M ANNEN ZIJN ZO, VROUWEN ZIJN ZUS ? Of hoe breng ik leerlingen een genderkritische kijk bij?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De 5 dimensies van cultuur
Advertisements

Prof. dr. Chia Longman UGent
Hoe integreer ik een genderperspectief in de leerinhouden?
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
De (on)gezonde leerling?
Een Gen voor Homoseksualiteit?
Seksualiteit: gave van God
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
Levensvragen Over geluk…..
Geletterdheid….. Wat is dat?
Workshop Relationele en seksuele vorming
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Suïcide Dagelijks sterven in Vlaanderen drie mensen door zelfdoding Minstens éénmaal per week pleegt een leerling zelfmoord.
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
StatIG in de Vrolijke School
Hoofdstuk 3 Cultuur.
Reflectie.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Het begint bij het jonge kind
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Liefde en relaties.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Ontwikkeling van het jonge kind
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Opgroeien in de stad les 3
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
§2: politieke stromingen en partijen:
gespreksvaardigheden
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Workshop Identiteit?.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
GENDER in het basisonderwijs Doorbreking van seksestereotiepe beelden Cocky Booy 22 maart 2010 Hanzehogeschool Groningen.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Ontwikkelingspsychologie
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6.
Gelijke kansen op school: het kan!
Maatschappelijk vraagstuk
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Liefde en relaties.
H1 Hoe word je wie je bent?.
H2 Een leven lang leren.
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
3. Oorzaken van criminaliteit
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Alliantie GenderDiversiteit
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Presentatie: Gender en seksualisering
Consumenten-gedrag Het gezin
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Liefde en relaties.
INTRODUCTIE academiejaar
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
De Politieke Rol van het Vlaams Middenveld
Transcript van de presentatie:

M ANNEN ZIJN ZO, VROUWEN ZIJN ZUS ? Of hoe breng ik leerlingen een genderkritische kijk bij?

E VEN VOORSTELLEN Sophie Bollen Geschiedenis (VUB) + lerarenopleiding Onderzoeker gendergeschiedenis Leerkracht geschiedenis KAG Coördinator project ‘Gezocht: M/V in de les’ (RHEA & IDLO + Gelijke Kansen Vlaanderen) => boek voor leerkrachten Nederlands, geschiedenis, zedenleer Onderwijs: - emancipatorische functie - gemeenschapsvormende functie

T WEE VRAGEN 1) Wat is gender eigenlijk? 2) Waarom is het belangrijk om jouw les van een genderperspectief te voorzien?

WAT DENK JE VAN DE VOLGENDE UITSPRAAK : ‘Meisjes die veel vriendjes hebben, zijn sletten’ Juist/onjuist? En waarom dan?

O F VAN : ‘Mannen die hun haar kleuren, zijn verwijfd’

W AT DENK JE OVER DEZE UITSPRAAK : ‘De smaakpapillen van meisjes zijn beter ontwikkeld dan die van jongens’

E N OVER DEZE UITSPRAAK : ‘Mannelijke hersenen zijn groter dan vrouwelijke hersenen en dus zijn ze intelligenter’

O F WAT GEDACHT VAN : ‘Jongens die huilen zijn mietjes’ Juist/onjuist? En waarom dan?

E N DAN IS ER NOG DEZE STELLING : ‘Vrouwen zijn op emotioneel vlak meer labiel dan mannen’ Juist/onjuist? En waarom dan?

B IJ TWIJFEL : WAT MAAKT EEN MAN EEN MAN ?

G ESLACHT = 1) geslachtsorgaan 2) sekse DUS biologische bepaald

E EN VERKLEEDPARTIJTJE ?

T WEE KERNBEGRIPPEN : SEKSE EN GENDER Geslacht = 1) geslachtsorgaan 2) sekse DUS biologisch bepaald = statisch (onveranderlijk) Sociaal en cultureel bepaald (socialisatie) = gender = dynamisch & constructie (veranderlijk)

‘M EISJES DIE VEEL VRIENDJES HEBBEN, ZIJN SLETTEN ’ FOUT! = sociale norm => mbt seksueel gedrag, die verschilt voor vrouwen en mannen Vkl: (on)zekerheid over vaderschap => waarden als maagdelijkheid, monogamie en trouw golden explicieter voor meisjes en vrouwen => ook vandaag nog Mentaliteitswijziging dus cultureel bepaald

‘M ANNEN DIE HUN HAAR KLEUREN, ZIJN IJDEL EN VERWIJFD ’ FOUT! Haar kleuren = mode = cultureel verschijnsel => zoals bij sarong

‘M ANNELIJKE HERSENEN ZIJN GROTER DAN VROUWELIJKE HERSENEN EN DUS ZIJN ZE INTELLIGENTER ’ JUIST EN FOUT! Gemiddeld zijn mannelijke hersenen inderdaad groter = biologisch gegeven => groter = intelligenter? EN intelligentie = ? Er zijn nog andere verschillen tussen vrouwelijke en mannelijke hersenen Kernvraag: wat is het werkelijke ‘gewicht’ en gevolgen voor functioneren en in hoeverre willen we dit verschil laten ‘doorwegen’?

