Transparantie bij evaluatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Implementatie van de UNCO-MOB
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Infosessie Ombudswerking 1.Wie zijn/ Wat doen ombudspersonen? 2.Aandachtspunten OER.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Formatief - summatief evalueren
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Verantwoordelijke Leni.
Werkveldtraining 26 september 2013
Transparantie bij evaluatie van stages Mia Sas Groepsvoorzitter Professionele Opleidingen HUB 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
KNAG Onderwijsdag Het belang van goede schoolexamens.
Capturing the Evolution of Corporate An Ethnographic Case Study By Irvin Peckham Magali Silber.
Meten en experimenteren
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
De rol van de tutor: meer dan lesgeven alleen?!
OER voor ombudsen (versie ) Toon Boon ( Jurid. Adviseur KU Leuven en Associatie KU Leuven )
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
FUSIE en fuseren DIRK DE CEULAER VOORZITTER DIRECTIECOMITÉ HUBRUSSEL-KAHO SINT-LIEVEN 1 APRIL 2014.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Acquisitie.
Infosessie Brussel 7 en 12 december 2013 In samenwerking met ONE.
WELKOM! Mondial College - locatie Streekweg.
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Onafhankelijkheid en Loyauteit Deontologie E. Boydens en E. Nieuwdorp.
Titelmodel Kijk onder beeld->model titel model om deze te wijzigen Het natuurlijk leren Een nieuw perspectief.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Workshop “Beoordelen”
Ombuds in de praktijk Toelichting bij ‘De taken van de examenombuds’
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Start SD&V Start examen SD&V Kader- en Basisberoeps Doel: structuur en overzicht [februari - mei] SportDienstverlening& Veiligheid.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
MT-SLC01-3 (13-14) MT-SLC01-3 en MT-SLC01-4 (14-15) Individuele gesprekken Competentiegesprekken Voorlichting 1 oktober 2014.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Startbijeenkomst BPV 1 september Wat moet vandaag in orde zijn 1.POK moet ingeleverd zijn. 2.Deskundigheidsverklaring moet ingeleverd zijn. 3.Indien.
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
© Instaptoets 1.2 – 2.1 Nele Maddens. © ACHTERGRONDKADER Opdracht: - Nieuwkomers kunnen/moeten inburgeringstraject volgen - Nederlands via.
Het einde van het begin Fasen in de (afstudeer)begeleiding Nel Verhoeven, 7 april 2016.
Beroepsoriëntatie (BO) Opleiding Verpleegkunde Cohort 2015 Ragna Raaijmakers Docent Werkplekleren Productbeheerder beroepsoriëntatie.
ECTS fiches Aanleiding WIE: Alle instellingen op Associatieniveau WAT: Vernieuwde structuur ECTS fiches  Vernieuwde KU Loket toepassing 
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Historische praktijk 3 (BA 3 geschiedenis) Inleiding, Marc Boone 14 mei 2008.
Juridische aspecten van evalueren (faculteit Geneeskunde 6/2/2014) Toon Boon ( Jurid. Adviseur KU Leuven en Associatie KU Leuven )
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Rollen binnen het werkplekleren
Voor wie is de Who? En wat moet de bibliotheek er mee?
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Een goede poster: Focussed Visueel Gestructureerd
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Keuzebegeleiding 3 Havo.
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Samenwerken en communicatie
Ontwikkelingen zichtbaar
informatieavond havo-5 / vwo-6
Transcript van de presentatie:

Transparantie bij evaluatie Marleen Wastiau (HUB) Toon Boon (K.U.Leuven)

Inleiding (1): VOOR beroepsprocedures Achtergrond voor beslissing : - gebrekkige interne procedures? - lange rechtsgang Bijgevolg : weinig procedures, maar… (Veel te) Korte termijnen met verplicht intern beroep + nieuwe rb.

Inleiding (2): TEGEN beroepsprocedures Neveneffect van juridisering van de relatie tussen student en docent Procedures staan vaak een goed gesprek/verstandhouding in de weg Procedurevoordeel kan op termijn tot nadeel voor student leiden (marginale toetsing ≠ gelijk krijgen ten gronde) Medestanders worden tegenstanders

Inleiding (3): voor en tegen beroepsprocedures Door transparantie procedures zoveel mogelijk vermijden!

Transparantie in elke stap: OVERZICHT Voorbereiding in ECTS Tussentijds in academiejaar Examenmoment zelf Nabespreking en nazorg Informele communicatie? Beroepsprocedure

Transparantie: voorbereiding in ECTS-fiche Regels moeten kenbaar zijn bij aanvang van academiejaar: In ‘t bijzonder (cf. rechtspraak): - examentijdstippen; - examenvormen; - wegingen tussen componenten; - wie evalueert; - verplichte aanwezigheid;

Transparantie: tussentijds in academiejaar Belang van evaluatie tijdens academiejaar: Duidelijk tussentijds evaluatiesysteem Student duidelijk maken of hij al dan niet goed bezig is Feedback geven zodat bijsturing nog mogelijk is Geen tegenstrijdigheid tussen tussentijdse en eindevaluatie Oppassen voor verkeerde of tegenstrijdige signalen (spanningsveld begeleider-beoordelaar)

Transparantie: examenmoment zelf Schriftelijk vs. mondeling (inkijkrecht/mogelijkheid getuige) Modelantwoord / Essentiële elementen oplijsten Bewaren materiaal Afspraken bij meerdere evaluatoren

Transparantie: nabespreking en nazorg Student heeft recht op kopie van examen Studenten kunnen kopijen onderling vergelijken Motivatie van beoordeling staat centraal

Transparantie: informele communicatie? Doordachtheid cijfer vs. materiële vergissing; Raad : twijfel zaaien = uitleg in voordeel van student

Transparantie: beroepsprocedure Nauwkeurig aanleveren van informatie door docent is belangrijk Aandacht voor de ‘beleving’ van de docent die zich moet ‘verdedigen’

Interactie met publiek Vragen…