Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen
OI-project Aanleiding: dag van de docent 2006 Onderwijsinnovatieproject op basis van gegevens aan buitenlandse universiteiten Contacten University of Bournemouth Oktober 2007 – September 2009 Studenten begeleiden studenten in een informele sfeer; cf. samen studeren op kot
BZBZ BZBZ Leerproces geworteld in wetenschappelijk onderzoek Zelfstandige student : student die studiebelasting spreidt student die activiteiten voorbereidt inzichtelijk en levenslang leren Wat is “goed” onderwijs ?
Theorie vs. praktijk extra feedback nodig veilige leeromgeving oppervlakkige kennis (“credit halen”) Bz bZ activeren inzicht
Studentgemedieerd leren (PAL) = voor specifieke vakken extra sessies organiseren waarin studenten (“opleiders”) andere studenten begeleiden in hun leerproces
Studentgemedieerd leren (PAL) + prestaties attitude drop-out prestaties attitude cv +
Pilootstudies 1° bachelor 2° sem Analyse I (WIF) Bio-organische chemie (CBB) 2°/3° bachelor 1° sem Klassieke mechanica (2° F) Moleculaire biologie (2° B&B, 3° B)
Analyse I Aan de slag tijdens het semester… …via studentgemedieerd leren Stimuleren van “zelfwerkzaamheid” => input van jullie => samenwerken met elkaar => nuttige tijdsbesteding; niet wachten op oplossing => goede voorbereiding voor het examen Werken in kleinere deelgroepen => meer ontspannen sfeer => aandacht voor individu
Analyse I Inhoud van de sessies: Vragen stellen over leerstof (voorbereiden) Voorbereiden taak oefenzitting (poging/oplossing) Extra oefeningen, discussiepunten (cf. forum), … Hogerejaars (2 e /3 e bachelor wiskunde): Stimuleren de “zelfwerkzaamheid” Zorgen voor structuur in de wijze van aanpakken Geven een duwtje in de goede richting Hebben nuttige praktische tips
Aandachtspunten 1. Communicatie naar studenten (o.a. Toledo) 2. Studentopleiders Rekrutering en selectie Opleiding Coaching
Aandachtspunten 1. Communicatie naar studenten 2. Studentopleiders 3. Kwaliteitsbewaking – Evaluatie Stuurgroep ‘Betrokken’ docenten Projectmedewerkers DUO
Kwaliteitsbewaking - Evaluatie Bevragen van alle betrokkenen (incl. niet-deelnemers) Bepaling van het profiel (vooraf): Motivatie Zelfinschatting slaagkansen Leerstijl (oppervlakking vs. inzichtelijk) Sociale en academische integratie Bepaling van beweegredenen om al dan niet deel te nemen Effectiviteit van de werkvorm: Scores Perceptie: feedback, inhoudelijke verduidelijking, veilige leeromgeving, zelfvertrouwen, motivatie, integratie, ontwikkeling van vaardigheden
Aandachtspunten 1. Communicatie naar studenten 2. Studentopleiders 3. Kwaliteitsbewaking – Evaluatie 4. Disseminatie Studiedag Workshops (o.a. voor studentopleiders) April 2009: ontmoetingsdag PAL-leaders UK …