwijze 4.Resultaten 5.Besluit.
PAL in de bacheloropleidingen Wetenschappen PAL-studienamiddag 4 februari 2009.
OOF-project Peer assisted learning
De rol van de tutor: meer dan lesgeven alleen?!
Introductie Het Utrechtse onderwijsmodel in de praktijk.
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
HAN Faculteit Educatie.
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Rookstopcursus voor jongeren
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Voorbereid op Stage Les 4.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
LEREN LEREN & PAL.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007 Floris Rutjes Opleidingscoördinator Scheikunde Onderwijsinstituut Moleculaire Wetenschappen.
Evaluatie Leerlijnen.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
E-portfolio ReKi 2 e Lic: 5 maanden stage Vanaf volgend academiejaar 1 e MA: 6 maanden stage –80-tal studenten –50 stageleiders (UZ) –8 stagetitularissen.
Inzicht in Leerprocessen
Eerstejaarsproblemen
Nieuwe uitdagingen voor de opleiding tot arts Studiedag stageleiders/stagiairs 26 mei 04.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
WELKOM !! Bij de bachelorvoorlichting Biologie en Medische Biologie 7 november 2015.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Informatiebijeenkomst Research Project commissie
Het BSc Honours Programme
Het BSc Honours Programme
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
Het BSc Honours Programme
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Informatieavond groep 7-8
Het BSc Honours Programme
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Welkom! structuur van onze school
Workshop “de coachende praktijkopleider”
13/02/2017 Klinische simulaties Pijler 3 - introductie
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
CSE-wat? (her)oriëntering en studievoortgang
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Transcript van de presentatie:

Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen

OI-project Aanleiding: dag van de docent 2006 Onderwijsinnovatieproject op basis van gegevens aan buitenlandse universiteiten Contacten University of Bournemouth Oktober 2007 – September 2009 Studenten begeleiden studenten in een informele sfeer; cf. samen studeren op kot

BZBZ BZBZ Leerproces geworteld in wetenschappelijk onderzoek Zelfstandige student : student die studiebelasting spreidt student die activiteiten voorbereidt  inzichtelijk en levenslang leren Wat is “goed” onderwijs ?

Theorie vs. praktijk  extra feedback nodig   veilige leeromgeving  oppervlakkige kennis (“credit halen”) Bz  bZ activeren inzicht

Studentgemedieerd leren (PAL) = voor specifieke vakken extra sessies organiseren waarin studenten (“opleiders”) andere studenten begeleiden in hun leerproces

Studentgemedieerd leren (PAL) + prestaties attitude drop-out prestaties attitude cv +

Pilootstudies 1° bachelor 2° sem Analyse I (WIF) Bio-organische chemie (CBB) 2°/3° bachelor 1° sem Klassieke mechanica (2° F) Moleculaire biologie (2° B&B, 3° B)

Analyse I Aan de slag tijdens het semester… …via studentgemedieerd leren Stimuleren van “zelfwerkzaamheid” => input van jullie => samenwerken met elkaar => nuttige tijdsbesteding; niet wachten op oplossing => goede voorbereiding voor het examen Werken in kleinere deelgroepen => meer ontspannen sfeer => aandacht voor individu

Analyse I Inhoud van de sessies: Vragen stellen over leerstof (voorbereiden) Voorbereiden taak oefenzitting (poging/oplossing) Extra oefeningen, discussiepunten (cf. forum), … Hogerejaars (2 e /3 e bachelor wiskunde): Stimuleren de “zelfwerkzaamheid” Zorgen voor structuur in de wijze van aanpakken Geven een duwtje in de goede richting Hebben nuttige praktische tips

Aandachtspunten 1. Communicatie naar studenten (o.a. Toledo) 2. Studentopleiders Rekrutering en selectie Opleiding Coaching

Aandachtspunten 1. Communicatie naar studenten 2. Studentopleiders 3. Kwaliteitsbewaking – Evaluatie Stuurgroep ‘Betrokken’ docenten Projectmedewerkers DUO

Kwaliteitsbewaking - Evaluatie Bevragen van alle betrokkenen (incl. niet-deelnemers) Bepaling van het profiel (vooraf): Motivatie Zelfinschatting slaagkansen Leerstijl (oppervlakking vs. inzichtelijk) Sociale en academische integratie Bepaling van beweegredenen om al dan niet deel te nemen Effectiviteit van de werkvorm: Scores Perceptie: feedback, inhoudelijke verduidelijking, veilige leeromgeving, zelfvertrouwen, motivatie, integratie, ontwikkeling van vaardigheden

Aandachtspunten 1. Communicatie naar studenten 2. Studentopleiders 3. Kwaliteitsbewaking – Evaluatie 4. Disseminatie Studiedag Workshops (o.a. voor studentopleiders) April 2009: ontmoetingsdag PAL-leaders UK …