‘D E SMAAKPAPILLEN VAN MEISJES ZIJN BETER ONTWIKKELD DAN DIE VAN JONGENS ’ JUIST! = biologisch gegeven Beter: de smaakpapillen van meisjes zijn anders ontwikkeld dan die van jongens En toch: waarom wordt altijd aan mannen gevraagd om wijn voor te proeven? = cultureel verschijnsel

‘J ONGENS DIE HUILEN ZIJN MIETJES ’ FOUT! Eeuwenoude sociale normen over hoe mannen en vrouwen zich(niet) horen te gedragen: mannen = verstand vrouwen = emotie  Mannen die emoties tonen, zijn abnormaal  Wordt meegeven in opvoeding, media…

‘V ROUWEN ZIJN OP EMOTIONEEL VLAK MEER LABIEL DAN MANNEN ’ FOUT! Zelfde redenering Lange tijd argument in om vrouwen politieke macht en toegang tot bepaalde beroepen te ontzeggen dus sociale norm

DUS… Ja, er zijn biologische verschillen = sekse Veel ‘verschillen’ zijn echter bepaald door cultuur, zijn maatschappelijke constructies = gender Gender is overal: ons denken en de manier waarop we naar de wereld kijken is gegenderd, bewust en onbewust ordenen we de wereld op basis van gendervooroordelen en handelen we hiernaar

G ENDER EN ONDERWIJS Socialisatiemilieu => doorgeven gendernormen Onderwijs is gegenderd op twee manieren: 1) organisatie: structuur, school, leerkracht 2) op het vlak van leerinhouden => hier kan je als individuele leerkracht ingrijpen Helaas: weinig aandacht aan rol gender in leermiddelen: Rolbevestiging op vlak van arbeidsverdeling Vrouwen onzichtbaar Vrouwen als passieve actoren

G ENDER EN HET V LAAMSE ONDERWIJS Democratisering = vervrouwelijking Meisjes erg succesvol MAAR… Sterke seksesegregatie => invloed beroepskeuze, ambities van meisjes Verklaring: vastgeroeste ideeën & geen impulsen voor reflectie over opvattingen/veranderlijkheid genderrol Onderwijs niet ingezet als middel hoewel belangrijk socialisatiemilieu Meisjes helft schoolpopulatie = identificatie leermiddelen

DUS… Jong geleerd is oud gedaan: hoe bewuster jongeren zich worden van de maatschappelijke ongelijkheid tussen vrouwen en mannen en van het feit dat genderongelijkheid gebaseerd is op constructies, hoe meer jongeren de dominante genderopvattingen niet meer als dwingend zullen ervaren en ‘genderbewuster’ zullen handelen: mbt hun eigen studiekeuze, als toekomstige partner, ouder, burger, werkgever…

W ANT IS ER DAN EEN PROBLEEM ? JA! Op tal van domeinen zijn vrouwen (gemiddeld) slechter af dan mannen bv. loonkloof/partnergeweld/politieke macht… MAAR… Op bepaalde domeinen zijn mannen dan weer slechter af bv. taboe op mannen als slachtoffer van partnergeweld  Onderwijs kan sensibiliseren

D US … Vertrek zoveel mogelijk vanuit de eigen ervaringswereld van de lln. Gebruik leerlingactiverende werkvormen Het aanleren van vaardigheden en attitudevorming (= genderkritische blik) staan centraal rond twee hoofdvragen: 1) welke eigenschappen zijn veranderlijk/onverandelijk (gender/sekse)? 2) en als er al verschillen zijn, rechtvaardigen die een andere behandeling van vrouwen en mannen? => de ongelijke behandeling van vrouwen en mannen is onrechtvaardig en geen ‘natuurlijk’ gegeven maar een maatschappelijke constructie => je kan dit (zelf) doorprikken en veranderen = KERNBOODSCHAP die je als leerkracht kan meegeven