Transparantie bij evaluatie Marleen Wastiau (HUB) Toon Boon (K.U.Leuven)
Inleiding (1): VOOR beroepsprocedures Achtergrond voor beslissing : - gebrekkige interne procedures? - lange rechtsgang Bijgevolg : weinig procedures, maar… (Veel te) Korte termijnen met verplicht intern beroep + nieuwe rb.
Inleiding (2): TEGEN beroepsprocedures Neveneffect van juridisering van de relatie tussen student en docent Procedures staan vaak een goed gesprek/verstandhouding in de weg Procedurevoordeel kan op termijn tot nadeel voor student leiden (marginale toetsing ≠ gelijk krijgen ten gronde) Medestanders worden tegenstanders
Inleiding (3): voor en tegen beroepsprocedures Door transparantie procedures zoveel mogelijk vermijden!
Transparantie in elke stap: OVERZICHT Voorbereiding in ECTS Tussentijds in academiejaar Examenmoment zelf Nabespreking en nazorg Informele communicatie? Beroepsprocedure
Transparantie: voorbereiding in ECTS-fiche Regels moeten kenbaar zijn bij aanvang van academiejaar: In ‘t bijzonder (cf. rechtspraak): - examentijdstippen; - examenvormen; - wegingen tussen componenten; - wie evalueert; - verplichte aanwezigheid;
Transparantie: tussentijds in academiejaar Belang van evaluatie tijdens academiejaar: Duidelijk tussentijds evaluatiesysteem Student duidelijk maken of hij al dan niet goed bezig is Feedback geven zodat bijsturing nog mogelijk is Geen tegenstrijdigheid tussen tussentijdse en eindevaluatie Oppassen voor verkeerde of tegenstrijdige signalen (spanningsveld begeleider-beoordelaar)
Transparantie: examenmoment zelf Schriftelijk vs. mondeling (inkijkrecht/mogelijkheid getuige) Modelantwoord / Essentiële elementen oplijsten Bewaren materiaal Afspraken bij meerdere evaluatoren
Transparantie: nabespreking en nazorg Student heeft recht op kopie van examen Studenten kunnen kopijen onderling vergelijken Motivatie van beoordeling staat centraal
Transparantie: informele communicatie? Doordachtheid cijfer vs. materiële vergissing; Raad : twijfel zaaien = uitleg in voordeel van student
Transparantie: beroepsprocedure Nauwkeurig aanleveren van informatie door docent is belangrijk Aandacht voor de ‘beleving’ van de docent die zich moet ‘verdedigen’
Interactie met publiek Vragen…